MotoGP

Suzuki deixa plantats Joan Mir i Àlex Rins

Els dos pilots es queden sense moto arran de l'adeu sobtat de la marca japonesa

3 min
Àlex Rins abans del GP de Portugal

BarcelonaÀlex Rins i Joan Mir s'han quedat sense moto per a la temporada que ve. Malgrat el bon moment esportiu de Suzuki, l'equip japonès ha decidit abandonar, de forma unilateral, el Mundial de MotoGP quan s'acabi l'any. És el tercer cop que la marca de Hamamatsu pren la determinació de deixar la màxima categoria del motociclisme. Aquesta vegada, però, marxa en un dels moments més dolços de la seva història. Dorna, empresa gestora dels drets del Mundial, ha recordat a la cúpula de la marca que el seu contracte és fins al 2026 i que la decisió d'abandonar no es pot prendre unilateralment. Queda en l'aire el futur dels pilots i de tots els treballadors que Suzuki deixa sense feina.

La raons d'aquest adeu –oficiós, que no oficial– són diverses, però la que té més pes és l'econòmica. L'equip ja fa anys que passa per dificultats i si encara es manté amb vida és gràcies a l'aposta de Toyota, que suporta el 5% de la companyia. D'aquesta relació precisament podria haver nascut cert conflicte d'interessos. Els nipons ja tenen una altra marca associada a MotoGP, Yamaha, que compta amb l'actual campió del món, Fabio Quartararo. D'aquesta manera, la firma seria la punta de llança en el Mundial i Suzuki passaria a tenir un enfocament diferent, fora de la competició i més associada a les noves tecnologies.

El Mundial de MotoGP, doncs, afronta un dels reptes més grans dels últims anys: Suzuki, que es va endur el títol mundial el 2020 amb Joan Mir, abandona quan acabi la temporada. Però Dorna no ha comprat encara aquesta decisió, que deixaria la competició amb dos boxs i una plaça lliure.

Joan Mir al box de Suzuki

Moviments al pàdoc

"Estem molt contents per com ha treballat Suzuki", confessava Àlex Rins a l'ARA abans que comences la temporada. L'any es presentava com la gran oportunitat per consolidar Suzuki com una de les grans marques del Mundial. Per a Rins i Mir, a més, era el moment perfecte per fer un pas endavant i sortir de les posicions de mitja taula a les quals havien estat abonats sense pena ni glòria l'any anterior. "He après una mica dels errors de l'any passat i podem ser un dels favorits. Les armes les tenim", afirmava el pilot de Barcelona. Des que s'han apagat els semàfors enguany, de fet, ha estat així. El nou motor i les millores mecàniques han convertit la Suzuki en una moto competitiva, que està lluitant per podis, i ha fet passos importants. Ara tota aquesta feina se'n va en orris amb la decisió de deixar de participar en el Mundial a partir de l'any que ve.

"Ja estàvem al final de la negociació del nou contracte", va revelar Paco Sánchez després del sobtat adeu de Suzuki a MotoGP. El representant de Joan Mir es va mostrar sorprès per la decisió de la marca i va confessar que, quan va intentar posar-se en contacte amb part de l'òrgan de decisió de Suzuki, no va obtenir resposta.

Tercer adeu: el definitiu?

No és la primera vegada que Suzuki marxa de MotoGP. El 2011 va prendre la mateixa decisió amb els pilots acabats de renovar amb motiu de la crisi econòmica mundial. Fa set anys que va tornar al Mundial i ara la marca gestiona un dels pressupostos més baixos de la competició. Tot i això, aquesta temporada havia aterrat al box de l'equip Livio Suppo, l'antic director de Marc Márquez a Honda, en un moviment que augurava una aposta clara per pujar esglaons en la classificació del Mundial. En canvi, en plenes negociacions amb els seus dos pilots actuals per ampliar els seus contactes, Suzuki ha posat el fre de mà i abandona.

Els dos boxs que queden lliures tenen molts pretendents. "Dorna rep un alt nivell d'interès de diverses fàbriques oficials i d'equips independents que busquen unir-se a la graella de MotoGP, perquè aquest esport continua sent un exemple mundial de competició disputada, d'innovació i entreteniment, que arriba a centenars de milions d'aficionats a tot el món", afirmava en el seu comunicat la promotora del Mundial. De fet, no només noves marques estan interessades a entrar a formar part de la màxima competició, sinó que també hi ha equips que busquen un nou equip satèl·lit i dues motos més en la graella actual.

stats