Felicitats a tots els còmplices

Tenint en compte que formem part d’una societat adormida, és gratificant veure com encara hi ha gent que es mobilitza per una causa i torpedina amb èxit una competició esportiva de primer nivell com la Vuelta. No està tot perdut. Fer servir la capacitat crítica, protestar i manifestar-se s’han convertit en conceptes vintage, perquè ens hem reduït al que vol el sistema: ser instruments de consum de productes i idees al seu servei. Per això podem estar asseguts en una caleta massificada mentre fem scroll entre un possible fitxatge del Barça, una samarreta rebaixada i un nen cadavèric morint-se de fam a la Franja de Gaza. Impertorbables, aixequem la mirada i li preguntem a la parella: “Què prefereixes dinar? Fideuà o paella?”. Tenim la capacitat d’indignació d’una mongeta tendra.

El que va passar dimecres a Bilbao hauria de ser un exemple i sacsejar de dalt a baix la indústria de l’esport. Fa molts mesos que els màxims organismes de totes les disciplines estan ignorant un genocidi retransmès a temps real amb la tolerància dels seus aficionats. No reben cap classe de pressió massiva per prendre decisions i vetar Israel de les competicions. La UEFA va acomiadar-se de Suleiman al-Obeid, l’estrella de la selecció palestina de futbol, però va restar en silenci quan el davanter del Liverpool Mohamed Salah la va interpel·lar perquè expliqués com, quan i on havia mort. Mentrestant, el mateix organisme permetrà el Maccabi de Tel-Aviv jugar l’Europa League, igual com la FIBA accepta que la selecció israeliana competeixi a l’Eurobasket i, a l’Eurolliga, el Barça debutarà contra l’Hapoel. Rússia, en canvi, va ser exclosa de tot cinc minuts després d’envair Ucraïna. Era més fàcil.

Cargando
No hay anuncios

Ha tornat la cantarella del “no s’han de barrejar política i esport”. De debò? A Al-Obeid, el Pelé palestí, el van disparar les forces israelianes mentre esperava ajuda humanitària entre multituds el 6 d’agost. Tenia 41 anys, parella i cinc fills. Més enllà de la reivindicació de Salah, les associacions de futbolistes o les grans figures d’aquest negoci no han mogut ni un dit quan han assassinat un col·lega. On són les estrelles del Barça o el Madrid? I què fan els clubs? Continua la doctrina ultracapitalista que va inventar Michael Jordan: “Republicans buy sneakers too” (els Republicans també compren vambes). Felicitats als còmplices: els que ho permeten i els que callen. Els únics que poden dormir tranquils són els activistes de Bilbao, envoltats de ciclistes preocupats per la seva seguretat personal. La vergonya ja és infinita.

Cargando
No hay anuncios