MOTOCICLISME - GP JAPÓ

Johann Zarco, de pilot de pagament a campió del món

El francès s’ha assegurat el títol de Moto2 per l’absència del lesionat Tito Rabat

No tots els pilots tenen l’oportunitat de trobar algú que aposti per ells i els faci entrar en el Mundial sense que abans s’hagin de buscar la vida mirant de trobar patrocinadors que els ajudin a posar el primer peu en el campionat. Johann Zarco, que s’ha proclamat matemàticament campió de Moto2 per l’absència del lesionat Tito Rabat, és un dels que no va tenir aquesta sort. Per arribar al Mundial i córrer a 125 cc va haver de pagar durant tres anys perquè algú es fixés en ell i li permetés guanyar-se la vida com a pilot. Ara, als 25 anys i després de picar molta pedra, ha aconseguit el seu somni de ser el millor del món.

Qui va pensar en ell i el va ajudar per començar a fer-se un forat en el Mundial va ser Laurent Fellon, expilot i exmecànic. Ell, que ara és el seu agent, va donar-li un cop de mà per trobar patrocinadors i va ajudar-lo a contactar amb Gábor Talmácsi, que va donar-li la primera oportunitat de córrer una cursa de 125 cc l’any 2009 amb una Aprilia. Després de destacar a la Rookies Cup amb 17 anys, als 19 li arribava la primera oportunitat, tot i que fos pagant. “És la persona clau en la meva carrera”, reconeix sovint Zarco quan parla de Fellon. I és que l’actual campió del món de Moto2 va viure amb Fellon, a casa seva, durant cinc anys. Ara viu sol en un apartament a Avinyó, però no s’oblida de qui va confiar en ell, que té al seu costat sempre als circuits i el recorda amb una fotografia dels dos al casc.

Segona temporada amb Aki Ajo

Aquest any, després de diverses voltes, ha tornat al costat d’Aki Ajo, amb qui el 2011 va competir a 125 cc i va acabar subcampió. Els pilots que volen triomfar al Mundial intenten treballar amb Ajo i, de fet, el finlandès ja ha fet campions Di Meglio, Cortese, Marc Márquez i ara Zarco. Després de molts anys centrant-se només en la categoria petita ha decidit fer el salt a Moto2 i li ha muntat una estructura que en una temporada l’ha fet campió. Amb Ajo, Zarco ha trobat la maduresa que li ha permès aixecar el seu primer títol. De cara a l’any vinent, farà com Tito Rabat. Té ofertes de MotoGP (els equips Pramac i Aspar s’han interessat per ell), però prefereix quedar-se un any més a la categoria intermèdia: “Vull trobar la motivació de mantenir un títol”, reconeix.

Impuls al motociclisme francès

Zarco, que evita les xarxes socials -no té Twitter ni Facebook-, és seriós, poc enraonador i quan hi ha Gran Premi prefereix dormir a l’autocaravana que té al pàdoc. La seriositat, però, la perd quan guanya, amb la ja típica celebració dels triomfs amb un mortal enrere davant de l’afició. El seu secret per aconseguir el títol ha sigut la constància, el cap fred i evitar entrar en lluites cos a cos.

Conscient que ell va tenir problemes per arribar al Mundial, i emmirallant-se en el que s’ha fet a l’estat espanyol, ha impulsat -amb Fellon- el motociclisme francès de base creant una escola de joves pilots. El primer alumne de l’escola, ubicada al sud de França, va ser el fill de Fellon, i ara ja tenen 15 nens que volen ser els futurs Zarco.