Tendències
Estils 03/04/2023

2.750 dòlars per fer classe de pilates: així funcionen els gimnasos més exclusius

Als Estats Units s'han creat una dotzena de centres esportius per ser soci dels quals necessites entregar cartes de referència, superar entrevistes personals i permetre que investiguin les teves xarxes socials

Danielle Braff / The New York Times
4 min
Un gimnàs exclusiu dels Estats Units en una imatge de recurs.

Nova YorkFa un temps, els aficionats al gimnàs dels Estats Units havien de fer cua per córrer damunt d'una màquina i les classes de spinning es van posar tan de moda que s'omplien en menys de 42 segons. Però ara sembla que les coses estan canviant en alguns centres esportius nord-americans. En els últims quatre anys s'han creat una dotzena de gimnasos (els anomenarem així, tot i que hi ha propietaris que els han batejat com a "clubs socials de benestar") per ser soci dels quals necessites entregar cartes de referència, omplir sol·licituds extenses, superar entrevistes personals i permetre que investiguin les teves xarxes socials per tal que decideixin si estàs en forma per estar en forma.

El passat mes de juny, Cori Zigman, de 44 anys, va voler unir-se a Heimat, un gimnàs que acabava d'obrir a Los Angeles. Per aconseguir-ho, Zigman va començar els tràmits i va omplir una sol·licitud que incloïa preguntes sobre si coneixia algun membre d'aquesta cadena de gimnasos i quins perfils tenia a les xarxes socials. Després va esperar. I va esperar. I va esperar. Va passar un mes abans de rebre una carta d'acceptació. Alguns dels seus amics que també van voler entrar-hi no van tenir tanta sort i no la van arribar a rebre mai. "Va ser incòmode, perquè només volien entrar en un gimnàs, però simplement no els en van donar l'oportunitat i en van quedar fora", explica. Zigman va pagar més de 350 dòlars al mes per fer classes de spinning i pilates, tenir accés a una piscina, a una sala de descans, a una sauna de sal i als tallers d'astrologia. Han passat vuit mesos i els seus amics encara esperen una resposta.

Sebastian Schoepe, president i director executiu de RSG Group North America, propietari de Heimat, és molt clar sobre els tipus de persones que vol, i que no vol, al seu gimnàs. “Aquelles persones que veuen un gimnàs com una oportunitat per fer-se selfies o un lloc exclusivament dedicat a l'entrenament poden trobar un altre centre que sigui més assequible i que els pugui oferir totes aquestes coses. No estem buscant atreure persones que es mantinguin apartades i no vegin el valor de barrejar-se amb persones d'idees similars”, aclareix l'empresari. A Heimat són benvingudes les persones "que conreen aquest esperit d'atenció plena amb els seus companys". Segons les dades que tenen al gimnàs, els seus clients tenen 35 anys de mitjana.

Els potencials membres de Remedy Place, un “club de benestar social” obert al West Hollywood el 2019 i que es va expandir a Nova York l'any passat, han de passar per un procés de selecció i una entrevista. Les quotes van des dels 595 dòlars fins als 2.750 dòlars cada mes i ofereixen serveis per a tots els gustos. Des de crioteràpia a classes de meditació, banys de sons i tot el que us pugueu imaginar. "Busquem persones que representin bé la nostra marca i que inspirin els altres a cuidar-se a si mateixos", explica el Dr. Jonathan Leary, fundador i director executiu de la cadena, que descriu els membres dels seus gimnasos com joves professionals d'entre 30 i 40 anys. Remedy va limitar l'accés als seus centres a 200 membres a Los Angeles i 300 a Nova York, i es nega a dir quin percentatge de persones que van sol·licitar entrar-hi van ser acceptades i quin nombre de gent hi ha esperant a la llista d'espera, però intenta descriure el soci perfecte: "Algú que brilli i mostri que ha fet canvis a la vida".

Només per a gent d'èxit

Els que aconsegueixen entrar en aquests gimnasos tendeixen a ser "gent cool", explica John Atwood, soci gerent d'Atwood Consulting a Boston, especialitzat en clubs de salut. “Si ets un informàtic d'Akron, Ohio, és possible que no et vulguin encara que tinguis un apartament a Nova York”, explica Atwood, que compara el procés de selecció amb la forma en què els goril·les de clubs VIP escullen les persones que volen entrar als seus locals. “Busquen persones guais, per dir-ho d'alguna manera”.

Però aquest guai, o cool, o genial, té diverses interpretacions segons el gimnàs. A Ghost, obert a Nova York el 2019, els membres són acceptats si són "líders de pensament, creatius, fundadors o executius", explica Aqib Mamoon, director executiu i fundador del gimnàs, encara que assegura que el seu "destí de benestar", com anomena el gimnàs, no és exclusiu de cap professió. Les quotes, que costen fins a 300 dòlars al mes, són limitades i requereixen una sol·licitud, una entrevista personal i un procés de revisió intern.

John Atwood explica que el concepte de gimnàs exclusiu va aparèixer després de l'evolució dels gimnasos low cost. Els gimnasos de baix cost, que cobren al voltant de 49 dòlars cada mes, són models comercials altament rendibles perquè atreuen moltes persones. Després van arribar els anomenats gimnasos boutique [consolidats en altres països i en procés de consolidació a Catalunya], que van aplanar el camí per a l'obertura de clubs exclusius de luxe.

Monarch Athletic Club, amb seu a West Hollywood, n'és un altre exemple. Per formar-ne part, un sol·licitant ha de passar una avaluació mèdica i una avaluació d'entrenament i fisioteràpia, tot fet internament, que el Dr. Ryan Greene, soci gerent de Monarch i assessor mèdic principal especialitzat en medicina osteopàtica, descriu com "unes capes de control". Una vegada que l'aspirant ha passat amb èxit aquestes proves, se'l convida a pagar una quota que d'entre 595 i 2.000 dòlars cada mes. En el nivell superior, els membres reben entrenament personal i fisioteràpia il·limitats, accés als seus metges, als banys de gel, a les classes grupals de fitness i a les saunes.

El Dr. Greene assegura que Monarch, que va obrir les portes el gener del 2020, és un club exclusiu i que vol que els seus membres siguin proactius, i assegura que busquen una comunitat de persones amb idees afins que estiguin motivades per millorar.

Copyright The New York Times
stats