Les àvies també volen ser a Instagram

Estem acostumats que els grans protagonistes de les xarxes siguin, actualment, els mil·lennials. Són els 'influencers' més seguits, els 'youtubers' de més èxit i els que semblen dominar l'entorn de les xarxes socials, però no estan sols. La gent gran també hi vol dir la seva, i un bon exemple són les àvies d'Instagram, sinònim de bellesa i glamur en unes edats en què normalment les dones són invisibilitzades. Aquestes àvies són una mostra més de la lluita creixent per fomentar la bellesa real, d’acceptar l’envelliment com a part del procés natural de la vida. Demostren que no cal tenir vint anys per sentir-se bé amb elles mateixes. Es fan fotos vestides amb roba d’última tendència, amb els pentinats d’última moda i el maquillatge més ‘cool”, exactament igual que les joves 'influencers'.

Provenen del que es coneix com la 'generació silenciosa', tal com les anomenen a la revista 'Harper's Bazaar' perquè de joves es van veure obligades a acceptar les normes socials de l'època i el rol que s'imposava a les dones: mares i mestresses de casa. Ara, en plena maduresa, reivindiquen que també poden fer us de les xarxes socials, divertir-se i, de pas, lluitar contra la invisibilització de la gent gran en el sector de la moda i la bellesa. I és que avui en dia, quan les dones arriben a una certa edat, la indústria tradicional de la moda les desterra. Es considera que les seves mostres d'envelliment, ja siguin les arrugues, els cabells blancs o les corbes diferents, no les fan prou atractives per seguir a les portades de les revistes, a les marquesines d’autobús o sobre la passarel·les. Les dones grans són arraconades perquè el seu cos no encaixa amb els estàndards de bellesa actuals: s’ha de ser jove i prima. "En la indústria convencional l'edat importa, i quan deixem de ser d'interès per a la gent ens fan fora", diu Lídia Arroyo, investigadora sobre temes de gènere i TIC a la UOC. A més, Arroyo afegeix que en aquestes indústries els consells executius –ocupats principalment per homes– són qui manen i prenen decisions mancades de perspectiva de gènere. Així perpetuen la cosificació de la dona quan és jove, i quan arriba als trenta la rebutgen.

D'aquesta manera la dona passa de la cosificació a la invisibilització. En aquest punt les xarxes socials tenen un paper important, perquè donen l'oportunitat de mostrar-se, autopromocionar-se i crear contingut propi. "Encara que la indústria tradicional no els hi doni suport, tenen el suport dels seus seguidors”, apunta Arroyo.

Tot i això, només el 25% de les dones de més de seixanta anys participen activament a les xarxes, segons xifres que facilita Arroyo. Les xarxes encara són espais protagonitzats pels joves, que han sigut els primers a utilitzar-les i n'han establert les normes de funcionament. Tot i això, les àvies s’hi han adaptat i Arroyo explica que ara aporten “valor afegit” sense copiar continguts, “tot el contrari”. "En aquesta adaptació han aportat una mirada pròpia i original que destaca amb perfils molt interessants", apunta l'experta.

Per tot plegat han aconseguit atreure molts seguidors. No són la norma i per això la gent les busca "per l'exotisme que desprenen", diu Arroyo. La gent hi té interès i les vol veure per passar una bona estona però no pel contingut, com poden fer amb un 'youtuber', sinó per qui són.

Repassem els perfils d’algunes de les àvies més famoses de les xarxes:

Baddie Winkle

És una de les més grans –farà 91 anys al juliol– i la més popular a les xarxes. Supera en seguidors molts ‘influencers’ joves del món de la moda amb gairebé quatre milions de seguidors a Instagram. El seu perfil és atrevit, diferent, i té un punt irreverent. Projecta una imatge de la vellesa completament trencadora i allunyada dels estereotips, i s’atreveix, fins i tot, amb alguns 'looks' sexis, roba de bany i els colors més cridaners.

Linda Rodin

Rodin és tota una icona de la moda novaiorquesa: va ser model als anys 60, estilista de grans estrelles com Madona i, actualment, ben entrada en la setantena, s’ha convertit en una estrella de les xarxes amb la seva mascota, el gos Winks. Atractiva, elegant i molt glamurosa, Rodin demostra que la bellesa no té edat i que es pot ser una ‘influencer’ tota la vida.

Tziporah Salamon

Una altra icona de la moda de Nova York, als seus gairebé setanta anys segueix triomfant a les passarel·les i a les xarxes, on té milers de seguidors que adoren els seus estilismes atrevits i elegants. Tzippy, com la coneixen els amics, és una dona polifacètica: escriptora, model i actriu, i no té cap intenció d’aturar la seva agitada vida.

Jean i Valerie

La seva descripció d’Instagram ja ho diu tot: "Estilismes per a dones d'una certa edat i un molt, molt, mal exemple per a les dones grans d’arreu del món". Ironia al 100% i una reivindicació clara: les dones es vesteixen com volen i com més els agrada. Elles són Jean i Valerie, dues blogueres de moda amants i sense pèls a la llengua.

Lyn Slater

El seu 'alter ego' a les xarxes és @iconaccidental i no amaga que ha sigut model durant molts anys, i encara ara, als 64 anys, segueix sent-ho. El seu perfil d’Instagram està ple d’estilismes elegants i glamurosos que demostren que les dones grans són poderoses i atractives, es posen talons i fins i tot roba d’estil raper.

Beatrix Ost

Nascuda a Nova York, segueix les normes pròpies de la ciutat que no dorm mai i porta un estil de vida frenètic. Mostra com la vida als setanta pot ser un no parar: viatges, sopars, exposicions... Ost ha guanyat diversos premis com a dissenyadora de moda, cosa que, sumada als seus estilismes diaris, fa que tingui seguidors interessats en el seu coneixement del món de la moda i el seu esperit vital.

Mori Chinami

És la més gran de totes –94 anys– però no para de guanyar seguidors gràcies als seus acolorits i originals 'outfits'. La seva neta li va crear el perfil –on apareix de tant en tant–, però la seva originalitat, el seu poder davant de la càmera i la seva simpatia la fan guanyar seguidors cada dia.

Més continguts de