Música

"El K-pop és un 'hobby' molt car": el fenomen fan de la música coreana arriba a Barcelona

Centenars de fans compren marxandatge per al concert de Ateez d'aquest divendres al Palau Sant Jordi

El fenomen fan del K-Pop arriba a Barcelona
4 min

BarcelonaUn rum-rum constant se sent des del hall de l'Hotel Plaza de Barcelona. De tant en tant, entre el centenar de persones reunides en una de les sales comunes de l'establiment esclata algun crit d'eufòria quan s'obren petits sobres de color negre. "M'ha tocat el San!", exclamà una de les noies, mentre les seves amigues també l'acompanyen en el seu moment d'eufòria amb més xiscles. Els sobres contenen un cromo amb la fotografia d'un dels vuit integrants del grup de K-pop Ateez, que aquest divendres actuarà al Palau Sant Jordi davant de gairebé 20.000 fans que esperen amb candeletes el primer concert del grup a Barcelona.

"Demà culminen tots els mesos de preparació que he dedicat al concert. Des de l'octubre que em preparo la roba que em posaré, el marxandatge que portaré, els freebies –els regals que es donen entre les fans de grups de K-pop de forma altruista– que regalaré o les fans que finalment coneixeré en persona després de xatejar des de fa molt de temps", explica la Maria, de 19 anys, mentre fa cua per entrar a la botiga temporal que s'ha instal·lat al pis de sota del hall de l'hotel, a tocar de Montjuïc. "Aquest divendres serà com arribar a tocar les estrelles", assegura il·lusionada la Maria.

Dues noies contentes de tenir el pòster del concert a Barcelona del grup de K-Pop Ateez.

Però aconseguir comprar els objectes que es venen a la botiga no és senzill. Els admiradors, majoritàriament dones, han d'estar a menys de cinc quilòmetres a la rodona de la pop-up de l'hotel, han de baixar una aplicació que els geolocalitza i han de ser prou ràpids per comprar el que voldran lluir al concert abans que s'acabi l'estoc, com va passar aquest dimecres, el primer dia que es va obrir la botiga. Dessuadores, cartells, punts de llibre, cromos, àlbums, clauers i els icònics live sticks –els aparells que duen als concerts de K-pop que s'il·luminen de forma coordinada– són alguns dels articles que es venen a cada concert i que sovint escuren les butxaques dels més devots.

Un 'hobby' a l'abast de pocs

"Amb Ateez m'he gastat al voltant de 1.000 euros. Però, clar, no només soc fan d'aquest grup", explica la Mònica, de 35 anys, després de sortir carregada de la botiga juntament amb més companyes que ha conegut arran de la passió per aquest grup. "Si compto tot el que m'he gastat amb tots els grups que m'agraden de K-pop puja a gairebé 4.000 euros", afirma després d'haver fet un ràpid recompte mental. Aquesta no és una xifra aïllada dins del col·lectiu de fans de música coreana. Les companyes que té al voltant també asseguren haver-se gastat més de 2.000 euros amb objectes oficials vinculats a algun dels grups que formen part d'aquesta indústria. "El K-pop és un hobby molt car", sentencia la Mònica.

Un dels cromos del grup de música coreà Ateez.

Però per a ella començar a seguir aquest grup ha estat una via d'ajuda per superar etapes difícils de la vida. "Entre nosaltres sis no ens coneixíem abans [assenyala les amigues amb les quals està], ens hem conegut gràcies a ser fans d'Ateez. El que tenim en comú és que totes ho hem passat molt malament en algun moment de la nostra vida i el K-pop ens ha tret d'aquell forat", explica la Mònica, que durant un temps va haver d'anar amb cadira de rodes per problemes de salut. "Hi va haver una època en la qual em vaig sentir molt sola i la proximitat que sentia amb aquests cantants em va ajudar", relata la seva companya Laia, de 25 anys.

De Corea al món

De fet, existeixen diferents aplicacions per poder seguir cada un dels artistes de K-pop sense perdre's cap detall. "Crec que tinc unes cinc aplicacions que estan relacionades amb grups de K-pop que m'agraden", explica la Laia, que obrint el seu mòbil deixa veure un retrat d'un cantant coreà en el fons de pantalla. "Cada aplicació té una finalitat diferent; n'hi ha una que t'envia avisos cada vegada que publiquen alguna cosa o comencen un directe. També hi ha una altra app en la qual pots xatejar amb ells. Ells reben milers de respostes de les fans, però potser tens la sort que llegeixen el teu missatge", diu la Laia amb certa il·lusió. "Evidentment, aquestes aplicacions es paguen; per exemple, aquesta del xat costa 7 euros al mes", confessa.

Fons de pantalla amb cantants coreans.

Malgrat que la llengua materna dels cantants de K-pop és el coreà, per als fans d'arreu del món això no suposa cap problema. Com la Laia, n'hi ha que opten per aprendre coreà, però les traduccions automàtiques de veu i de text faciliten molt aquesta feina. "Jo he après bastant coreà llegint la traducció de les cançons, i mirant K-drames he après molt de vocabulari. A més, el món del K-pop també és molt lector perquè els llibres també formen part d'aquest univers; per tant, a totes ens acostumen a agradar els idiomes", explica la Laia traient un llibre de la seva motxilla i assegurant que la lectura és el segon hobby en què inverteix més diners.

Què és un 'live stick'?

Els grups de K-pop tenen per costum posar a la venda els dies abans d'un concert els anomenats live sticks, uns aparells que fan llum de diferents colors que poden anar canviant a diferent ritme. Per a cada actuació, es ven un live stick de diferents característiques. Varien la forma o la mida, amb la intenció de poder-los col·leccionar i formen part d'una experiència més immersiva del concert. El dia del concert, aquests aparells són controlats pels tècnics de llum, que coordinen la il·luminació de tota la zona del públic creant coreografies lumíniques impressionants. Una vegada acabat el concert, els aparells segueixen funcionant, ja que són capaços de detectar les cançons del grup de música del qual formen part i reprodueixen de forma automàtica una il·luminació concreta per a cada una de les cançons del grup. El preu fluctua entre 70 i 100 euros.

'live stick' del grup de K-Pop Ateez, que actuarà aquest divendres a Barcelona.
stats