21/05/2016

Barça i Nike tanquen un acord rècord: 155 milions garantits el 2018

4 min
L’empresa de roba esportiva Nike s’encarrega de les equipacions del Barça  des de la temporada 1997-98. L’acord es renovarà aquest estiu.

BarcelonaLes bones notícies per a l’economia del Barça han arribat aquesta passada matinadad'Oregón. No s'han necessitat ni les dues setmanes que anunciava una font a l'ARA. El club blaugrana ha tancat l’acord amb la multinacional americana Nike per allargar la seva relació 10 anys més, fins el 2028. Tot i que no s'han fet oficials les xifres, el Barça passa a ser el club més ben pagat del món, i cobrarà entorn els 155 milions garantits la temporada 2018/19: 105 en patrocini i la resta per percentatges de vendes i altres conceptes. Una xifra, asseguren al Camp Nou, que anirà creixent.

A més, aquest any el Barça ingressarà ja 25 milions que podrà comptabilitzar en aquest exercici. El curs que ve i el posterior, es passarà de 60 a 85 milions.

El Barça i Nikevan signar el seu primer acord de patrocini l’any 1998 i ara fan un nou pas. Segons Josep Maria Bartomeu, "amb aquest nou acord amb Nike ampliem una aliança estratègica per al Club, alhora que reforcem la nostra projecció global, de la mà de la companyia líder en el seu sector. Agraïm a Nike la seva aposta pel FC Barcelona i confiem a poder celebrar plegats nous èxits esportius". Trevor Edwards, president de NikeBrand, ha afirmat que "el Barça és un dels millors clubs de futbol que inspira milions d’aficionats de l’esport a tot el món i ens sentim molt orgullosos de poder continuar la nostra aliança".

La xifra permetrà superar el que percep el Manchester United d’Adidas. El club anglès va signar l’acord amb la multinacional alemanya per 96 milions cada curs, una xifra que pot augmentar en 5 milions si es guanyen títols i pot baixar en un 30% si el United no es classifica per a la Champions dues temporades consecutives. Aquesta és la xifra que tenien al Camp Nou i que era l'objectiu a superar amb l’entesa amb Nike, una marca que ja va perdre el United -que va passar a la competència directa- i no podia deixar escapar un altre club de primer nivell com el Barça.

Una de les grans novetats de l’acord que es va anuciar a les 2.18 de la matinada és que el Barça recupera un dels actius cedits a Nike, el licensing, la capacitat d’atorgar llicències per qualsevol producte de la marca Barça que no tingui a veure amb les equipacions esportives. Ho gestionava Nike, a través d’un societat mixta amb l’entitat blaugrana, i pagava una quantitat com a royalty al Barça i, un cop feta la venda del producte, el club obtenia un segon ingrés. Ara serà el Barça qui ho gestionarà directament, tot i que podria ser un procés progressiu, que no es doni fins d’aquí uns anys (el contracte actual expira el 2018). També recupera el club la gestió de les botigues.

Calma per a Bartomeu

Al Camp Nou feia temps que admetien que la proximitat d’aquest acord provocava que Josep Maria Bartomeu estigués molt tranquil en el tema del patrocini de la samarreta, que podria allargar-se durant mesos, tot i que el diari As explicava fa una dies que l’entitat catalana i Qatar Airways podrien renovar per una temporada la seva col·laboració, després que el contracte entre ells expiri aquest 30 de juny.

Amb l’acord amb Nike el president blaugrana s’assegura complir una de les seves promeses de la campanya electoral: obtenir 100 milions per 10 temporades de l’empresa d’Oregon. Bartomeu va anunciar l’estiu passat que vol arribar als 1.000 milions d’ingressos l’any 2021 i, per aconseguir-ho, una de les condicions indispensables era fer un salt qualitatiu molt gran en el contracte amb Nike.

La temporada 2013-14, el Barça va obtenir 54 milions de la multinacional americana, una xifra dividida en tres grans conceptes: 33 de l’acord de patrocini, 10 derivats de la venda de samarretes i altres productes que porten la marca Barça (el club cobra un 10% en royalties de cada venda) i 11 més de l’explotació directa que fa Nike a través de l’empresa FCBMerchandising -l’encarregada, per exemple, de gestionar la botiga que hi ha a l’esplanada del Camp Nou-. L’any passat, aquesta xifra va augmentar -gràcies al triplet que va aconseguir l’equip de Luis Enrique- per sobre dels 65 milions.

Incompliment pactat del contracte

Nike i el Barça, tal com va avançar l’ARA el febrer del 2015 després de tenir accés al contracte que els lliga, van pactar que només podrien negociar quan faltessin 2 anys per acabar la seva relació, prevista per al 30 de juny del 2018. “Des dels 24 mesos anteriors a l’expiració [del contracte] el club acorda negociar exclusivament amb Nike, de bona fe, la intenció de negociar alguns o qualssevol dels acords previstos en aquest acord”, explica el document que van segellar Joan Laporta i Mark Parker, com a representant de la multinacional americana, el 25 d’octubre del 2006. Ara aquesta negociació s’ha anticipat perquè totes dues parts així ho han convingut. Especialment, per interès blaugrana, després de no poder tancar l’acord amb Qatar Airways abans de l’última assemblea de compromissaris, tal com tenia previst el Barça.

Des de fa mesos les converses entre els responsables culers i de Nike -Marcos Garzo i Albert Baronet- han sigut permanents i paral·leles a la qüestió del patrocini per a la temporada que ve, un acord que no s’ha tancat encara, i que comportarà que la multinacional hagi de fabricar samarretes sense el logotip comercial d’una marca -amb un sobrecost d’estampació que hauria d’assumir en principi el Barça si es tanca patrocinador durant el curs que ve-. Unes samarretes que sortiran a la venda a finals d’aquest mes de maig.

Després de l'anunci falta la signatura d'un acord que va revelar l'ARA dimarts. Posteriorment, l’acord haurà de ser ratificat en la pròxima Assemblea General de Socis del Club, en què s’informarà dels detalls de l’aliança.

stats