AUTOMOBILISME

Montmeló mantindrà al maig la cita amb la Fórmula 1

El circuit, que acollirà tests de pretemporada, descarta una cursa al setembre
JOSEP LLUÍS MERLOS
JOSEP LLUÍS MERLOS Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

L’extensió del contracte del circuit amb Liberty Media que ha estat vigent els dos últims anys per una temporada més, tal com va avançar ahir l’ARA, ha permès la continuïtat d’una cursa que es disputa a Montmeló des del 1991. Encara que els responsables del traçat van emetre un comunicat en què explicaven que la renovació no està tancada, l’acord entre les parts és total i només falta que el consorci del circuit hi doni el vistiplau. Un formalisme.

La cursa ja té data: del 15 al 17 de maig. La prova estarà situada entre la nova prova d’Holanda -que s’ha de disputar al remodelat circuit de Zandvoort- i la de Mònaco, que mantindrà la tradicional data de celebració coincidint amb la festa de l’Ascensió. A més, es mantindran els tests d’hivern, a finals de febrer (a partir del dia 17), amb un format nou, probablement més curt, que encara no està del tot definit. Els organitzadors del campionat volen que els equips arribin menys preparats a Melbourne, la primera cita del campionat, que tornarà a ser a començaments de març, i la manera d’aconseguir-ho és deixar-los entrenar durant menys temps abans de la cursa australiana.

En un principi s’havia parlat de la possibilitat de passar la cursa catalana al mes de setembre, però segons fonts del circuit aquesta idea va quedar descartada a causa de la inestabilitat meteorològica de la nova data proposada i pel fet que, al tractar-se de la tornada de les vacances, pogués afectar la venda de les entrades, que continuen sent de les més barates de tot el campionat.

Liberty Media sempre ha volgut mantenir la cita de Catalunya tot i la incorporació de nous escenaris al campionat. “La F1 necessita aquesta ciutat”, va dir Chase Carey l’última vegada que va ser a Barcelona, on ja va manifestar la seva predisposició al president Torra en la trobada que van tenir al Parlament, a mitjans de març.

Un acord molt difícil

Allargar l’acord no ha sigut gens fàcil, arran de la situació política del país i de la falta de nous pressupostos a la Generalitat. El treball discret i constant de Vicenç Aguilera, president del circuit, ha resultat fonamental, tant per convèncer Carey que no incrementés el cànon de 21 milions que paga Catalunya per la prova com per intentar convèncer el Govern de la importància estratègica d’aquest esdeveniment. Aquesta ha sigut, i és encara, la feina més feixuga que li toca fer a Aguilera.

La renovació ha tingut alts i baixos, i ha entrat a l’UVI en estat molt crític en diverses ocasions. Mentre una part del Govern pròxima a Presidència veia clara la necessitat de mantenir la prova, una altra -la d’ERC- ha posat més dificultats a la continuïtat.

I, més enllà d’aquests problemes endògens, Montmeló ha hagut de batallar també contra la feina bruta feta des de la Federació Espanyola d’Automobilisme, i en especial del seu president, Manuel Aviñó, que han fet mans i mànigues davant la Federació Internacional perquè el circuit no pogués renovar. Independentment de considerar la possibilitat de traslladar el Gran Premi a Jerez -on no hi cabria, per les dimensions del pàdoc i per la incomoditat dels equips a causa del llarg desplaçament per carretera-, i fins i tot de valorar l’opció de disputar la cursa en un utòpic circuit al bell mig de la Castellana, a Madrid, Aviñó ha manifestat oficialment el seu malestar pel protocol dels himnes i banderes que se segueix des de sempre al circuit català.

L’extensió de l’últim acord és un primer pas per intentar garantir la continuïtat de la F1 a Catalunya a llarg termini, com han aconseguit a Melbourne. Però perquè això sigui possible caldrà trobar noves fórmules de finançament, més enllà de les que aporti la Generalitat directament, com ara. El nou marc a l’Ajuntament de Barcelona també pot introduir variants en l’aportació que fins ara feia el consistori de la capital catalana.

Des del circuit es treballa per plantejar al Govern una fórmula de treball diferent que permeti alleugerir el pressupost de la instal·lació de la càrrega que suposa acollir la F1. Els gestors de la pista també estan valorant maneres diferents de promocionar la prova, que donarien més protagonisme a la ciutat de Barcelona, com sempre han volgut Carey i el seu equip.

Canvis de cara al 2021

A partir del 2021, la F1 podria tenir un format diferent, amb menys entrenaments els divendres, cotxes amb una capacitat menor de generar càrrega aerodinàmica i potser una cursa amb una programació ben diferent de com és ara, dividida en dues mànegues i amb graelles invertides.

La notícia de la celebració de la prova l’any vinent a Catalunya pot condicionar la renovació del GP d’Alemanya, que es disputa aquest cap de setmana a Hockenheim, una de les curses que, com la de Barcelona i la de Mèxic, han vist el seu futur més en risc.