Patrocinat |
Cicle Gaudí

Cicle Gaudí apropa el cinema català a més de 4.600 joves

La iniciativa, dirigida als nois i noies d'entre 12 i 18 anys, té l'objectiu de fomentar la cultura, la creativitat i l'aprenentatge a través del cinema

Sessió de cinema del Projecte Educatiu del Cicle Gaudí al Celler de Vila-seca amb alumnat de l’Institut Vila-seca, el curs 2024-2025.
Redacció
25/10/2025
3 min

El Projecte Educatiu del Cicle Gaudí continua creixent amb una missió clara: acostar el cinema català a nois i noies d'entre 12 i 18 anys de les poblacions membres de la xarxa del Cicle Gaudí, fomentant la cultura, la creativitat i l'hàbit de gaudir i aprendre a través del cinema. Més enllà del simple visionat de pel·lícules i de la reflexió i el diàleg sobre qüestions socials, culturals i humanes que travessen les històries que veiem a la pantalla, el projecte convida els joves a descobrir la sala del cinema del seu poble, que en moltes ocasions no han visitat mai.

Amb aquesta iniciativa, l'Acadèmia del Cinema Català dona a conèixer als joves catalans el cinema que es produeix a Catalunya, a més de descobrir els i les professionals que hi ha darrere les pel·lícules. Aquests oficis, sovint desconeguts, poden despertar vocacions, alhora que ajuden els adolescents a fixar-se en diferents aspectes de les pel·lícules que ofereix el programa: com anava vestit el professor republicà d'El mestre que va prometre el mar?; en què consisteix posar veu als personatges animats de Robot Dreams?; com es van construir algunes parts de Torre Baró d'El 47?; com són totes les joguines que apareixen a Estiu 1993?, o com es van treballar les escenes íntimes amb menors d'edat a Creatura?

Directors i directores, guionistes, caps d'efectes visuals, muntadors i muntadores o responsables de la direcció de fotografia, expliquen la seva feina als alumnes abans de desplaçar-se a la sala de cinema i els conviden a mirar algunes escenes amb unes ulleres que fins ara no havien portat mai.

Les pel·lícules que formen el catàleg (El 47, Robot Dreams, El mestre que va prometre el mar, Creatura, La vida sense la Sara Amat, Estiu 1993 i Mediterráneo) permeten treballar temes com la memòria històrica, el dol, les relacions afectives, els moviments migratoris, el desig femení o les lluites veïnals, i van acompanyades de materials didàctics perquè el professorat pugui treballar des de l'aula abans i després d'anar al cinema. A més, després de la projecció i encara a la mateixa sala de cinema, els alumnes participen en una dinàmica d'associació d'imatges que els permet dialogar i pensar sobre totes aquestes qüestions.

Una de les alumnes participants durant el curs passat, de l'Institut Can Periquet de Palau-solità i Plegamans, explicava que durant la dinàmica els companys van poder expressar les seves opinions i punts de vista sobre la pel·lícula: "He pogut descobrir els punts de vista que tenen els meus companys i adonar-me de coses que durant la pel·lícula no he pogut apreciar, però un altre company sí", detalla.

Un projecte educatiu amb una demanda creixent

Des del seu inici, el projecte no ha deixat de créixer: el curs 2024-2025 es van realitzar 19 sessions en què van participar 2.644 joves en total i, en només un any i mig, han aconseguit arribar a 4.672 joves repartits en 38 sessions celebrades per tot el territori català. La demanda per aquest curs 2025-2026 "ja supera les expectatives", asseguren des del Cicle Gaudí. Les dades demostren el potencial del nostre cinema per fomentar el diàleg social i cultural a les aules, i "tant de bo serveixi per encendre la flama als adolescents per dedicar-se a aquest ofici tan apassionant", expliquen. Sigui com sigui, pel Projecte Educatiu del Cicle Gaudí, serà un èxit si un de cada deu joves torna a trepitjar el cinema del seu poble o torna a veure una pel·lícula catalana aquest any.

Trobareu més informació a www.ciclegaudi.cat

stats