Planificar activitats i projectes nous: com superar l'estrès postvacacional

Els experts recomanen tornar a les rutines laborals a poc a poc, concretant i limitant objectius

Tots fem vacances per desconnectar, i en algun moment la feina obliga a tornar a connectar amb la rutina. Però no és obligatori fer-ho de cop. De fet, el psicòleg i director de desenvolupament de l'eHealth Center de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Manuel Armayones, explica que es necessiten almenys tres dies perquè el cos s'adapti a la tornada a la feina després de les vacances.  El primer dia és habitual que apareguin símptomes com apatia, nerviosisme, dificultat de concentració, fatiga i alteracions del son. "Són els símptomes normals davant un canvi de rutina", explica l'expert, que recorda que el 40% del que fem diàriament està basat en hàbits.

Armayones apunta que "en realitat el que passa després de les vacances és que ens hem adaptat a una rutina i ara hem de trencar-hi i tornar a l'anterior". Segons el psicòleg, aquests tipus de crisis "són necessàries perquè ens fan despertar una mica de manera automàtica. Cal aprofitar-les com a oportunitats de generar un canvi". En aquest sentit, aconsella connectar-se a la feina uns dies abans: "Els últims dies de vacances no passa res per tornar a connectar-se de mica en mica, mirar el correu o fer una petita planificació de les activitats. Fer-ho ajuda a eliminar la incertesa i a tenir una sensació de control que permetrà portar millor el dia a dia".

Recomana que la incorporació a la feina es faci a poc a poc, perquè "passar de zero a cent no és bo", i també és aconsellable concretar i limitar els objectius: "Hem trencat amb la rutina de l'estiu, que a vegades no és tan sana com pensem, perquè dormim menys, mengem pitjor, ens donem més llicències, i moltes persones arriben amb tres o quatre quilos de més. No cal apuntar-se al gimnàs, però es recomana incorporar petits reptes al nostre dia a dia: baixar dues estacions abans del metro per caminar una mica més, en comptes d'arribar fins a la porta de la feina", posa com a exemple. 

Una altra recomanació per evitar l'estrès postvacacional és "planificar estones d'oci els caps de setmana, els dies festius o les tardes lliures" i "començar projectes vitals il·lusionants, com activitats culturals, educatives i altruistes". Fer un voluntariat, anar a classes de pintura o visitar museus són algunes de les possibilitats. 

És important aprendre a desconnectar durant les vacances

Un dels motius que compliquen la tornada a la feina és no haver descansat prou perquè no se sap desconnectar. El 'coach', perit judicial i catedràtic de recursos humans de la Universitat Rovira i Virgili, Joan Boada, afirma que "hi ha persones que no aprofiten les vacances perquè no saben quins són els mecanismes de desconnexió". És el que es coneix com a 'estrès vacacional'. Diu que aquest fenomen afecta les persones que són més emocionals o que tenen dificultat de controlar els seus impulsos, i ho pateixen especialment els professionals que pateixen un estrès elevat. 

D'altra banda, la consultora de recursos humans i professora dels estudis d'economia i empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Gina Aran, diu que l'estrès vacacional pot provocar que els empleats tinguin la sensació que, sense la seva presència, l'empresa no podrà tirar endavant correctament, cosa que els provoca una sensació de patiment que es manté fins i tot durant els períodes de descans i oci. Aran s'ha trobat amb diversos casos de persones que ho pateixen, especialment d'entre 40 i 45 anys, "amb responsabilitats a la feina", diu la consultora, fent un perfil dels que ho pateixen més.

Queda clar que per afrontar bé la tornada a la feina cal prendre-s'ho amb calma i tenir projectes de futur engrescadors, però també haver descansat –i desconnectat– durant les vacances. 

Més continguts de