El funicular de Lisboa havia passat una revisió hores abans de l'accident
El sinistre ha causat 16 víctimes mortals i 21 ferits, cinc dels quals en estat crític
BarcelonaLes autoritats portugueses han actualitzat aquest dijous el balanç de l’accident del funicular de Lisboa d'ahir a la tarda. Si bé al matí s’havia informat de disset víctimes mortals, la xifra s’ha corregit a la baixa i, de moment, és de setze morts i vint-i-un ferits, cinc dels quals es troben en estat crític. Segons fonts hospitalàries, l’error inicial es devia al registre duplicat d’una de les víctimes. Entre els ferits hi havia dos ciutadans espanyols, que ja han estat donats d’alta.
Diversos mitjans locals han informat aquest dijous que el funicular de Glória havia passat una inspecció de seguretat poques hores abans del sinistre i que l’informe tècnic concloïa que reunia "totes les condicions per operar". Ara bé, en declaracions als periodistes, Pedro de Brito Bogas, el president de Carris, la companyia del transport públic de la ciutat, no ha volgut confirmar-ho i ha remarcat que seran les diferents investigacions –judicials, policials i tècniques, una de la companyia i una altra d'independent– les que hauran d’aclarir-ne les causes. En principi, les primeres conclusions s'haurien de conèixer aquest divendres mateix, si bé les diferents investigacions en marxa potser trigaran mesos a completar-se.
Els mitjans locals insisteixen en el fet que la revisió dels vehicles va durar trenta-tres minuts, i tots els criteris analitzats van ser assenyalats com a complerts. L’informe conclou que el funicular reunia "totes les condicions per operar". El document indica també que un cable amb una vida útil de 600 dies s’havia de substituir d’aquí 263 dies.
La tragèdia ha commocionat el país, que ha decretat un dia de dol oficial a escala nacional i tres dies de dol a Lisboa. El primer ministre portuguès, Luís Montenegro, ha qualificat el fet d'"una de les tragèdies humanes més greus de la història recent del país". L'accident ha tingut lloc en una de les atraccions turístiques més emblemàtiques de la ciutat, el funicular de Glória, un dels quatre de característiques semblants que atrauen milions de turistes i residents lisboetes cada any. A més de la línia accidentada, les altres tres, Bica, Lavra i Graça, han suspès les operacions per passar exhaustives inspeccions de seguretat.
Hipòtesis sobre les causes
Encara que només siguin informacions provisionals, les primeres hipòtesis sobre l'accident apunten al trencament d'un dels dos cables de seguretat del popular ascensor, que connecta la Praça dos Restauradores (a la part baixa de la ciutat) amb el Jardim de São Pedro de Alcântara (al Barri Alt). El vehicle recorre uns 265 metres en poc més de tres minuts, salvant un desnivell de més del 17%, un total de 48 metres en vertical.
El sistema d'aquests populars elevadors està format per dos vehicles de tracció elèctrica, de color groc, que viatjaven en sentit contrari i que estaven units pel cable subterrani que, suposadament, es va trencar. Quan un puja l’altre baixa, fent de contrapès i equilibrant l’esforç mecànic. Cada vehicle podia transportar una quarantena de passatgers i hi desplaçava anualment prop de tres milions de viatgers entre residents i turistes.
El tramvia accidentat es dirigia a la Baixa quan va perdre el control, va accelerar pel gran pendent i va descarrilar fins a xocar molt violentament contra un edifici de la Calçada da Glória. La fallada tècnica, però, va ser doble, perquè sense el fre natural del sistema de contrapès a causa del trencament del cable, el vagó s'hauria d'haver aturat amb l'activació dels frens d'emergència. Arran de l'impacte, el vehicle va quedar bolcat al carrer, totalment destrossat, com si fos de fireta. El segon vehicle de la línia, que es trobava a l’altre extrem del recorregut, va quedar aturat al trencar-se el cable, que l'arrossegava cap amunt. En el seu cas, els frens i la barana de protecció van evitar un balanç encara més greu.
Un funicular històric
El funicular de Glória, inaugurat l'any 1885, ja va patir un descarrilament fa set anys. Aleshores, tot i que no hi va haver ferits, el servei es va aturar durant un mes per fer tota mena de comprovacions. Però amb la tragèdia ha sorgit la polèmica. Els antics treballadors de manteniment havien advertit que una situació així podia tornar a repetir-se.
Segons recull el Diário de Notícias, el dirigent sindical de Fectrans i STRUP, Manuel Leal, ha revelat que els empleats de manteniment de Carris havien expressat reiteradament la seva preocupació per l’estat dels ascensors, incloent-hi el de Glória. El sindicat denuncia que, des que el servei va ser externalitzat a una empresa privada, la seguretat s’ha vist compromesa i reclama que la gestió torni a ser responsabilitat de Carris. "Els mateixos treballadors ja denunciaven diferències entre el manteniment que feien els equips de Carris fa uns anys i el que es fa actualment, especialment pel que fa a la tensió dels cables de seguretat d’aquests ascensors", ha declarat Leal a l’agència Lusa.
El contracte actual de manteniment, signat el 2022 amb l’empresa MNTC –Serviços Técnicos de Engenharia– per gairebé 1,2 milions d’euros anuals –i que incloïa el funicular de Glória–, va acabar el 30 d’agost del 2025, després que un concurs obert quedés desert per qüestions econòmiques. En la conferència de premsa d'aquest dijous, el cap de Carris ha afirmat que es va activar un contracte per adjudicació directa des del 31 d'agost i ha assegurat que "no hi ha hagut cap interrupció en el servei de manteniment". Bogas ha defensat davant la premsa que "s’ha respectat escrupolosament el protocol de manteniment" i ha afirmat que la inversió en seguretat havia augmentat els últims anys. Fa catorze anys que el manteniment està en mans d’empreses externes.
Tot i això, per a Leal el descarrilament del Glória "malauradament dona la raó a les queixes dels treballadors", i hauria de portar el consell d’administració de Carris, un cop feta la investigació exhaustiva de les causes, a reconsiderar l’externalització del servei.