Gent 01/03/2022

El famós Toi del Bollycao reneix amb el mateix aspecte de sempre però amb frases completament actuals

Els adhesius del personatge verd amb antenes que van arrasar als anys 90 es tronaran a imprimir gràcies al seu creador, Jordi Català, i a Panini

3 min
El famós Toi tornarà a imprimir-se després de 33 anys

BarcelonaEls més joves segur que no recorden el Toi, un personatge de color verd amb antenes que va arrasar entre els nens dels anys noranta gràcies als cromos que sortien amb els Bollycao. Cada cromo-adhesiu de la col·lecció que Panrico va encarregar al dibuixant Jordi Català mostrava un Toi expressant un estat d'ànim a sobre d'un cartell on es podien llegir frases com: "Toi forrao", "Toi con la basca", "Toi genial" o "Toi acabao", entre moltíssimes versions més. Aquests dibuixos es van convertir en una icona popular, les frases dels quals tothom feia servir en el seu llenguatge habitual i que, a més, propagava enganxant-los en carpetes, cotxes i mobiliari urbà.

Ara, 33 anys després del seu llançament, aquest dibuix, que va ser el precursor de les emoticones que actualment utilitzem a les xarxes, torna de la mà de l'editorial Panini i del seu creador, que n'han llançat una nova col·lecció. Els populars adhesius, que estaran a la venda en quioscos d'arreu de l'Estat, tindran la mateixa imatge de sempre però expressaran situacions actuals amb un llenguatge també actual, amb l'objectiu de captar les noves generacions. Així, els cromos del personatge verd, del qual se'n van acabar distribuint 150 milions d'unitats entre Espanya i Portugal, es podran tornar a col·leccionar i enganxar en un àlbum que també està ja a la venda. El 2011 Panrico va fer la darrera campanya d'ensobrat de la icònica vinyeta dins del seu producte estrella de brioixeria industrial, que durant molt temps va ser el vehicle principal de difusió del Toi. Els cromos es van estar comercialitzant fins fa poc més de deu anys, moment en què es van deixar de produir.

El seu retorn es va començar a planejar el 2019, coincidint amb el 30è aniversari de la creació del personatge, nascut l'any 1989 dins d'una secció del diari El Periódico. Veient el ressò de l'exposició que es va organitzar al Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya per celebrar l'efemèride, l'editorial Panini es va interessar pel seu possible renaixement. Des d'aleshores, i a pesar de la pandèmia, s'ha estat treballant al costat del seu creador per fer aquest nou llançament. Segons va declarar el dia de la presentació d'aquesta nova aventura, Jordi Català està expectant per veure la "resposta" dels consumidors, però creu que aquest "precursor absolut de l'emoticona" serà un complement a les opcions d'oci digitals dels petits. Català admet que el seu retorn és "un experiment" a partir d'un èxit pretèrit, i que no saben "gaire" quina serà la resposta. Però també diu que a jutjar per la manera com han reaccionat els seus nets, "flipats" amb el col·leccionable, la jugada anirà molt bé. En qualsevol cas, Català és de l'opinió que per a les noves generacions "digitals" retornar a l'àlbum i tenir l'ocasió d'interactuar amb el personatge presencialment no només pot donar resultat sinó que també és desitjable. 

Jordi Català, creador del Toi

"Toi conecta@ "o "Toi gamer" són només dos dels nous cromos del Toi, que busca així adaptar-se als nous temps. De fet, en aquest sentit, el llançament també inclou la difusió de stickers a WhatsApp i altres xarxes, i formats de missatgeria digital protagonitzats pel Toi. De fet, ja existia una aplicació mòbil per incorporar la seva imatge a fotografies. Amb tot, entre la nova fornada d'adhesius també en circulen alguns milers de vintage, que reprodueixen els dissenys clàssics, cosa que pot agradar als nous fans de la col·lecció però també als que ja coneixien d'abans el personatge. El director de màrqueting de Panini a Espanya, Jordi Batlle, va dir en la presentació que la versió digital –app i stickers– del Toi ja inclou el català. A més, no es descarta fer també la versió catalana del personatge –anomenat Tic– en versió impresa. Jordi Català, creador del Toi, és comunicador visual, infografista, periodista i professor de l'escola de disseny EINA, de la UAB i de la UVic.

Una de les noves enganxines del Toi.
stats