Netanyahu, contra les cordes després de l'enèsim cas de corrupció

El president israelià hauria pagat grans quantitats econòmiques a canvi d'un bon tracte als mitjans

Si alguna cosa defineix Benjamin Netanyahu és la seva capacitat per superposar-se a les crisis polítiques. Una vegada i una altra. De fet, aquest do de supervivència política li ha valgut el sobrenom de 'The Magician' [el Mag]. Ara, però, l'enèsim cas de corrupció i suborns del qual se l'acusa ha situat el president israelià contra les cordes. Diversos analistes apunten que podria haver arribat el principi de la seva fi.

Aquesta setmana ha pres força la sospita que Netanyahu hauria subornat amb generoses quantitats econòmiques la companyia de telecomunicacions Bezeq a canvi que el popular portal de notícies Walla li torni el "favor" amb un tracte informatiu elogiós a ell i a la seva parella. No és cap secret l'obsessió de Netanyahu pel tracte que li donen els mitjans de comunicació. Com tampoc ho és la seva bona relació amb diversos multimilionaris, com l'empresari Shaul Elovitch, propietari de Bezeq i amic del president.

La polèmica d'aquest cas, que es coneix com a cas 4.000, ha augmentat quan Shlomo Filber, ex director general del ministeri de Comunicacions i home de confiança de Netanyahu, l'ha inculpat després de signar un pacte amb la fiscalia on acceptava descobrir i declarar en contra del president a canvi d'evitar la presó. "M'adono que [em va oferir el càrrec de director general de Comunicacions] per ser un peó, que vaig ser elegit per a això, vaig ser un ostatge. Vaig enviar esborranys de documents a Bezeq: ells els revisaven, escrivien la seva opinió i jo seguia ordres", ha declarat Filber, que ha afegit haver rebut ordres clares de Netanyahu sobre "a qui ajudar". 

El cas 4.000, també conegut com a cas Bezeq, arriba després d'escàndols similars. Primer el cas 1.000, on s'acusava Netanyahu d'acceptar regals per part de dos multimilionaris a canvi de favors polítics; després el cas 2.000, on el Mag també havia concedit favors a Noni Mozes, l'editor del 'Yediot Aharont', el diari de més tirada al país, perquè afavorís els seus interessos polítics, i finalment, el cas 3.000, pel qual s'acusa el president israelià d'haver cobrat comissions en la compra de submarins alemanys. 

Netanyahu ho nega


Com en la resta de sospites, Netanyahu ha negat rotundament les acusacions del cas 4.000. "El que està passant en els últims dos dies és simplement una bogeria total. Són afirmacions imaginàries i falses que formen part d'una campanya de persecució contra mi i la meva família", ha dit el mandatari en un vídeo publicat a Facebook. "Totes les decisions que es van prendre respecte a Bezeq van ser fetes per comitès, per professionals, sota estricta supervisió legal. Això no és el Far West. No hi ha decisions privades, aquí. Totes les decisions són transparents i controlades", ha afegit el cap del govern.

La premsa  d' Israel, però,   porta anys   parlant de l' obsessió   amb   els   mitjans de comunicació   del primer ministre,  i del seu   èmfasi a   ser retratat   sota la   millor   llum  possible , un tret   de vanitat   que, si es confirmen   els casos de   corrupció ,   podria   haver   cavat   la seva tomba   política. Editors i reporters del mitjà 'Walla' han assegurat que van ser pressionats durant anys per Netanyahu per fer notícies beneficioses sobre la parella.

Podria ser la fi de Netanyahu?

Quan es multipliquen els escàndols al voltant del primer ministre israelià, membres del seu partit, el Likud, comencen a veure probable que no pugui seguir ocupant el càrrec. De moment, però, no hi ha un candidat clar per reemplaçar-lo, ni al seu partit ni fora. El líder laborista Avi Gabay ja hauria enviat una carta als seus diputats per demanar-los que es preparin per a unes possibles eleccions anticipades i el parlamentari del Likud, Orin Hazan, ha instat el cap del govern a declarar-se incapacitat i demanar al gabinet que triï un membre del partit per substituir-lo.
"Els últims dies", "Pots començar a fer les maletes" i "El teu temps s'ha acabat" són alguns dels titulars publicats aquesta setmana en els principals diaris israelians. Malgrat aquest clima, el desenllaç segueix sent incert i podrien passar mesos abans que Netanyahu abandoni el lloc, ja que la llei no l'obliga a dimitir, ni tampoc li impedeix tornar-se a presentar. 
"Substituir Netanyahu s'ha fet cada vegada més difícil a causa del seu bloqueig deliberat i sistemàtic a l'avanç de qualsevol potencial candidat al lideratge del Likud", assegurava al 'Jerusalem Post' la periodista Susan Hatis. Hi coincideix l 'analista Ilan Jonas, que ha dit a l'agència Efe que, ara per ara, el Mag no té "un clar hereu, i això no és casualitat: va tallar els caps de tots els possibles successors" per arribar al punt actual on "molts polítics i votants dubten a l'hora de fer-lo fora perquè no hi ha cap altre candidat clar".

Més continguts de