Educació
Especials 22/06/2022

Les evidències científiques, motor de transformació educativa

Des del 2011, amb el programa EduCaixa, Fundació “la Caixa” proporciona a l’alumnat i als equips directius i docents de les escoles recursos per fer de l’aprenentatge quelcom més ric, significatiu i integral

2 min
Escoles, docents i alumnat disposen gràcies a EduCaixa de recursos per enriquir el seu aprenentatge

BarcelonaLa Fundació “la Caixa” , a través del programa EduCaixa , treballa sobre quins elements pot incorporar el sistema educatiu per tal de promoure un aprenentatge més significatiu entre els infants i joves del nostre país. De fet, des que l'entitat va iniciar el 1982 el programa de beques per a alumnes d'excel·lència demostra la seva implicació a l'àmbit de l'educació. L’objectiu no és un altre que esdevenir un agent actiu del canvi, fita en la qual treballa a través de tres eixos d’acció com són el desenvolupament competencial de l’alumnat, el desenvolupament professional d’equips directius i docents, i la generació i transferència d’evidències. Perquè el món del demà depèn de l'educació d'avui.

Decisions fonamentades

“Fa anys que EduCaixa impulsa la formació docent i l’educació basada en evidències com un dels seus principals eixos”, apunta la responsable d’EduCaixa, Maria Espinet, qui subratlla que, des del programa, creuen “que la transformació educativa ha de ser liderada per una comunitat que tingui a l’abast les evidències científiques internacionals de major impacte ”. Només així, prossegueix, “poden prendre’s decisions fonamentades i amb una major probabilitat d’èxit”, premissa que es va fer palesa durant el IV Congrés Internacional d'Educació basada en Evidències que l’Education Endowment Foundation (EEF) i Fundació “la Caixa” van coorganitzar els passats 26 i 27 de maig al Cosmocaixa de Barcelona.

A la trobada d’experts per promoure l’educació guiada per les evidències que ofereix la recerca van donar-se cita membres dels ministeris d’Educació d’Espanya, el Regne Unit i Camerun, així com delegacions de països com Austràlia, Itàlia, Portugal i Alemanya, i institucions com la UNESCO, Teach for All, 3ie, JPAL, l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OECD) i The Campbell Collaboration.

Entre tots van abordar la conveniència que l’educació, tal com passa en àmbits com la medicina i la tecnologia, “està cridada a incorporar les evidències que ofereix la recerca a l’hora de dissenyar, implementar i avaluar els seus mètodes”. Així, tal com van subratllar durant el Congrés, “la recerca en l’educació ofereix resultats provinents de ciències com la pedagogia, la psicologia, la neurologia o la sociologia, entre altres”.

El resultat és un coneixement que, destaquen, “permet millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge i que les escoles prenguin decisions fonamentades sobre polítiques que vagin més enllà de les modes i els mètodes sense evidències que els sustenten”. Unes decisions “que impacten així mateix en tots aquells assumptes relacionats amb la gestió dels centres i la relació amb els alumnes, des de les formes més eficients per tal de promoure l’aprenentatge fins als tipus d’organització a les aules que contribueixi a una major equitat”. 

El director corporatiu d'Educació i Màrqueting de Fundació "la Caixa", Xavier Bertolín, i el 'youtuber' Miquel Montoro, que acompanyarà els 22 equips guanyadors de The Challenge by EduCaixa a Silicon Valley
L’EduCaixa Challenge 2022 ja té guanyadors

77 joves talents de diversos centres educatius de l’estat espanyol han estat triats com a guanyadors de The Challenge, un programa a través del qual EduCaixa vol contribuir a una educació de qualitat a partir de reptes en els què alumnes i professors desenvolupen aprenentatges significatius, milloren les seves competències i s’aproximen a contextos professionals reals. Els 22 millors projectes viatjaran del 28 de juny al 12 de juliol a Silicon Valley per conèixer de primera mà les universitats i les empreses capdavanteres de la meca de la tecnologia. Ho faran, a més, acompanyats pel youtuber mallorquí Miquel Montoro, ambaixador de The Challenge, qui va anunciar per sorpresa la seva incorporació al viatge durant els Awards celebrats el passat 24 de maig a través d’una gala virtual.

Els 22 equips guanyadors de l’edició 2022 de The Challenge són joves talents de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà, i han estat seleccionats entre els 100 equips que van participar en un campus de Barcelona fa unes setmanes, després d’una primera selecció duta a terme entre 1.252 candidatures de 297 centres educatius de tot l’Estat. Tots ells tenien com a repte desenvolupar projectes innovadors i responsables, en el marc dels Objectius de Desenvolupament Responsables (ODS) de les Nacions Unides, amb el propòsit d’aportar solucions amb impacte positiu per a la societat. Per fer-ho, podien triar entre quatre itineraris: Emprèn, Big Data, Be Critical i Steam. 

Els 4 equips catalans

Projecte: Tradició 3D

Categoria: Emprèn

Centre: Institut Escola del Treball (Granollers)

Descripció: “Web de venda de figures 3D d’interès cultural i patrimonial. El plàstic reciclat es transforma i reutilitza com a matèria primera. La impresora 3D crea figures culturals i patrimonials amb una base en la qual s’hi inclou braille i un àudio explicatiu”

Enllaç: https://dtello5.wixsite.com/website


Projecte: Mental Health

Categoria: Emprèn

Centre: Salesians de Sarrià - Escola Professional (Barcelona)

Descripció: “Una app que millora l’estat de la salut mental amb cites mèdiques, reptes i motivació a través de psiquiatres i psicòlegs”

Enllaç: https://gemmaespinas.wixsite.com/my-site/v%C3%ADdeo


Projecte: Dona sang!

Categoria: BeCritical

Centre: Escola Garbí Pere Vergés (Esplugues de Llobregat)

Descripció: “El projecte tria l’ODS ‘Salut i benestar' perquè hi ha una crisi sanitària mundial sense precedents. L’objectiu és conscienciar les famílies de l’escola i la societat de la importància de donar sang, i es fa a través d’un vídeo i també una campanya de donació de sang a l’escola. Els alumnes han tingut un aprenentatge sobre la sang i el funcionament de l’aparell circulatori, sobre la donació de sang i aspectes de la comunicació”.

Enllaç: https://becriticalgarbipereverges.blogspot.com/


Projecte: OnEarth

Categoria: Steam

Centre: Col·legi Padre Damián - Sagrados Corazones (Barcelona)

Descripció: “OnEarth és un joc que representa com podria ser el planeta l’any 3018. El projecte té la finalitat de fomentar la consciència i l’acció de la població en el planeta per ajudar a reduir la contaminació d’una manera lúdica i divertida”

Enllaç: https://technologiescv.wixsite.com/onearth/educaixa 


stats