Tornen els 'roadtrips': rutes en cotxe per redescobrir els paratges de Catalunya

En plena expansió del turisme de proximitat, sorgeixen noves iniciatives per visitar el territori a través de les seves carreteres, en escapades de curta durada i combinades amb experiències culturals o gastronòmiques

3 min
Al Tram 3 podrem recórrer la carretera que puja al Port de la Bonaigua

El 2021 Catalunya va rebre 5,7 milions de turistes procedents d'altres països, un 38,5% dels quals van optar per arribar-hi per carretera. "Durant la pandèmia, tots els tipus de desplaçaments turístics es van reduir, però els viatges per carretera van aguantar més bé el cop", explica Josep Maria Espinet, professor de la Universitat de Girona (UdG), especialitzat en economia del turisme. Les dades de l'Institut Nacional d'Estadística també reflecteixen que gairebé un 84% dels turistes residents a Espanya que van visitar Catalunya van venir per carretera. "En un context en què volar lluny era complicat, el vehicle privat es va presentar com un mètode alternatiu", apunta l'expert.

Amb aquest escenari, el turisme de proximitat es va disparar. "De tots els viatgers que van visitar les comarques de Barcelona durant els mesos de juliol i agost del 2021, un 66% provenien del mercat domèstic", detalla l'Informe Balanç de l'activitat turística de l'estiu passat, publicat per la Diputació de Barcelona. En canvi, el nombre de turistes estrangers seguia 24 punts percentuals per sota del 2019. "Durant la pandèmia, el turisme en cotxe es va convertir en la font principal d'ingressos del turisme espanyol i d'arreu del món –concreta Espinet–. Per això van sorgir noves iniciatives que proposaven el vehicle privat com l'opció més senzilla, ràpida i flexible per fer descobrir el territori", concreta Espinet.

L'Agència Catalana de Turisme se'n va adonar i, a finals de 2020, va anunciar la creació del Grand Tour de Catalunya, una ruta circular per fer en cotxe i conèixer els principals atractius patrimonials i naturals del territori. Dividit en cinc grans etapes, el recorregut permet descobrir i gaudir de Catalunya de nord a sud i d'est a oest. Alhora, proposa més de 400 activitats culturals, naturals i enogastronòmiques per fer arreu del país. "És un projecte que encaixa perfectament amb la idea del turisme de proximitat que hem viscut, però alhora també amb el turisme internacional que seguim intentant recuperar”, explicava David Font, director de l'Agència Catalana de Turisme durant la presentació del nou producte.

Però, més enllà d'això, el projecte naixia amb un objectiu clar: promoure el coneixement del territori, potenciar els productes de proximitat i el respecte pel medi ambient. "Amb propostes així volem contribuir a caminar cap a les 4D: la desconcentració, la desestacionalització, la diversificació i l'augment de la despesa", apuntava Font. "La xarxa de carreteres de Catalunya fa que tots els territoris siguin susceptibles de rebre turistes de carretera", certifica Espinet. Enguany, el projecte afronta el segon estiu de vida, una de les èpoques turístiques per excel·lència.

Rutes sorpresa en cotxe

L'Agència Catalana de Turisme, però, no va ser l'única que se'n va adonar. "La pandèmia ha estat una font de creativitat i ha fet que algunes empreses, per obligació o perquè hi han vist una oportunitat de negoci, hagin reorientat el seu negoci amb noves propostes", apunta Espinet. És el cas de la catalana Waynabox, una plataforma especialitzada a oferir paquets de viatges sorpresa: qui compra el viatge no sap el destí que visitarà fins dos dies abans de marxar. Gairebé el mateix temps que l'Agència Catalana de Turisme anunciava el Grand Tour de Catalunya, ells incorporaven un nou servei: les rutes sorpresa. Amb la mateixa filosofia que els viatges sorpresa de llarga distància, l'empresa va passar a oferir també la possibilitat de triar una zona de Catalunya per visitar amb el cotxe.

Per fer-ho, es van aliar amb Ubeeqo, la marca de cotxe compartit d'Europcar Mobility Group. Així, qui contracta una ruta sorpresa pot escollir si fer-la amb el seu propi vehicle o bé llogar-ne un, ja sigui un cotxe o una furgoneta. Dos dies abans, per correu electrònic, qui ha contractat el servei descobreix on s'allotjarà i rep una proposta de ruta per descobrir els atractius del territori. "La clau de l'èxit d'aquestes empreses és que ofereixen experiències diferents, personalitzades i a preus assumibles per qualsevol persona", analitza Espinet.  

Recorrent el Tram 1 del Grand Tour es pot gaudir del castell de Tamarit.
El Grand Tour de Catalunya, etapa per etapa
  • Barcelona, principi i final Barcelona és el punt de partida i final del Grand Tour, la ruta creada per l'Agència Catalana de Turisme que permet descobrir Catalunya en cotxe, amb prop de 2.000 quilòmetres de recorregut. Durant el trajecte, les persones que s'hi aventuren transiten per paratges emblemàtics com Montserrat, les vinyes del Penedès, el Montseny, la Costa Brava, la Zona Volcànica de la Garrotxa, Lleida, el Delta de l'Ebre o la Vall d'Aran, entre altres. Per fer-ho de forma ordenada, el Grand Tour de Catalunya s'estructura en cinc trams, previstos per ser recorreguts en 5, 6 o 7 dies.
  • Tram 1: Barcelona – Tarragona Durant el primer dia de ruta, l'itinerari transita per la muntanya de Montserrat, Cardona i el seu castell, el patrimoni historicoartístic de Solsona, els paisatges de vinyes i els cellers del Penedès, Sitges, el Vendrell, les platges del Garraf i el nord de la Costa Daurada, per acabar a Tarragona.
  • Tram 2: Tarragona – Lleida De la Tarraco romana el recorregut segueix el litoral de la Costa Daurada, entre oliveres mil·lenàries i vinyes, passant pel Delta de l’Ebre. També és una etapa que permet descobrir la cuina marinera de Cambrils, el vi de la Terra Alta, els cellers modernistes del Priorat i els monestirs de la Ruta del Cister, com el de Poblet. L'etapa acaba a Lleida.
  • Tram 3: Lleida – La Seu d’Urgell Al tercer dia, la ruta deixa la plana de Lleida per endinsar-se als Pirineus. La Vall d’Aran, petits pobles medievals, el Montsec i el conjunt d’esglésies romàniques de la Vall de Boí passen a ser els protagonistes. El tram també inclou el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i el riu Noguera Pallaresa. Acaba a la Seu d’Urgell.
  • Tram 4: La Seu d’Urgell – Figueres De la Seu d’Urgell, el quart tram es dirigeix a l’est de Catalunya vorejant el Parc Natural del Cadí Moixeró. La ruta passa pel Monestir de Ripoll, la Zona Volcànica de la Garrotxa i Santa Pau fins a arribar a Figueres.
  • Tram 5: Figueres – Barcelona Des de Figueres el darrer tram enfila cap a Cadaqués i el Cap de Creus, continua per la Costa Brava, pobles medievals com el de Peratallada, el Montseny i la Costa Barcelona. El punt final del trajecte és a Barcelona.
stats