Ara Estiu 09/08/2016

La bombolla de Pokémon Go un mes després de néixer

L’aplicació genera beneficis, però queda lluny del seu millor moment econòmic

Núria Juanico
3 min
Pokémon Go  ha fet que es dispari la venda de bateries externes i ha impulsat nous negocis, com ara rutes per les ciutats.

BarcelonaDes de fa un mes, la plaça Catalunya de Barcelona no és ben bé la mateixa. També han experimentat canvis el Pont de Pedra de Girona, el Serrallo de Tarragona i la Seu Vella de Lleida. El llançament de Pokémon Go el 6 de juliol i la seva arribada a Espanya poc després ha transformat, en menys de 30 dies, els espais emblemàtics de les ciutats. El videojoc de Nintendo s’ha convertit en un imant de jugadors als indrets i monuments més rellevants dels municipis on, a més de turistes i passejants, durant el dia també s’hi aglutinen desenes d’usuaris de l’aplicació que es dediquen a caçar i entrenar pokémons.

Aquest és l’efecte més visible de Pokémon Go, el joc per a telèfons mòbils que consisteix a atrapar criatures fantàstiques desplaçant-se per la ciutat. Rere l’impacte social aconseguit des del seu naixement, l’aplicació ha deixat un rastre econòmic contundent per a Niantic, l’empresa desenvolupadora del videojoc i participada per Nintendo. Segons la firma d’anàlisi d’aplicacions Sensor Tower, Pokémon Go ha superat la barrera dels 200 milions de dòlars de facturació i ha passat per davant d’altres jocs per a mòbils com Clash Royals, que fins ara ostentava el rècord de facturació més elevada en 30 dies, i Candy Crush.

L’èxit de Pokémon Go també ha tingut conseqüències significatives per a Nintendo. L’evolució a la borsa de la companyia japonesa durant el juliol ha sigut una muntanya russa que no s’ha estabilitzat fins fa pocs dies. Amb la posada en marxa del videojoc, Nintendo va arribar a duplicar el seu valor. El 19 de juliol va ser el moment àlgid de l’empresa nipona, que va aconseguir que les seves accions cotitzessin a 31.770 iens, el valor més elevat dels últims sis anys. L’onada borsària de l’empresa va desplomar-se uns dies després i ara ha assolit una certa estabilitat amb les accions al voltant dels 20.000 iens, un 45% més que abans de llançar Pokémon Go.

En paral·lel, el boom de l’aplicació ha tingut repercussions econòmiques per a les empreses de bateries externes. Com que el joc consumeix ràpidament la bateria dels telèfons mòbils, la venda de carregadors portàtils al juliol s’ha disparat un 101% segons la consultora NPD. Altres tipus d’empreses també han vist en l’aplicació una oportunitat de fer negoci. És el cas de companyies que ofereixen rutes guiades a peu, en vaixell o en bicicleta per caçar pokémons a les ciutats.

L’Iran prohibeix l’aplicació

Més enllà de la popularitat i els resultats econòmics, la febre de Pokémon Go ha derivat en accions polítiques polèmiques. L’aplicació va estendre’s esglaonadament arreu del món. Primer es va estrenar als Estats Units, Nova Zelanda i Austràlia, després va arribar a Europa i més tard va fer-ho al Japó i a l’Amèrica Llatina. Tot i la curta vida de l’aplicació, alguns governs ja han adoptat decisions sobre el joc. Dissabte passat, l’Iran va anunciar que prohibia Pokémon Go perquè creu que posa en perill la seguretat del país. En altres casos, com a Israel, el govern n’ha restringit l’ús a espais de seguretat i instal·lacions militars.

A Catalunya, la febre de Pokémon Go es tradueix en grups d’usuaris (majoritàriament joves) que hi juguen en espais públics i, en alguns casos, provoquen aglomeracions, com la Pokedada que va tenir lloc a Barcelona a finals de juliol. L’època estival i el clima són, probablement, dos factors que afavoreixen aquesta situació, que podria desaparèixer o disminuir quan s’acabin els mesos de vacances. Sigui com sigui, Nintendo ja prepara per a la tardor dos nous videojocs inspirats en dos dels seus productes més clàssics.

Una actualització conflictiva

Fa pocs dies, Niantic va llançar una actualització de Pokémon Go que no va tenir una bona rebuda. Entre els canvis introduïts, la companyia va eliminar l’opció d’estalvi de bateria i les pistes per rastrejar pokémons. Després de les queixes dels usuaris, l’empresa està provant una nova actualització que millorarà aquestes qüestions i especificarà en quin lloc exacte es troba cada pokémon. De moment, aquesta actualització només està disponible a San Francisco.

stats