Contingut patrocinat

Més de 20.000 usuaris i un milió de trajectes: l'AMBici ja pedala amb èxit cap a una metròpolis més neta

El nou servei de bicicleta metropolitana compartida que l'AMB va estrenar a principis d'any ja relliga 13 municipis de l'entorn de Barcelona. Ben aviat s'estrenarà a l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs

5 min
Una dona utilitza el servei de l'AMBici

A primera hora del matí d'un dia feiner, l'estació de Cornellà bull d'activitat. Hi ha corredisses per entrar als vagons de Rodalies, enfilar-se al Tram o agafar la línia 5 del metro, cap a Barcelona. Uns metres més enllà, també hi ha un grup de persones que esperen el seu autobús. Cornellà Centre és un dels intercanviadors multimodals de transport públic més important del Baix Llobregat i del territori metropolità. Enguany, a més, els serveis de transport públic que coincideixen en aquest node de connexions tenen un nou veí: l'AMBici.

És el nou servei de bicicleta metropolitana compartida, creat i liderat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i gestionat per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Va començar a pedalar el 30 de gener i, des d'aleshores, ha agafat molta embranzida: en tan sols nou mesos de vida, ja s'ha desplegat en 13 municipis metropolitans, acumula més de 20.000 usuaris i ha superat el milió de trajectes. 

"Quan vam començar a dissenyar el desplegament de l'AMBici, intuïem que era un servei molt esperat per la ciutadania i ara hem vist que teníem raó", admet Joan Maria Bigas. De mitjana, les bicicletes registren al voltant de 8.000 usos en dies feiners i entre 5.000 i 6.000 els caps de setmana, unes xifres que no han parat de créixer des de la posada en marxa del sistema: només al mes de setembre es van fer 236.277 trajectes i cada bicicleta s'utilitza gairebé 5 cops al dia. "Hem superat les xifres de creixement abans del que havíem previst i, fins i tot, els ajuntaments dels municipis on s'ha implantat ja ens demanen reforçar les estacions i ampliar el servei", explica Bigas. 

Servei ja en funcionament

En funcionament els propers mesos

9

8

2

10

7

11

14

1

4

6

15

12

3

13

5

1

Castelldefels

6

11

Cornellà de Llobregat

Esplugues de Llobregat

7

12

2

Gavà

Sant Joan Despí

L’Hospitalet de Llobregat

8

13

3

Viladecans

Sant Feliu de Llobregat

Sant Adrià de Besòs

9

14

4

Sant Boi de Llobregat

Molins de Rei

Santa Coloma de Gramanet

10

15

5

El Prat de Llobregat

Sant Just Desvern

Badalona

7 11 7 11

9

9

7

7

8

8

2

2

10

10

4

4

14

14

11

11

6

6

1

1

15

15

12

12

3

3

13

13

5

5

Servei ja en funcionament

Servei ja en funcionament

En funcionament els propers mesos

En funcionament els propers mesos

1

Castelldefels

9

Molins de Rei

10

2

Gavà

Sant Just Desvern

11

Esplugues de Ll.

3

Viladecans

12

L’Hospitalet de Ll.

4

St. Boi de Llobregat

13

St. Adrià de Besòs

5

El Prat de Ll.

14

Sta. Coloma de Gramanet

6

Cornellà de Ll.

15

Badalona

7

Sant Joan Despí

8

Sant Feliu de Ll.

7 11 7 11

9

9

7

7

8

8

2

2

10

10

4

4

14

14

11

11

6

6

1

1

15

15

12

12

3

3

13

13

5

5

Servei ja en funcionament

Servei ja en funcionament

En funcionament els propers mesos

En funcionament els propers mesos

1

Castelldefels

2

Gavà

3

Viladecans

4

Sant Boi de Llobregat

5

El Prat de Llobregat

6

Cornellà de Llobregat

7

Sant Joan Despí

8

Sant Feliu de Llobregat

9

Molins de Rei

10

Sant Just Desvern

11

Esplugues de Llobregat

12

L’Hospitalet de Llobregat

13

Sant Adrià de Besòs

14

Santa Coloma de Gramanet

15

Badalona

Per ara, les bicicletes vermelles i blaves ja tenen estacions en 13 municipis metropolitans: Badalona, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans. "En total, estan rodant 1.700 bicicletes, però aquests mesos vinents ampliarem el servei fins a arribar a les 2.600", quantifica Bigas. Abans de finals d'any, l'AMBici estarà més a prop d'aquesta xifra: s'acabaran d'instal·lar les estacions de Sant Feliu de Llobregat i entraran en funcionament les primeres de l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. "Sabem que, en aquestes ciutats, les bicicletes també seran un èxit –apunta el director–. Com que és una zona amb molta densitat i una mobilitat molt intensa, volem fer-ho a poc a poc i bé", apunta.

Cap a una última milla més neta

L'ús que fan els usuaris de l'AMBici és molt divers. "Les dades d'aquests primers mesos de servei ens mostren com la majoria de trajectes es fan dins un mateix municipi", especifica Marc Iglesias, cap de servei de gestió de Mobilitat Sostenible de l'AMB. Precisament, aquest era un dels objectius principals que perseguia l'ens metropolità amb la implantació del nou servei: oferir a la ciutadania un sistema que els permetés fer els desplaçaments d'última milla de manera més ràpida, còmoda, segura, assequible i neta. Per exemple, cada vegada són més els usuaris que l'utilitzen per anar de casa seva a l'estació de transport públic que tenen més a prop, per acabar d'arribar al seu destí final. 

Les estacions en marxa
Les xifres

15

1.700

4,5

8M€

municipis metropolitans amb AMBici

bicicletes

elèctriques

desplegades

actualment*

usos diaris de mitjana de cada bicicleta

cofinançats provinents dels fons Next Generation

*2.600

previstes

1.000.000 de trajectes

20.000 usuaris

15

1.700

municipis metropolitans amb AMBici

bicicletes

elèctriques

desplegades

actualment*

*2.600 previstes

4,5

8M€

usos diaris de mitjana de cada bicicleta

cofinançats provinents dels fons Next Generation

20.000 usuaris

1.000.000

de trajectes

15

1.700

municipis metropolitans amb AMBici

bicicletes

elèctriques

desplegades

actualment*

*2.600 previstes

4,5

8M€

usos diaris de mitjana de cada bicicleta

cofinançats provinents dels fons Next Generation

20.000

usuaris

1.000.000

de trajectes

Entre els usuaris, també n'hi ha de tots els perfils: des de nois i noies de 16 anys –l'edat mínima per poder pedalar les bicicletes d'AMBici– fins a persones grans. "Com que tota la flota és elèctrica, és una opció de mobilitat a l'abast de molta gent", concreta Carles Conill, director de serveis de Mobilitat Sostenible de l'AMB. De fet, la mitjana d'edat de les persones que utilitzen el servei és de 38 anys. 

L'aplicació de l'AMBici mostra un mapa amb la ubicació de les estacions i el nombre de bicicletes i aparcaments que hi ha disponibles en cadascuna.

L'ús conjunt amb el Bicing, a l'alça

A Barcelona, el servei públic de bicicleta compartida és el Bicing, impulsat i gestionat per l'Ajuntament de Barcelona. Per tal de sumar esforços a l'hora de promoure la mobilitat sostenible d'última milla des d'un punt de vista metropolità, al mes de març es va posar en marxa un abonament conjunt que permet utilitzar l'AMBici i el Bicing a un preu reduït. De moment, ja se n'han venut prop d'un miler. "Amb l'entrada en funcionament del servei a l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs, el nombre creixerà, perquè són municipis limítrofs amb Barcelona", preveu Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB. 

Més enllà de l'abonament, per facilitar l'intercanvi amb el Bicing, l'AMBici ha instal·lat 4 estacions pont amb 44 bicicletes, ubicades al costat d'estacions del servei barceloní: els usuaris aparquen una bicicleta i n'agafen una de l'altre sistema. Per ara n'hi ha a la Zona Universitària, per a la connexió entre Esplugues i Barcelona; a Baró de Viver, per unir Barcelona amb Santa Coloma de Gramanet; al Campus UPC - Diagonal Besòs i la Pau, totes dues per enllaçar amb Sant Adrià de Besòs. En els mesos vinents se'n posaran tres més en marxa, per als usuaris que vulguin combinar l'AMBici i el Bicing entre l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona. 

Així funciona el nou servei de bicicleta compartida de l’AMB

Un projecte de futur

Precisament, el servei metropolità d’èxit recull l'experiència dels e-Bicibox –impulsats per l'AMB– i pren el Bicing com a referent. L'AMBici s'emmarca en l'estratègia del Pla Metropolità de Mobilitat Urbana 2019-2024 (PMMU), el full de ruta de les polítiques de mobilitat de la metròpolis de Barcelona per als pròxims anys, i del Pla d'Actuació Metropolità 2019-2023 (PAM). El projecte, a més, ha estat cofinançat amb gairebé 8 milions d'euros procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana –dotat amb els fons europeus Next Generation– i suposa un nou impuls per potenciar i facilitar opcions de mobilitat sostenible a la metròpolis de Barcelona.

Les bicicletes de l'AMBici es poden desbloquejar escanejant un codi QR a través de l'aplicació del servei.

Què en pensen els usuaris?

1.
"Per moure'm, combino l'AMBici amb el tren i el metro"

Josep Maria Gifreu, 43 anys

foto

"Vaig donar-me d'alta a l'AMBici abans de l'estiu. Des d'aleshores, l'utilitzo per desplaçar-me de casa fins a l'estació intermodal de Cornellà. Allà l'aparco a l'ancoratge i vaig a agafar el tren o el metro, per acabar d'arribar al meu destí. M'hi he fixat i és un servei que cada cop utilitza més gent". 

2.
"Des que vaig en bicicleta, no tinc tant d'estrès"

Mari Paz Ortiz, 53 anys. 

Mari Paz Ortiz Escobar, Ususria de AMB Bici a l'estació de Cornellà valoren la seva experiència com a  usuaris del servei de llouer d ebicicletas del Àrea Metropolitana de Barcelona FOTO XAVIER BERTRAL

"Visc a Cornellà, treballo a Esplugues i, des de fa 5 mesos, m'hi desplaço amb l'AMBici. Abans, ho feia amb la meva bicicleta. És un mitjà que m'agrada. Al transport públic, tothom està mirant el telèfon mòbil. Quan agafo la bicicleta, és una estona de pausa de pantalles i d'estrès". 

3.
"L'utilitzo gairebé cada dia per anar a la feina"

Xavier Costa, 35 anys. 

Xavier Costa Nebot, Usuari de AMB Bici a l'estació de Cornellà valoren la seva experiència com a  usuaris del servei de llouer d ebicicletas del Àrea Metropolitana de Barcelona FOTO XAVIER BERTRAL

"En soc usuari des del mes de febrer, quan es va posar en marxa el servei. Vaig veure com instal·laven una estació d'AMBici just davant de casa i vaig decidir fer el pas. Ara l'utilitzo pràcticament cada dia, per anar a la feina. Els cops que m'he trobat algun entrebanc per aconseguir una bicicleta, he trucat al telèfon d'atenció i m'ho han arreglat de seguida". 

4.
"Estic contenta perquè veig que té molt d'èxit"

Montse Díaz, 53 anys. 

Montse Díaz, Usuaria de AMB Bici a l'estació de Cornellà valoren la seva experiència com a  usuaris del servei de llouer d ebicicletas del Àrea Metropolitana de Barcelona FOTO XAVIER BERTRAL

"És un servei que s'ha estès molt ràpidament: hi ha dies que em costa trobar bicicletes disponibles o que no tinc lloc per deixar-la. Però em fa posar contenta, perquè vol dir que la gent el fa servir. Ara caldrà treballar perquè no mori d'èxit. L'utilitzo molt per desplaçar-me entre els pobles que limiten amb Cornellà. Sobretot, l'agafo per anar a visitar els pares, que viuen a Esplugues, i per acostar-me fins a estacions de transport públic". 

5.
"És còmode i m'estalvio fer viatges en cotxe"

 Juan Antonio Santero, 46 anys. 

Juanan Santero, Ususri de AMB Bici a l'estació de Cornellà valoren la seva experiència com a  usuaris del servei de llouer d ebicicletas del Àrea Metropolitana de Barcelona FOTO XAVIER BERTRAL

"Visc a Cornellà i utilitzo molt l'AMBici quan he de fer trajectes curts, dins el mateix municipi o a municipis propers, com Sant Joan Despí. És molt còmode i m'estalvio fer desplaçaments en cotxe. Normalment, vaig a buscar els nens a l'escola amb l'AMBici i quan he d'anar a fer encàrrecs. És una idea molt bona que, quan s'enllesteixi l'electrificació de totes les estacions, s'acabarà d'arrodonir". 

Bicicletes de l'AMBici
stats