20 anys de compromís amb l’acció social, educativa i comunitària

La cooperativa d’iniciativa social ACTUA es dedica al desenvolupament i la gestió de projectes que promouen la prevenció de situacions de vulnerabilitat

Xerrada celebrada el passat 23 de maig a Vilafranca del Penedès en el marc del cicle de xerrades organitzades pel 20è aniversari d’ACTUA.
Redacció
04/07/2025
1 min

L’any 2005, un grup de professionals de l’àmbit socioeducatiu va crear ACTUA, una cooperativa d’iniciativa social sense ànim de lucre que desenvolupa i gestiona projectes que promouen la inclusió, la convivència i la prevenció de situacions de vulnerabilitat, especialment en infants i joves. La cooperativa impulsa iniciatives arrelades al territori, basades en la col·laboració, l’autogestió i el compromís amb les persones. Tal com afirma la presidenta del consell rector, Berta Pinyol, “apostem per generar oportunitats reals per transformar la societat, a través de l’acció educativa i l’empoderament de persones, equips i projectes, des de la proximitat, la inclusió i la mirada comunitària”.

Qüestió de presència

Des d’ACTUA, que actualment és present en cinc territoris com són el Garraf, el Penedès, Tarragona, Ponent-Pirineus i Eix Montserrat, defensen que ser proveïdors de serveis per a les persones no és només una qüestió de gestió, sinó també de presència. “Som allà on passen les coses per oferir un acompanyament real, proper i accessible”, subratlla Pinyol. Una premissa que, a la pràctica, es tradueix en serveis que van des de projectes d’inserció laboral a pisos d’autonomia, passant per acompanyament psicosocial, projectes d’intervenció comunitària, una línia de residencials —7 centres residencials i 7 pisos d'autonomia—, una línia que gestiona serveis d'intervenció socioeducativa, intercooperació, assessorament i formació. ACTUA, en definitiva, acompanya, s’adapta i empodera les persones a les quals fa costat, buscant en tot moment noves oportunitats per construir un futur més just i inclusiu. “Tot això ho fem perquè creiem en les persones i en la força de la cooperació per fer realitat el canvi”, conclou Pinyol.

Actes del 20è aniversari

Aquest 2025, ACTUA celebra dues dècades al servei de les persones amb un cicle de xerrades a tot el país amb el lema “20 anys transformant vides i construint futur”. La primera, celebrada el 23 de maig a Vilafranca del Penedès, va girar al voltant de “Repensar la intervenció socioeducativa al territori”, però encara en queden quatre més. Pren-ne nota!

26 de setembre, a Vilanova i la Geltrú

“Trencant barreres: perspectiva feminista en l’orientació i inserció laboral”

9 d'octubre, a Lleida

“Emancipació de la joventut extutelada. Un gran repte!”

30 d'octubre, a Tarragona

“Model CRAEs. Mirades d’apropament a les realitats dels infants i adolescents (NNA)”

13 de novembre, a Martorell

“Abordatge psicosocial de la salut mental en l’adolescència. Una mirada preventiva i comunitària”

stats