FRANÇA

Macron va rebre tracte de favor d’empreses durant la campanya

Va pagar preus baixíssims per l’ús de sales per als mítings electorals

Emmanuel Macron s’hauria beneficiat de tarifes irrisòries per llogar algunes de les sales on va fer els mítings de la seva campanya electoral. A més a més, els preus que diverses empreses li haurien proposat són molt inferiors als que haurien donat a altres candidats, com ara el socialista Benoît Hamon. Diversos mitjans francesos es fan ressò des de fa dies dels descomptes exclusius que es van aplicar a l’equip de campanya de l’actual president francès.

Com a mínim tres empreses diferents, segons Franceinfo, haurien reduït la factura especialment per a l’equip d’En Marxa, el moviment amb el qual Macron va fer campanya abans de rebatejar-lo com La República en Marxa. El febrer i el març del 2017, el llavors candidat Macron va fer dos mítings en dos teatres de París que pertanyen a un mateix propietari, Jean-Marc Dumontet. El cost del lloguer del teatre va ser de 3.000 euros en cada un dels casos, una tarifa força inferior a l’habitual. Segons ha pogut comprovar l’ARA, l’import mínim que l’empresa demana per llogar la sala del teatre Bobino [des de la tarda fins a la nit durant un total de nou hores] és d’11.880 euros. Així doncs, l’equip de Macron hauria obtingut un descompte del 75%. Fent un cop d’ull a l’hemeroteca, Dumontet va publicar una tribuna a la revista Le Point per declarar el seu suport a Macron. El text es va publicar un dia abans del míting del candidat al teatre Antoine.

La societat Oriza, propietària de la sala de concerts La Bellevilloise de París, també hauria ofert preus avantatjosos a qui ara és l’actual president de França. Segons Franceinfo, l’equip de campanya de Macron va reservar aquesta sala d’espectacles cinc dies abans de la segona volta de les presidencials. La factura total del lloguer de la sala, l’equip de so i altres serveis va pujar a 2.100 euros, però l’empresa va oferir un descompte comercial de 900 euros a Macron. O sigui, l’equip del president només va haver de pagar 1.200 euros, 200 dels quals corresponien al lloguer estricte de l’espai. En canvi, dos mesos abans el candidat socialista Hamon va haver de pagar un total de 4.838 euros per l’ús de la sala i els seus serveis, 2.580 dels quals van correspondre al lloguer.

L’autoritat competent

La comissió nacional de comptes de campanya (CNCCFP), l’autoritat administrativa independent que s’encarrega de controlar les despeses de campanya, defensa que “sembla difícil afirmar que els serveis prestats a Emmanuel Macron i Benoît Hamon són substancialment equivalents”. De fet, la CNCCFP va validar els comptes de campanya de Macron al desembre. Però l’article L52-8 del codi electoral diu que “les persones jurídiques, a excepció dels partits o grups polítics, no poden participar en el finançament de la campanya electoral d’un candidat fent donacions o proporcionant béns, serveis o altres avantatges directes o indirectes a preus inferiors als que s’ofereiexen habitualment”.

El mateix guió s’hauria reproduït a La Maison de la Mutualité de París. L’estiu del 2016, l’empresa que gestiona la sala, GL Events, hauria emès a l’equip de Macron una factura significativament inferior a la d’altres candidats, com ara el conservador François Fillon o, de nou, el socialista Hamon. El digital Mediapart assegura que el president d’aquesta societat, Olivier Ginon, és un pròxim de l’actual ministre de l’Interior, Gérard Collomb. D’aquí, doncs, el tracte de favor a Macron.

Des de GL Events, una de les empreses líders en esdeveniments a França, mantenen que aquest tipus de descomptes en període estival són habituals. Una justificació que contradiu el cost que el partit Els Republicans va pagar per celebrar en aquesta sala un consell nacional també el juliol del 2016. El descompte que GL Events va oferir a aquesta formació va ser del 12%, mentre que l’equip de Macron es va beneficiar d’una rebaixa del 26%. En total, Els Republicans haurien pagat 37.000 euros més que el partit de Macron.

Per la seva banda, La República en Marxa defensa la transparència dels seus comptes de campanya i assegura que fins i tot va constituir un equip especial de deu persones, a temps complet i durant diversos mesos, amb l’objectiu de respectar els requisits que demanava la CNCCFP.

Més continguts de