BARÇA

El Barça no obté el que volia de Qatar

La junta ajorna la ratificació del patrocini, que cau de l’assemblea i se’n convocarà una d’extraordinària

Josep Maria Bartomeu no va veure la primera part del partit entre el BATE Boríssov i el Barça. Era a l’avió que el portava d’urgència cap a Doha i va haver de veure els primers quaranta-cinc minuts del partit entre l’Arsenal i el Bayern Munic: el vol de Qatar Airways oferia el duel entre el conjunt d’Arsène Wenger i el de Pep Guardiola.

El president del Barça va viatjar dimarts a la tarda a Qatar per intentar tancar l’acord de patrocini del club blaugrana amb l’aerolínia a partir del 2016. Unes hores abans, dilluns al matí, no estava previst que Bartomeu volés al Pròxim Orient per aconseguir una fumata blanca que finalment no va ser possible obtenir: va tornar ahir al matí a Barcelona sense l’acord que buscava des de principis d’any, quan es van engegar les converses per renegociar el patrocini de la samarreta del primer equip. El Barça, per tant, no portarà a l’assemblea d’aquest diumenge al Palau de Congressos el patrocini de Qatar Airways, el setè punt de l’ordre del dia que havien de ratificar els compromissaris.

Més temps per negociar

La directiva blaugrana va estar reunida durant quatre hores i mitja a les oficines del Camp Nou. El vicepresident de màrqueting i comunicació, Manel Arroyo, i el mateix Bartomeu -els únics que han negociat amb Qatar durant aquests últims mesos juntament a l’executiu Laurent Colette- van explicar als companys de junta l’estat de les negociacions i el canvi d’escenari inesperat, ja que uns dies abans es donava per fet que es tancaria l’acord que havia de convertir l’entitat catalana en la més ben pagada del món en superar els 65 milions que Chevrolet paga al Manchester United de Louis van Gaal.

L’argument que donaven fonts de la negociació ahir a la tarda per a aquest gir sobtat era senzill: necessiten més temps per negociar amb l’aerolínia, ja que consideren que es pot treure un millor rèdit de l’acord. És una qüestió -asseguren- d’actius i preus: és a dir, què inclou l’acord -publicitat estàtica, presència a l’estadi, altres equipacions...- i a quin preu ho pagarà Qatar.

Del viatge a Doha i la marca d’acord se’n van desprendre, a més, dues conseqüències importants: no s’obre la porta a cap més interlocutor que competeixi amb Qatar, i es posposa la ratificació del patrocini que havia de fer l’assemblea. D’aquesta manera, la qüestió que havia de centrar l’interès d’aquest diumenge s’haurà de decidir més endavant, en una assemblea extraordinària que el club convocarà un cop tingui tancada l’entesa amb l’aerolínia.

Terminis poc clars

De moment, hi ha versions dispars sobre el calendari d’aquest acord. El Barça sempre havia dit públicament que el fabricant de les samarretes, Nike, necessitava saber aquesta tardor qui seria el patrocinador per començar a fabricar la roba entre el febrer i el març del 2016. Ara el Barça ha canviat de discurs, i sosté que la multinacional americana pot esperar. Fonts de la negociació asseguren que durant el novembre hi haurà l’OK al nou contracte, mentre que altres persones implicades en les converses obren la porta a la idea que l’assemblea se celebri a principis de l’any que ve. “Nike pot esperar”, asseveren ara.

La possibilitat de fer una assemblea extraordinària ja l’havia explicat l’ARA al setembre, quan va prendre molta força dins de l’entitat la possibilitat que les negociacions requerissin més temps, en part perquè hi havia dues ofertes alternatives que havien arribat als despatxos del Camp Nou i s’havien, almenys, de tenir en compte. Durant les últimes setmanes, però, descartades les altres opcions, l’acord amb Qatar semblava que només necessitava fer-se oficial, tot i que, finalment, no ha sigut així.

A l’argument que el Barça va explicar sobre la necessitat de tenir més temps per millorar l’oferta de Qatar, se’n suma un altre, en aquest cas, que no prové de fonts directes de les converses: els qatarians van molestar-se amb l’ús que el club va fer de les suposades alternatives.

Un cop s’obre aquest nou escenari, el Barça seguirà negociant amb l’objectiu mínim que ha explicat als compromissaris aquests dies: obtenir 65 milions, amb una prima de 5 si es guanya la Champions, i que el patrocinador tingui també presència a l’estadi, al 50% amb l’empresa que doni nom al nou Camp Nou a través dels anomenats naming rights. Unes condicions lleugerament millors a les que va pactar Javier Faus al maig, quan va obtenir de Qatar 240 milions en 4 anys, 15 dels quals es pagarien ja aquest exercici. A més, l’anterior vicepresident va acordar que l’aerolínia no tindria dret de tempteig ni accés a les samarretes d’entrenament.

La magnitud de les negociacions i la complexitat de l’interlocutor l’explica un fet que es va produir dimecres. Bartomeu es va reunir amb el primer ministre de Qatar, Abdul·lah bin Nasser bin Khalifa al-Thani. Ja no es tractava únicament de trobar-se amb el director general de Qatar Airways, Akbar al-Baker, sinó amb una de les màximes figures del país. Dilluns al matí, abans de marxar des de Sidney cap a Doha, Arroyo va parlar amb Bartomeu i van decidir que calia que ell viatgés a Qatar, ja que estava prevista la participació en les converses d’algun alt càrrec del govern qatarià. Fins a Doha també hi va anar el responsable dels serveis jurídics, Román Gómez Puntí, l’home que hauria de revisar el contracte si s’hagués segellat. El Barça, per tant, viatjava preparat per obtenir la fumata blanca.

Més continguts de