Fer i rebre regals, angoixa o felicitat?

A les portes de Nadal, experts de la UOC expliquen com funciona el cervell davant d'aquestes situacions i com afrontar-les

ARA
3 min
Regals  de bogeria

BarcelonaS'acosten les festes de Nadal i això implica buscar el regal perfecte per a familiars i amics. Hi ha tot tipus de sentiments davant d'aquesta situació: persones que disfruten del moment d'anar a comprar el regal i d'altres que el temen i s'angoixen. El mateix passa a l'hora de rebre un regal i obrir-lo, i davant d'aquesta situació hi ha dues possibilitats: que faci molta il·lusió o que produeix ansietat. Diego Redolar i José Ramón Ubieto, professors de la UOC, analitzen els motius pels quals això passa i com reacciona el cervell davant d'aquesta situació. Us expliquem com gestionar-ho millor.

Diego Redolar, neurocientífic i professor dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC, investigador del Cognitive NeuroLab i director de la unitat de neuromodulació i neuroimatge de l'Institut Brain 360, té clar que "quan rebem un regal hi ha un doble benefici: s'activen les regions del plaer del cervell (sistema neuronal de reforç) i també el nostre cervell més emocional". Afegeix que als humans i primats els agrada sentir que algú es preocupa per ells. I fa un matís important: rebre un objecte o una experiència no té el mateix impacte en la memòria d'aquella persona, ja que les coses materials s'obliden més de pressa. "Normalment una experiència correspon a una memòria episòdica que té més connotació emocional. Aquesta memòria episòdica depèn de l'hipocamp, i el que li dona el significat emocional és l'amígdala", afegeix Redolar.

Substàncies químiques de la felicitat

Hi ha moltes substàncies químiques que entren en acció en el moment dels regals: l'oxitocina, la dopamina, la serotonina i les endorfines, que generen felicitat i benestar. L'oxitocina, l'hormona de la cognició social, té un paper fonamental a l'hora de construir confiança i de desenvolupar relacions emocionals. Tal com apunta Redolar, "abraçar, donar regals o rebre'n és una manera de provocar que flueixi aquesta hormona". D'altra banda, quan es proposa trobar un regal per a una persona i s'acaba trobant és un moment de felicitat i s'allibera la dopamina. El cervell allibera la serotonina en el moment que algú se sent important. Fer-li un regal a algú implica pensar-hi i dedicar-li temps, una manera de mostrar-li afecte i així augmentar la seva felicitat. L'alliberament d'endorfines és com un analgèsic natural per al nostre cos, ja que produeix sensació de comoditat i de reducció del dolor. Compartir activitats que ens agraden com anar a comprar el regal per als pares amb la teva germana o rebre un regal que no esperàvem pas fan augmenten els nivells d'endorfina.

Consells per gestionar la situació

D'altra banda, Redolar adverteix que l'ansietat que provoca a certes persones el fet d'haver de comprar un regal és causada per la falta d'informació: "A l'ésser humà, quan ha de prendre una decisió, li agrada tenir informació de context. Si no en té, l'escorça prefrontal es veu obligada a fer un sobreesforç per decidir què fer, i això pot generar aquesta ansietat". Com assenyala Ubieto, professor col·laborador dels estudis de psicologia i ciències de l'educació de la UOC, "l'ansietat es dona en les persones que estan massa pendents de l'altre, de si el complauran o no; i d'aquí sorgeix l'ansietat, de pensar en el fet de no haver encertat". Aquesta ansietat i tensió que a vegades són perceptibles posen una pressió al damunt de la persona que està rebent aquell regal, ja que se sentirà forçat a posar bona cara tant si li agrada com si no.

Ubieto defineix un regal com un do, un gest de donar alguna cosa i no com un objecte. Recomana arriscar i regalar activitats que no faci habitualment la persona, com pot ser una excursió, una entrada per al teatre... O, al contrari, una experiència nova però d'algun àmbit que sigui interessant per a ella. Tot i que és menys comú que no agradi rebre regals, Ubieto aconsella que la persona que rep el regal es posi en el lloc de l'altre i que s'ho prengui "com un repte, com una novetat que pot disfrutar", ja que s'ha fet amb la voluntat de sorprendre.

stats