Infància

"L'infant no ve a l'escola bressol a divertir-se"

Olot vol convertir-se en referent de la primera infància i canvia la manera de treballar de les escoles bressol locals

3 min
Escola bressol Les Fonts d'Olot.

Olot“No havia vist mai donar el pit quan el vaig donar jo per primera vegada”, explica Queralt Santacreu. “Totes les primeres vegades eren una novetat”, afegeix. La Queralt és mare de dos nens, el gran de 5 anys i el petit de 2 i, com en moltes famílies, l’arribada del primer fill els va agafar desprevinguts i poc preparats, i amb el segon es van desbordar. L'entrada del primer fill a l'escola bressol els va enganxar en l’època covid i amb les restriccions es trobaven que sabien molt poc què passava dins les aules. En canvi, amb el segon han pogut entrar-hi. “No cal imaginar com interactuen els infants, ni els materials que utilitzen, ho podem veure”, explica la Queralt. Aquesta diferència li ha fet comprovar que el vincle amb les professionals i, sobretot, l’accés a informació dona recursos per poder atendre les necessitats de les famílies que descobreixen un món nou. “Vivim molt d’esquena a la infància”, reconeix la Queralt. Les professionals de l’escola bressol, doncs, van ser de gran ajuda perquè els van donar el suport i els recursos que necessitaven.

La família de la Queralt ha passat per l’Escola Bressol les Fonts i per l’Avet d’Olot, dues de les que d’uns anys ençà han començat a canviar la manera de treballar per, precisament, fer valdre l’etapa del 0-3 i adequar-la als nous estils de criança que s’han anat estenent. “L’infant del segle XXI no és igual que el del segle XX”, diu Missi Casacuberta, directora de l’Escola les Baldufes, una altra de les que integren la Comissió Interescoles de la ciutat, que fixa punts de connexió entre els diferents projectes i que ha esperonat els equips a fer un canvi pedagògic a les aules cap a una educació molt més respectuosa. Per fer-ho possible, l’Ajuntament ha posat a l’abast dels professionals molts recursos formatius que han impulsat noves maneres de treballar i que han fet evolucionar les pràctiques a les aules. Sense anar més lluny, les escoles bressol d'Olot no omplen les hores amb activitats contínues, sinó que treballen els hàbits, la vida quotidiana dels infants, buscant moments de més intimitat entre el professional i la criatura i, per tant, canviant les dinàmiques d’un adult dirigint una proposta.

Una nena es mira en un mirall de l'escola.
Infants jugant.

De tota aquesta reflexió, sorgida d’inquietuds dels professionals de les escoles bressol, sobretot en context de pandèmia, en surt Infanteria!, unes jornades organitzades pel consistori olotí que volen estendre la cultura de la infància als mateixos infants, les seves famílies i els professionals que els atenen. La cita té lloc aquesta setmana entre dijous i dissabte, en tres espais de la ciutat que ofereixen activitats per a cadascun d’aquests públics. D’aquesta manera es vol donar veu a la infància, valorar-la, visibilitzar la tasca de les educadores i famílies i reivindicar les necessitats d’una etapa de gran importància per al desenvolupament òptim dels infants.

L'infant al centre

Amb espais de joc i descoberta per als protagonistes del dia, xerrades per a les famílies i conferències per als professionals, Infanteria! vol transmetre una manera de veure la infància, atendre-la, respectar-la i acompanyar-la. En definitiva, es tracta de posar l’infant al centre, però entenent que en una escola bressol “l’infant no ve a divertir-se, ve a aprendre en un entorn de benestar”, recalca Casacuberta. Per a l’educadora és important tenir en compte que l’infant “porta una motxilla, una criança concreta i l’acompanyament ha de ser diferent”, i posa especial èmfasi al fet que es tracti l’infant “com a ciutadà de ple dret”.

Amb noms com Sònia Kliass, Claudia Diaz, Carmen Granados, Catherine L’Ecuyer, Romina Pérez i Dolors Pomés, Infanteria! és el primer esdeveniment dedicat al 0-3 i podria situar Olot com un referent en aquesta etapa educativa. L’èxit, de moment, sembla garantit perquè les famílies i els professionals han respost a unes jornades que volen traslladar “coneixement” a la ciutadania i sobretot “posar l’infant al centre”. “Nosaltres arribarem fins on ens demanin”, diu Prat.

stats