Moda
Estils Estils de vida 26/01/2023

Per què tots els adolescents porten el mateix tall de cabell?

Les xarxes socials, les barberies 'low cost' i l'estil d'alguns futbolistes, entre els motius d'aquest boom

4 min
Cartells amb diferents futbolistes a una barberia.

BarcelonaVa ser una de les notícies més sorprenents de la setmana passada: s'ha donat l'alerta per un brot de tinya a Barcelona. Es veu que la malaltia s'ha estès amb rapidesa per les perruqueries de la ciutat a causa d'un pentinat que està de moda. O més ben dit, de l'eina amb la qual es fa, ja que els dermatòlegs la relacionen amb l'ús de material infectat a l'hora de fer rasurats. Més enllà de l'impacte de la notícia, realment sembla que fa temps que no es veia una uniformitat tan clara pel que fa a un mateix tall de cabells, majoritàriament escollit entre un públic masculí i adolescent. Pels carrers de Catalunya campen una mena d'exèrcit de clons que no són els que George Lucas va imaginar per a La guerra de les galàxies, sinó hordes de nois amb un pentinat idèntic, un rasurat amb màquina que et deixa rapats els costats i va augmentant el volum en arribar sobre la closca. Si amb aquesta descripció no us ve una imatge clara, només cal que penseu en l'últim adolescent amb el qual us heu topat.

Les noves tecnologies, i especialment la importància de les xarxes socials, han canviat el paradigma pel que fa a la preocupació dels adolescents pel pentinat. Òbviament, sempre havia tingut importància, però mai havia sigut tan generalitzada. Aquesta fixació, sumada a un moment en què les perruqueries de baix cost han proliferat, ha provocat que estar al dia pel que fa al pentinat sigui un dels tòtems de molts joves a casa nostra.

Una barberia en una imatge de recurs.

"Actualment, tenen molts més recursos, referents i imatges dels que podien tenir generacions anteriors. Després hi ha qui innova més o menys, però la majoria demanen el mateix: rapat pels costats, degradat i més llarg per sobre", explica Rubèn Navarri, copropietari de Navarri Perruquers, al carrer de Dante Alighieri, un establiment de referència del barri d'Horta. Les variacions van a gust del consumidor. Algunes opcions? Deixar més o menys volum a dalt o fer-se un modelat per portar-lo arrissat. "Hi ha molta més llibertat. Entre totes les xarxes socials que consumeixen van cremant tendències i apareixent noves modificacions", afirma l'especialista. Això sí, de tota aquesta pluja d'idees s'originen altres contraprestacions, com la pressió estètica, un fet massa habitual des de sempre en l'adolescent, però que avui es veu augmentat per la visibilització que et donen les xarxes.

Amb serrell o sense?

El pentinat juvenil masculí ha anat variant al llarg de l'últim segle, però no sempre ha funcionat amb la uniformitat actual. El que queda clar és que cada generació té alguns pentinats característics. Als anys cinquanta es va posar de moda l'estil teddy boy, és a dir, cabell curt als laterals i més llarg a la part superior del cap, agafant volum al serrell. Per si necessiteu un exemple visual, podeu pensar en la típica imatge de John Lennon molt jove.

Els Beatles també posarien de moda un pentinat juvenil que van imitar molts nois de principis dels anys seixanta, el mop-top, una variant de serrell abundant del pentinat de bol de tota la vida. I fins avui, amb aquest degradat fet normalment amb màquina d'afaitar que està creant fotocòpies de pentinats en nois d'entre 13 i 16 anys per tot el país.

El barber Juan Miguel Lucena fa més de 40 anys que es dedica al gremi i té una perruqueria "de les de tota la vida" a la cantonada en què es troben el carrer València i Enric Granados de Barcelona. "Encara recordo l'època que em venien les mares amb els nens i em demanaven que els fes un pentinat com el d'en Schuster quan jugava al Barça, amb aquella meleneta d'una sola peça. Si ho penses, no ha canviat tant, perquè els futbolistes encara són els referents", explica. "La clau del pentinat d'ara és l'equilibri —assegura el perruquer—, ja que tot es basa en un difuminat que connecta el cabell que deixes al zero amb el volum de dalt. Com passa amb tots els talls de cabells una mica especials, dura el que dura, perquè a més a la templa queda molt curtet i és una zona que creix ràpidament, d'aquí que necessiti tanta atenció".

Explosió 'low-cost'

És pel manteniment del pentinat de moda que els adolescents necessiten anar més sovint al perruquer. Aquest fet, però, no ha beneficiat especialment molts establiments clàssics de la ciutat, que no han notat un augment especial del públic masculí d'aquestes franges d'edat. "Nosaltres no estem rebent una gran onada de més clients adolescents, ni hem notat més preocupació que en altres èpoques. Sí que és cert que els nois d'aquesta franja d'edat sovint venen amb una idea que potser ni els queda bé ni tenen un cabell per portar-ho, però això ens ha passat a tots", explica Rubèn Navarri. El fet és que els adolescents han aprofitat la multiplicació de perruqueries i barberies de preu molt baix a Barcelona, que els permet fer un manteniment del pentinat cada 10 o 15 dies per un màxim de 5 euros. De fet, és en aquest tipus de locals on s'hauria originat aquest brot de tinya, que sembla que ha començat en una màquina d'afaitar.

"Els nois han de tenir en compte que no tot és una màquina i anar fent, aquest pentinat també necessita una tècnica de perruquer i demana anys d'experiència per tenir prou tacte. Encara que molta gent no ho cregui, també té el seu secret", reclama Juan Miguel, que ha vist passar centenars d'adolescents de diverses generacions per les seves tisores. Melòman irredempt, el barber fa un gran apunt abans de tancar la conversa: "Has vist com va Bruce Springsteen? Si fins i tot ell porta un pentinat d'estil similar. Li han dit que el cabell així fa més jove. I és cert".

Bruce Springsteen.
Els adolescents a la moda

Veient la mastodòntica acceptació d’aquest pentinat entre els nois adolescents sembla com si, de cop i volta, hi hagi una generació de joves que està seguint la moda més que mai en aquestes edats. Possiblement ara tenen molts més mitjans, però anar a la moda és un fet quasi intrínsec d’aquesta etapa. “La joventut té interès per la moda des de sempre, per ser acceptat al grup. És un element d'identificació ràpida”, explica la historiadora de la moda Sílvia Rosés. En aquest sentit, exemples com les subcultures dels anys seixanta i setanta mostren com l’element diferenciador és una constant: “La roba parla i parla de moltes coses. Quan un adolescent es posa el que es posa, s’està diferenciant de l’adult, i això passa des de la Segona Guerra Mundial”, assegura l'experta.

stats