"És un veritable perdedor": Trump no porta bé les crítiques dels atletes olímpics dels Estats Units
L'esquiador Gus Kenworthy va publicar una foto on es podia llegir "Fuck ICE" a la neu
BarcelonaEl govern de Donald Trump veu amb cert neguit com molts esportistes olímpics han perdut la por. Als Jocs Olímpics d'Hivern de Milà i Cortina d'Ampezzo, molts olímpics nord-americans han criticat les polítiques de Trump, especialment les relacionades amb el Servei d'Immigració i Control de Duanes, el temut ICE. Qui més explícit ha estat és Gus Kenworthy, un esquiador que va guanyar una plata als Jocs del 2014 en la modalitat d'esquí acrobàtic. L'esquiador, de 34 anys, va penjar una foto a les seves xarxes socials on es podien veure els seus peus i un missatge sobre la neu que es podia interpretar que havia escrit amb la seva orina. S'hi podia llegir "Fuck ICE". Cal dir que Kenworthy, un personatge molt popular perquè també és actor en films d'acció i youtuber, va decidir l'any 2022 deixar de competir com a nord-americà i fer-ho com a britànic, tot i que ell va néixer a Anglaterra, fill de pare nord-americà i mare britànica, però amb tres anys ja vivia a Colorado.
Kenworthy ha alçat la veu uns quants cops contra la violència exercida pels agents de l'ICE, que han assassinat dos civils a Minnesota, Renée Good i Alex Pretti. De fet, la presència d'agents de l'ICE a Milà durant els Jocs ha provocat manifestacions i queixes tant a Itàlia com als Estats Units. "Persones innocents han estat assassinades. Ja n'hi ha prou. No podem quedar-nos de braços plegats mentre l'ICE segueix operant amb un poder sense control a les nostres comunitats. Els senadors encara tenen influència, en aquest moment", ha dit Kenworthy, que ha estat criticat a les xarxes pels seguidors de Trump titllant-lo de traïdor pel fet que ara competeix com a britànic.
El president contraataca
Trump no ha reaccionat al gest de Kenworthy, però sí que ha alçat la veu contra altres atletes, perquè no li han agradat les crítiques rebudes d'olímpics nord-americans amb la bandera del seu país al pit. Els primers dies de competició, en una roda de premsa dels esquiadors d'estil lliure, Hunter Hess va ser dels més crítics: "No represento tot el que passa als Estats Units. Em genera emocions contradictòries representar el meu país, ara mateix", va dir. A la seva xarxa social, Truth Social, Trump va escriure: "Hunter Hess és un veritable perdedor, no representa el seu país als actuals Jocs Olímpics d'Hivern". Immediatament, Hess va començar a rebre insults i amenaces a les xarxes de partidaris de Trump. L'esquiador va decidir respondre-hi fent un post a les xarxes: "Hi ha moltes coses bones als Estats Units, però sempre hi ha coses que podrien ser millors. Una de les moltes coses que fan que aquest país sigui tan increïble és que tenim el dret i la llibertat de dir el que pensem. El millor dels Jocs Olímpics és que uneixen la gent, i quan tants de nosaltres estem dividits ho necessitem més que mai".
Hess, però, no es va quedar sol, i companys seus d'equip van expressar-se en termes semblants: “Com a atletes estem orgullosos de representar el nostre país, estimo els Estats Units i no voldria representar cap altre país als Jocs. A vegades als esportistes ens costa parlar de política i de com veiem les coses, però jo em sento amb el cor trencat pel que està passant, per les manifestacions i per la presència de l’ICE als carrers. Ens hem de centrar en respectar els drets de tothom i tractar tots els ciutadans amb amor i respecte. Espero que veure els atletes en acció als Jocs faci veure a la gent que aquest és el país que volem”, va dir Chris Lillis.
Per la seva banda, la gran estrella de l'snowboard nord-americà, Chloe Kim, va demanar més "amor i compassió" després de l'atac de Trump. "Crec que en moments com aquests és molt important que ens unim i ens defensem els uns als altres, per tot el que està passant, i estic molt orgullós de representar els Estats Units". També l'esquiadora amb més títols de tots els temps, Mikaela Shiffrin, hi va voler dir la seva i en una roda de premsa va recuperar una cita de Nelson Mandela, que ja havia estat utilitzada per l'actriu sud-africana guanyadora d'un Oscar Charlize Theron: "La pau no és només l'absència de conflicte. La pau és la creació d'un entorn on tothom pugui florir independentment de la raça, color, el credo, la religió, el gènere, la classe, la casta o qualsevol altre marcador social de diferència". I va afegir: "Per mi això té a veure amb els Jocs Olímpics. Realment espero poder representar els meus propis valors. Valors d'inclusió, valors de diversitat i bondat". Eren unes paraules escollides amb cura, ja que uns dies abans Trump havia afirmat que "la diversitat" és una forma de perversió. Tot i que Shiffrin és la dona que ha guanyat més proves de la Copa del Món de tota la història i una autèntica icona de l'esport nord-americà, quan no va aconseguir guanyar cap medalla va rebre atacs i burles de seguidors de Trump a les xarxes.
Qui n'ha rebut més, i en alguns casos fins i tot amenaces de mort, ha estat la patinadora artística nord-americana Amber Glenn –que diumenge va guanyar l'or olímpic per equips–, que va afirmar que "la gestió d'aquesta administració fa que sigui un moment difícil per a la comunitat queer". Glenn, que es defineix com a bisexual, ha alçat la veu a favor de la llibertat sexual, cosa que li ha comportat rebre moltes crítiques. El patinatge és un esport en què molts esportistes han alçat la veu contra el govern de Trump, i de fet a les graderies del pavelló de Milà s'ha pogut veure aficionats nord-americans amb una pancarta on es llegia "Disculpes al món pel nostre mal comportament. Ja ho arreglarem nosaltres mateixos".
J.D. Vance, xiulat
El vicepresident dels EUA, J.D. Vance, que va ser la cerimònia inaugural a l'estadi San Siro de Milà i va ser xiulat pels espectadors, també s'ha encarregat de respondre als atletes crítics. "No sou aquí per fer veure que parleu de política. Quan un atleta olímpic parla de política s'ha d'esperar que li respondran". Alguns polítics opositors, com el demòcrata Chris Coons, s'ha mostrat sorprès de veure "un president criticant els seus esportistes durant uns Jocs": "No ho havia vist mai", ha dit.
L'any 2021 el Comitè Olímpic Internacional va prohibir als medallistes fer gestos de caràcter polític al podi, però els atletes poden expressar les seves opinions en rodes de premsa i a les xarxes socials. Als Estats Units molts esportistes han aprofitat els Jocs per expressar la seva opinió, com va passar el 1968 amb els atletes John Carlos i Tommy Smith al podi de la prova dels 200 metres dels Jocs d'Estiu a Mèxic. Cal recordar que els pròxims Jocs d'Estiu es fan el 2028 a Los Angeles, encara amb Trump a la Casa Blanca.