Moda

Zara, obligada a retirar dos anuncis per mostrar models massa primes

L'ASA és l'organisme regulador britànic que ha considerat que les fotografies poden promoure trastorns alimentaris

Una botiga de Zara a peu de carrer.
Paula Valls
06/08/2025
2 min

BarcelonaZara ha hagut de retirar dos anuncis perquè han estat prohibits per l'Advertising Standards Authority (ASA), l'organisme del Regne Unit responsable de regular la indústria de la publicitat. Segons l'ens, les imatges eren "socialment irresponsables" perquè les models estaven massa primes. La botiga de moda s'ha vist obligada a retirar-les de totes les plataformes i afirma estar compromesa a garantir que totes les campanyes es preparen responsablement.

Segons l'ASA, en una de les imatges de l'anunci la model semblava demacrada i, en una altra, es podien veure les protuberàncies de les clavícules gràcies al disseny escotat de la camisa. El segon anunci era d'un vestit i les fotografies que el mostraven estaven fetes i editades de tal manera que semblava que la model fos desproporcionada. Els anuncis apareixien a l'aplicació i a la web de la botiga i Zara ha hagut de retirar-los tots dos, però ha declarat que les models en qüestió comptaven amb un certificat mèdic que acreditava que estan bé de salut.

A banda d'aquests anuncis, l'organització també ha estat investigant-ne d'altres que no s'han acabat prohibint. Així i tot, la marca ha decidit retirar-los igualment, però afirmava que no havia rebut cap queixa directa de les imatges. Ha declarat que cap s'havia modificat a banda de petits retocs de color i il·luminació. Segons la multinacional d'Inditex, s'havien seguit les recomanacions de l'informe Fashioning a healthy future, redactat el 2007 per un grup d'experts a petició del British Fashion Council (BFC), l'organisme que representa la indústria de la moda al Regne Unit.

L'informe es va redactar arran de la preocupació per l'aparició de models excessivament primes en passarel·les internacionals i perquè moltes patien trastorns alimentaris. El document aconsella sobre com evitar les problemàtiques derivades de la pressió estètica. Algunes de les propostes són prohibir l'aparició de models menors de 16 anys a les passarel·les, l'obligatorietat de tenir un certificat mèdic que demostri que estan bé de salut, vetllar per un entorn saludable al backstage o l'establiment d'un organisme regulador. Zara assegura haver complert específicament amb el punt que estableix que les models han de presentar un informe mèdic. No és l'única marca que ha hagut de retirar publicitat, aquest mateix any també n'han hagut de guardar al calaix Marks & Spencer i Next.

stats