Empreses amb propòsit

Un compromís innegociable amb el territori

Una tradició agrícola i ramadera vertebra el propòsit social i ambiental d'una cooperativa de producció làctia

Una ramadera amb un grup de vaques.
23/12/2025
3 min

La Seu d'UrgellMoltes empreses han anat incorporant un propòsit social i ambiental al seu objectiu econòmic, però algunes porten aquesta visió incorporada al seu ADN des del seu naixement. És el cas de Cadí, una cooperativa centenària del Pirineu. “El projecte va néixer l’any 1915. Nosaltres elaborem formatges i mantega a partir de la llet fresca que recollim cada dia dels nostres socis, les famílies ramaderes del territori de l’Alt Urgell i la Cerdanya. La llet d’aquest territori ens proporciona dos dels nostres productes més emblemàtics, la mantega Cadí i el formatge Urgèlia, que a escala europea estan reconeguts amb denominació d’origen protegida”, diu Anna Puigcercós, directora general de Cadí.

La tradició agrícola i ramadera són la base d’un projecte molt arrelat al territori. “El propòsit de la cooperativa sempre ha estat mantenir i desenvolupar les comarques de l’Alt Urgell i la Cerdanya perquè el sector primari i secundari puguin viure dignament elaborant i comercialitzant productes làctics, de qualitat i amb aquest valor de proximitat”, explica Puigcercós. El Grup Cadí va facturar 165 milions d’euros l’any 2024 i té 231 treballadors i treballadores. “Hem de cuidar el sector primari perquè ens pugui seguir oferint productes agroalimentaris de qualitat. Hi ha un punt de responsabilitat que és col·lectiu. Hem de ser conscients de la importància del consum de productes de proximitat. El nostre model de consum determina també el model de societat i del món que volem construir. Hi ha un punt de responsabilitat individual quan decidim quin tipus de producte consumim. Al final no és responsabilitat exclusiva d’una empresa, un govern o un consumidor, sinó que ha de ser una mica de tothom”, analitza.

Un camió de Cadí transportant llet fresca.

Quan Josep Zulueta va aparèixer per la zona, l’any 1915, alguns articles apareguts a La Vanguardia ja utilitzaven l’expressió de comarques oblidades. “En aquells anys, aquí no hi havia ni carreteres, pràcticament. Amb l’arribada de la fil·loxera, la riquesa del territori va desaparèixer perquè es van eliminar totes les vinyes. Zulueta va convèncer un grup de pagesos per transformar el model econòmic d’aquestes comarques. Van començar portant vaques de Suïssa i a partir d’aquí van començar a fer mantega i formatges”, recorda la directora general.

Actualment, la cooperativa està formada per 63 famílies ramaderes que aporten 170.000 litres diaris de llet. “Són ells els que ens aporten la llet fresca. Tenim cinc línies de recollida al territori i matinem per anar-la a buscar cada dia molt d’hora”, avança. Els seus objectius no han variat gaire amb el pas dels anys. “Nosaltres intentem impactar positivament amb el nostre model de negoci tant a nivell econòmic com a nivell ambiental i social. Des d’un punt de vista ambiental, és evident que els ramaders i les ramaderes de casa nostra no només ens aporten la llet sinó que també són jardiners del paisatge. És molt valuós, ja que els ramaders el que fan és mantenir viu aquest entorn natural que tenim i, per tant, preservar-nos també dels incendis. Des d’un punt de vista social, la nostra vinculació amb el territori s’articula a través dels esports que tenen protagonisme a la nostra comarca, com el piragüisme, l’esquí de fons, les curses de muntanya i, sobretot, el bàsquet. Hi som molt presents perquè també pensem que és una manera de retornar el territori allò que el territori també ens dona a nosaltres”, resumeix.

Jugadores del Cadí La Seu de bàsquet femení.

La vinculació de Cadí amb el bàsquet té una tradició de 36 anys. “Vam començar l’any 1989 donant suport al Sedis Bàsquet i des de l’any 2001, de forma ininterrompuda fins avui, donem suport a l’equip femení que competeix a la màxima categoria. La nostra aposta per l’esport femení permet que un equip local participi en la màxima competició estatal i, al mateix temps, ens serveix per donar-nos a conèixer i potenciar la nostra marca. Nosaltres ens sentim molt identificats amb els valors que transmet el bàsquet, com l’esforç o el treball en equip. Sense una cohesió d’equip és difícil assolir certs objectius”, opina.

Grup energètic

A més, Cadí participa en un grup energètic, Peusa, que genera, distribueix i comercialitza energia 100% renovable. “Peusa ens aporta coneixement del mercat elèctric en ser grans consumidors d’aquesta elèctrica. Des de fa anys tenim una participació en el seu capital”, reconeix Puigcercós.

stats