Les noves tendències per dir el “sí, vull”

La Barcelona Bridal Fashion Week exhibeix originals propostes de disseny per complaure la nova generació de núvies

La Barcelona Bridal Fashion Week s’acomiada amb una nova exhibició de força i talent creatiu, i torna a situar la capital catalana al centre neuràlgic de la moda nupcial. Al llarg de la setmana el recinte de Montjuïc s’ha tenyit de blanc per mostrar al món mig miler d’ outfits (conjunts) de núvia de les col·leccions de 21 firmes espanyoles, encapçalades per Pronovias i Rosa Clará, i de dissenyadors internacionals de renom com la israeliana Galia Lahav, o de debutants com Naeem Khan, el creador d’origen hindú encarregat de confeccionar els vestits de les celebritats més influents del món, com la primera dama nord-americana, Michelle Obama, o la cantant Beyoncé. En aquest aparador mundial de siluetes, teixits, colors i accessoris s’han perfilat un seguit de tendències que marcaran la pauta i l’estil de les núvies de l’any vinent. Si has de passar per l’altar, pren-ne nota.

Minimalisme o ornamentació

En línies generals, hi ha dos estils de vestits ben diferenciats dins les col·leccions de les grans firmes nupcials. D’una banda, les siluetes de línies minimalistes amb patrons estructurats, elaborades amb teixits com el crepè o la seda. Així ho explica el director creatiu de Pronovias, Hervé Moreau, en referència als vestits de la nova col·lecció, Le Ciel. “He jugat amb els talls rectes per crear línies molt depurades de caiguda fina i siluetes estilitzades en forma de llapis amb cues llargues”, assenyala. A l’altre extrem se situen els vestits amb siluetes voluminoses amb una combinació singular de teixits com l’encaix, el guipur, el tafetà o el tul, que ornamenten el cos i aporten sumptuositat. Els detalls com les espatlles decorades amb pedreria, el treball minuciós dels brodats o, en complements, les corones tipus joia, acaben de donar a la núvia un aire clàssic. En paral·lel, els últims anys han sorgit propostes alternatives amb dissenys més actuals per a les amants de la comoditat i la funcionalitat. Així, l’any vinent arriben els looks nupcials més sportwear, amb conjunts de dues peces, faldilles a mitja cama, tops curts i vestits d’inspiració eivissenca o que emulen la sensualitat dels camisons de llenceria. La proposta de Cristina Tamborero en seria un exemple.

Un jardí de flors

Brodades, aplicades i contrastades amb altres colors, incrustades formant relleus, dibuixades creant mosaics d’encaix o adornant accessoris per als cabells i complements de tot tipus. L’ornamentació floral és imbatible al pas del temps, i en les últimes col·leccions hi ha hagut un nou ressorgiment d’aquests elements decoratius per convertir les núvies en autèntics llenços primaverals. La temporada que ve, però, l’esperit romàntic tradicional que s’ha vist en algunes propostes de Jesús Peiró o Rosa Clará conviu amb altres tendències, com la bohèmia inspirada en els anys 70 de YolanCris o bé les flors amb dissenys de reminiscències orientals, com els vestits mostrats per Naeem Khan, el mestre de l’agulla.

Un ‘total look’ nupcial

Els dissenyadors s’esforcen cada vegada més a crear looks nupcials integrals, és a dir, que vesteixin la núvia de cap a peus amb combinacions de peces de roba que es puguin aprofitar en el dia a dia. Es tracta d’una altra manera d’ampliar el negoci nupcial, que va més enllà de les col·laboracions habituals en complements diversos com barrets, toquilles o calçat. És el cas, per exemple, de la dissenyadora basca Isabel Zapardiez, que enguany ha presentat la seva primera col·lecció de bosses de mà, després de triomfar l’any passat amb la peça revelació: un impermeable nupcial que solucionava el malson de la pluja durant el dia del casament. Tot i així, la dissenyadora basca ho té clar en qüestió de complements: “El millor accessori continua sent la il·lusió i l’emoció del moment, perquè totes les núvies busquen una peça única per lluir en un moment especial. Aquest detall sí que compta”.

La personalització

Davant l’homogeneïtzació imperant i la fabricació en sèrie, triomfa la diferència a partir de la personalització. N’hi ha de dos tipus: l’adaptació dels vestits exhibits a la passarel·la a les necessitats de cada núvia -una opció que escullen grans firmes com Pronovias o Rosa Clará- o bé la creació del vestit fet a mida. “Les clientes aprecien cada vegada més la costura i el treball artesanal, i demanen vestits únics que creem sota comanda. A nosaltres l’exclusivitat ens ha donat aquest punt diferenciador”, remarca la dissenyadora Patricia Avendaño.

El color guanya terreny

El blanc immaculat continua sent el color predominant per passar per l’altar, però els dissenyadors s’esforcen per continuar oferint propostes cromàtiques per a núvies que volen trencar els convencionalismes. D’aquesta manera, conviuen les tonalitats terra de Yolancris, les pinzellades cromàtiques residuals sobre el blanc com és el cas de Pronovias (elements de color maragda) o Jesús Peiró (rosa ensucrat i violeta), i el concepte trencador de Naeem Khan, que presenta un model negre, el color tradicional de les núvies d’abans.

Entre els dos extrems, uns llimbs de tonalitats neutres que van des del cru o el nude fins al xampany, com en les propostes de la dissenyadora israeliana Galia Lahav, combinades amb aplicacions de joieria. Una combinació guanyadora que marca tendència: el blanc amb motius platejats per a uns vestits brillants.

Les núvies ‘millennial’

Són joves, han crescut en un entorn digital, es connecten a través d’internet i interactuen a través de les xarxes socials com Facebook, Twitter o Instagram. Saben què volen com a consumidores -busquen, comparen i comparteixen-, viuen dins l’era del low cost i, en general, tenen contenció en les despeses dels casaments sense renunciar a la partida pressupostària del vestit i els complements. La imatge personal és primordial. Aquest és el retrat robot de les núvies de la generació millennial. Actualment ja estan en edat de casar-se i plantegen un seguit de reptes al sector, que ha de renovar vots si vol mantenir el compromís de les noves consumidores.

El professor José Luis Nueno, autor de l’estudi Millennial Brides: nacer en los 80, casarse hoy, presentat en la primera trobada econòmica Barcelona Wedding Summit de la passarel·la nupcial catalana, ha advertit així a les firmes de moda: “Per sobreviure és obligatori coordinar totes les estratègies digitals per fer que girin al voltant de la botiga física, respondre a les demandes dels usuaris a través de les xarxes socials i potenciar les aplicacions mòbils”.

Tot això sense deixar de banda la qualitat i el disseny, els valors diferenciadors que posicionen la indústria espanyola a escala internacional i la situen com a segon país exportador, darrere de la Xina. Un volum de negoci que mou una facturació aproximada de 1.300 milions d’euros anuals i dóna feina a unes 6.000 persones, segons l’estudi. Així doncs, per no perdre pistonada, “tocarà fer els deures”, conclou.

Més continguts de