DAKAR 2015

Buenos Aires, inici i final del Dakar 2015 que travessarà Xile i Bolívia

Els organitzadors presenten aquest dimecres a París el recorregut del ral·li, que en aquesta edició s'endureix encara una mica més

Buenos Aires serà principi i final del ral·li Dakar 2015, que sortirà de la Casa Rosada el 4 de gener pròxim, recorrerà el desert xilè d'Atacama, el salar bolivià d'Uyuni i tornarà, 9.000 quilòmetres més tard a la capital argentina, on acabarà el 17 de gener.

Serà la sisena edició que el ral·li per etapes més dur i famós del món surti i acabi en el mateix punt, segons els organitzadors, que aquest dimecres han revelat a París el recorregut de les 14 etapes, a més de l'emplaçament de la jornada de repòs a Iquique. El ral·li ja va començar i va acabar a Buenos Aires en les tres primeres edicions que es van celebrar a l'Amèrica Llatina (2009, 2010 i 2011).

A la recerca sempre de l'esperit d'aventura que va començar a l'Àfrica, els organitzadors del ral·li han buscat endurir l'edició de l'any vinent, amb més quilòmetres "marató", en els quals els participants no tenen dret a assistència tècnica i mecànica externa. Per primera vegada des de 2005, l'11 de gener les tres categories, motos, cotxes i camions, disputaran una etapa marató de forma consecutiva, tot i que en escenaris diferents. Normalment, quan una categoria disputa una marató, les altres tenen dret a assistència. "És un nou repte", ha afirmat el director de la prova, Etienne Lavigne, que ha destacat també el repte organitzatiu que suposa.

I és que al llarg d'aquests dies, motoristes, automobilistes i pilots de camions prendran senders diferents, un altre repte per als responsables del ral·li i una altra aventura per als participants, que no podran fixar-se en les roderes que deixen en el terreny els competidors de les altres categories. El ral·li començarà fort i, des de la primera etapa, els corredors hauran d'afrontar un dur recorregut entre Buenos Aires i Villa Carlos Paz, una ràpida especial que destacarà pel pilotatge. "La novetat d'aquesta edició és que amb prou feines hi haurà temps d'adaptació", ha indicat Lavigne.

L'endemà afrontaran la prova més llarga amb arribada a San Juan abans de baixar la intensitat camí de Chilecito per les seves pistes de terra vermella. El ral·li arribarà als Andes abans de passar a Xile pel pas de San Francisco, a 4.800 metres d'altura, i arribar al temible desert d'Atacama, cita amb la sorra, les dunes i la navegació extrema.

Després de dues etapes d'adaptació, el ral·li endurirà seu terreny i el ral viurà una altra particularitat, ja que els motoristes descansaran mentre els automobilistes afronten una nova etapa entre la xilena Iquique i la boliviana Uyuni, i els camions romandran a Xile en una jornada en la qual els competidors sobre quatre rodes estaran privats d'assistència. L'endemà, mentre les motos completaran el recorregut que la vigília van fer els altres entre Iquique i Uyuni, els cotxes faran el camí invers per tornar a Xile, on seguiran els camions. Bolívia, que l'any passat va albergar només a les motos, suma aquest any els cotxes, tot i que no els camions.

"Hem guanyat en experiència, però era molt difícil acollir a Uyuni, a més de 3.600 metres d'altura, motos i cotxes al mateix temps. Hi ha problemes de seguretat que cal tenir en compte", ha afirmat Lavigne. La sortida d'Atacama es farà rumb a Calama, on de nou les dunes i la sorra serà la clau. L'endemà, els motoristes viuran la seva segona etapa sense assistència en només tres dies, una dificultat extrema perquè a més es disputarà sobre Salinas Grandes, a més de 3.600 metres d'altitud, amb les altíssimes temperatures que s'esperen. Un desafiament mecànic i físic per als pilots de dues rodes, un dels més durs que recorda Lavigne des que el 2009 el ral·li es va instal·lar a Amèrica del Sud. El pilotatge i la velocitat tornaran a manar al Dakar en les dues últimes jornades, camí de Buenos Aires, on la capital argentina saludarà el campió.