En directe
L'atac dels EUA a Veneçuela

Trump diu que farà "alguna cosa amb Groenlàndia, ja sigui a les bones o a les males"

Segueix amb l'ARA tota l'actualitat després de l'atac nord-americà i el segrest de Nicolás Maduro

Trump declara una "emergència nacional" per protegir les vendes dels EUA del petroli veneçola

Donald Trump ha fet ús un altre cop dels poders d'emergència per decretar aquest dissabte una “emergència nacional” per protegir els ingressos procedents de la venda de petroli de Veneçuela, cosa que impediria que els creditors del deute extern veneçolà reclamessin aquests fons. El bloqueig arriba després que Trump pressionés a les petrolieres d'invertir a Veneçuela. També coincideix amb el deute milionari que té la Xina amb Caracas el qual, després del segrest de Maduro, no cobrarà.

La Casa Blanca ha afirmat en un comunicat que “el president Trump està prevenint l'embargament d’ingressos pel petroli veneçolà que podrien soscavar els esforços crítics dels EUA per garantir l’estabilitat política i econòmica de Veneçuela.”

L’ordre “bloqueja qualsevol embargament, judici, decret, dret de retenció, execució o qualsevol altre procés judicial contra” fons que estiguin en comptes del Govern dels Estats Units derivats de les vendes de petroli veneçolà, i “prohibeix transferències o tractes” d’aquests recursos.

Pedro Sánchez truca a Delcy Rodríguez per expressar el seu suport a una "transició pacífica i democràtica"

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha parlat aquest divendres amb la presidenta veneçolana, Delcy Rodríguez, i l’opositor Edmundo González per traslladar-los el suport de la Moncloa a una “transició pacífica, dialogada i democràtica”. Per la seva banda, Rodríguez ha agraït a Sánchez la seva “valenta postura” en condemnar l’atac dels Estats Units al país sud-americà, que va acabar amb la captura de Nicolás Maduro i de la seva dona. La nova presidenta de Veneçuela també ha assegurat durant la trucada que el seu país continuarà fent front a l‘“agressió” nord-americana però per la via diplomàtica.

09 Jan 2026| Última hora

Trump: "Farem alguna cosa amb Groenlàndia, a les bones o a les males"

El president dels Estats Units, Donald Trump, també ha parlat de Groenlàndia a la reunió que ha convocat aquest divendres a la Casa Blanca per exposar el seu pla per a les petrolieres a Veneçuela. Sobre l'illa àrtica ha dit literalment: "Farem alguna cosa amb Groenlàndia, a les bones o a les males". També ha afegit: "No volem que Rússia hi sigui. No volem que la Xina hi sigui. No volem que Rússia o la Xina vagin a Groenlàndia, i si no prenem Groenlàndia tindreu Rússia i la Xina com a veïns. Això no passarà".

Trump diu que es reunirà amb Petro la primera setmana de febrer

Donald Trump ha dit en una publicació a Truth Social que es reunirà amb el seu homòleg colombià, Gustavo Petro, la primera setmana de febrer. "Espero amb interès tenir una reunió amb Gustavo Petro, el president de Colòmbia, a la Casa Blanca durant la primera setmana de febrer. Estic segur que anirà molt bé, tant per a Colòmbia com per als Estats Units, però la cocaïna i altres drogues s'han d'aturar perquè no entrin als Estats Units", ha escrit.

Sánchez parla amb Delcy Rodríguez i Edmundo González i defensa una "transició pacífica" a Veneçuela

El president espanyol, Pedro Sánchez, ha parlat aquest divendres amb Delcy Rodríguez –la nova presidenta de Veneçuela–, i Edmundo González Urrutia –el líder opositor a Nicolás de Maduro, que va rebre l'asil polític d'Espanya fa un any–, per traslladar-los el suport del govern espanyol a una "transició pacífica, dialogada i democràtica" que estigui "liderada pels mateixos veneçolans". Així ho ha anunciat ell mateix a través d'un tuit.

"Volem acompanyar el país en aquesta nova etapa i contribuir a apropar posicions", ha dit el líder socialista, que des del primer moment es va oferir per mediar entre Veneçuela i els Estats Units. I ha fet gala de l'entesa que va tenir Espanya amb el Brasil, Xile, Colòmbia, Guatemala, Mèxic i l'Uruguai per rebutjar les "accions executades unilateralment" a Veneçuela.

El secretari d'Estat dels EUA conversa amb el secretari general de l'OTAN sobre l'Àrtic

El secretari d'Estat dels EUA, Marco Rubio, ha parlat amb el secretari general de l'OTAN, Mark Rutte. En la conversa, segons el departament d'Estat dels EUA, els representants han discutit "la importància de la seguretat àrtica per a tots els aliats de l'OTAN".

Diversos països de l'Aliança Atlàntica han expressat la seva preocupació després que la Casa Blanca digués dimarts que els EUA estaven considerant un seguit d'opcions per adquirir Groenlàndia, incloent-hi l'ús de la força militar.

Albares parla amb el secretari d'Estat nord-americà sobre la situació a Veneçuela i Ucraïna.

El ministre d'Afers Exteriors, José Manuel Albares, ha parlat aquest divendres amb el secretari d'Estat dels Estats Units, Marco Rubio, en el primer contacte oficial entre els dos mandataris després de l'atac nord-americà a Veneçuela i la captura de Nicolás Maduro. La conversa, avançada pel diari El País i confirmada pel mateix Albares a la xarxa social X, ha durat al voltant de mitja hora i han parlat tant de la situació a Veneçuela com de la guerra a Ucraïna i de la crisi a la Franja de Gaza. Albares també ha destacat en el seu missatge a X que Espanya continua compromesa amb el poble veneçolà en aquesta nova etapa.

La trucada té lloc després que el govern veneçolà, presidit ara per Delcy Rodríguez, deixés en llibertat ahir un grup de presos veneçolans i estrangers, entre els quals hi ha cinc espanyols. En declaracions a l'agència Efe, Albares ha afirmat que l'excarceració dels presos és un "pas positiu per a la nova etapa" de Veneçuela i s'ha mostrat confiat que el govern veneçolà farà més passos en aquest sentit.

Els EUA aborden un cinquè petrolier, segons el 'Wall Street Journal'

Segons ha avançat el Wall Street Journal, els Estats Units haurien abordat un cinquè petrolier aquest divendres. El vaixell, anomenat Olina, havia estat sancionat pels EUA pel seu paper en el transport de petroli rus. Aquest nou assalt a un petrolier arriba en plena tensió entre Washington i Moscou, després que dimecres passat els Estats Units confisquessin un vaixell que reclamava la protecció russa i que estava escortat per la marina russa. A banda, el cos naval estatunidenc continua observant quatre vaixells més.

Els EUA asseguren que estan a punt de confiscar un altre petrolier al Carib

Els Estats Units estan en procés de confiscar el petrolier Olina al Carib, a prop de Trinidad i Tobago. Així ho assegura l'agència de notícies Reuters citant fonts oficials estatunidenques. Per ara hi ha poca informació, però segons la base de dades pública de transport marítim Equasis, l'Olina onejava falsament la bandera de Timor Oriental.

Els EUA han alliberat dos tripulants russos del petrolier interceptat dimecres

El ministeri d'Exteriors de Rússia ha dit que els EUA han alliberat dos tripulants russos del vaixell petrolier interceptat dimecres a l'Atlàntic Nord. "Celebrem aquesta decisió i expressem la nostra gratitud als líders dels EUA", ha dit en un comunicat la portaveu del ministeri, Maria Zakhàrova, que ha afegit que estan treballant perquè tornin de seguida a casa.

Trump diu que les grans petrolieres invertiran almenys 100.000 milions de dòlars a Veneçuela

El president dels EUA, Donald Trump, ha dit que les grans companyies petrolieres invertiran "almenys 100.000 milions de dòlars" en la infraestructura petroliera de Veneçuela. Ho ha dit en una publicació a Truth Social, on ha confirmat que es reunirà amb els representants de les empreses aquest divendres a la Casa Blanca.

Trump diu que ha cancel·lat un segon atac previst a Veneçuela per la bona cooperació

El president dels Estats Units, Donald Trump, ha assegurat aquest divendres que ha donat l'ordre de cancel·lar "una segona onada d'atacs prevista contra Veneçuela" després de comprovar que el govern de Delcy Rodríguez està cooperant amb Washington. "Els EUA i Veneçuela estan treballant bé junts, especialment pel que fa a la reconstrucció d'una forma molt més gran, millor i moderna de la seva infraestructura de petroli i gas", ha escrit a la seva xarxa social, Truth Social. "Gràcies a aquesta cooperació, he cancel·lat la segona onada d'atacs que estava prevista, que sembla que no serà necessària", ha dit. De totes maneres, ha subratllat que "tots els vaixells es mantindran" per raons de seguretat.

L'excandidat presidencial Enrique Márquez, entre els presos polítics alliberats

El procés d'excarceració de presos polítics anunciat ahir pel règim chavista de Veneçuela ha inclòs dues figures importants de l'oposició del país: Enrique Márquez i Biagio Pilieri, segons informa l'ONG local Foro Penal i mostren diversos vídeos difosos a les xarxes socials.

Márquez es va presentar a les eleccions presidencials del juliol del 2024 com a líder d'un partit d'esquerra antichavista. Va ser detingut el gener de l'any passat després d'haver participat en les manifestacions que qüestionaven la victòria atribuïda a Nicolás Maduro, que mai va publicar les actes dels resultats dels comicis.

També ha estat alliberat Biagio Pilieri, que va ser arrestat el 28 d'agost del 2024, també després de participar en una manifestació per denunciar el frau electoral. Coordinador del partit opositor Convergencia i exdiputat, va ser acusat de divulgar les actes electorals que va fer l'oposició majoritària per intentar provar la victòria del candidat Edmundo González Urrutia.

Els de Márquez i Pilieri són els primers alliberaments confirmats, juntament amb els de cinc ciutadans espanyols, en aquest cas, anunciats des de Madrid. El president del Parlament veneçolà, Jorge Rodríguez, va informar que s'excarceraria "un gran nombre" de presos, però encara no se sap quants han estat alliberats.

Trump diu que està a punt d'iniciar atacs "terrestres" contra els càrtels de Mèxic

Després de la intervenció militar a Veneçuela, Donald Trump ara assenyala directament a Mèxic. El president ha assegurat que els EUA estan a punt d’iniciar atacs “a terra” contra els càrtels del narcotràfic, que, segons ell, “dirigeixen Mèxic”. “Començarem a atacar per terra els càrtels”, va afirmar Trump en una entrevista amb la cadena Fox News dijous al vespre.

“Els càrtels estan dirigint Mèxic. És molt, molt trist de veure i adonar-se del que ha passat en aquest país. Però els càrtels l'estan dirigint i estan matant entre 250.000 i 300.000 persones al nostre país cada any”, ha dit el republicà.

Trump està utilitzant la mateixa narrativa que va fer servir per atacar Caracas i segrestar l'ara president deposat Nicolás Maduro. El president deia que Maduro era el líder del càrtel de Los Soles, però ara resulta que l'acusació escrita pel departament de Justícia reconeix, implícitament, que aquesta organització no existeix, sinó que es tracta d'una terminologia.

Les paraules de Trump confirmen un dels pitjors malsons de Mèxic. Fa mesos que el país tem una operació terrestre per part de l'exèrcit estatunidenc, que des de principis d'any està desplegat a la frontera arran d'una declaració d'emergència que va fer el republicà.

Trump diu que María Corina Machado serà a Washington la setmana que ve

Donald Trump ha dit aquest dijous que la líder de l’oposició veneçolana, María Corina Machado, serà a Washington la setmana que ve i que li agradaria saludar-la. El president estatunidenc ho ha explicat durant una entrevista a la cadena Fox, on ha descrit Machado com "una bona persona".

Machado recentment va suggerir la idea de donar el Nobel de la pau a Trump, després que aquest la descartés per liderar el règim veneçolà decapitat. Quan l'entrevistador, Sean Hannity, li ha preguntat al mandatari si acceptaria el premi, Trump ha respost que “seria un gran honor”.

Vance aconsella als líders europeus que es prenguin "seriosament" les advertències de Trump sobre Groenlàndia

El vicepresident JD Vance ha recomanat als líders europeus que es prenguin "seriosament" les advertències de Trump sobre Groenlàndia i ha qualificat de "desmesurades" i "fins i tot boges" les reaccions a Europa. "Sabem que hi ha adversaris hostils que han mostrat molt d’interès en aquest territori concret, en aquesta part específica del món, així que el que demanem als nostres amics europeus és que es prenguin més seriosament la seguretat d’aquest territori, perquè, si no ho fan, els Estats Units hauran de fer alguna cosa al respecte. Què serà exactament, ho deixo en mans del president", ha argumentat.

Cinc espanyols, entre els presos alliberats a Veneçuela

Entre els presos polítics alliberats pel govern de Veneçuela hi ha cinc ciutadans espanyols, dos d'ells amb doble nacionalitat, segons ha confirmat el ministeri d'Exteriors, que ha afegit que viatjaran cap a Espanya les pròximes hores. El ministre José Manuel Albares ho ha considerat "un pas molt positiu" per part de la nova presidenta encarregada de Veneçuela.

Els espanyols excarcerats són els bascos Andrés Martínez Adasme i José María Basoa, el canari Miguel Moreno, el valencià Ernesto Gorbe i la hispano-veneçolana Rocío San Miguel, segons informa El País, que cita fonts diplomàtiques.

Macron alerta que els EUA obvien les normes internacionals i rebutja el "nou imperialisme"

En el seu discurs anual a París davant dels ambaixadors de França, el president Emmanuel Macron advertia aquest dijous que els Estats Units s'estan "allunyant gradualment" d'alguns aliats i fent cas omís de les normes internacionals. "Els Estats Units són una potència establerta, però que a poc a poc es va distanciant d'alguns dels seus aliats i s'està alliberant de normes internacionals que fins fa poc promovia, ja sigui en matèria comercial o en seguretat", ha dit el mandatari. Seguidament, Macron ha rebutjat el "nou imperialisme" i el "vassallatge" i ha alertat sobre el fet que, en aquest moment, les grans potències com els Estats Units, Rússia i la Xina presenten una "veritable temptació de repartir-se el món".

"Les institucions del multilateralisme funcionen cada vegada amb menys eficàcia. Ens trobem en un món de grans potències amb una veritable temptació de repartir-se el món", ha afirmat sobre el que ha qualificat de creixent "agressió neocolonial" en les relacions diplomàtiques. I ha afegit: "Rebutgem el nou colonialisme i el nou imperialisme" i "també rebutgem el vassallatge i el derrotisme".

La Casa Blanca es reunirà aquest divendres amb les grans petrolieres, entre les quals Repsol

L'Administració de Donald Trump ha convocat aquest divendres les grans petrolieres nord-americanes i estrangeres per abordar la situació a Veneçuela després de la detenció de Nicolás Maduro i el futur de la indúsria del petroli al país. Entre les empreses que han estat convocades a la reunió hi ha Repsol, amb presència al país llatinoamericà, però també als Estats Units. A la reunió hi assistiran el mateix Donald Trump, així com al secretari d'Estat, Marco Rubio, i el secretari d'Interior, Doug Burgum, entre altres representants de l'administració nord-americana. Repsol és una de les empreses europees amb més interessos a Veneçuela, on opera des del 1993.

08 Jan 2026| Última hora

Veneçuela allibera "un nombre important" de presos polítics, alguns d'ells espanyols

El president del Parlament de Veneçuela, Jorge Rodríguez, ha anunciat l'alliberament d'"un nombre important" de presos, com un "gest unilateral" per "consolidar la pau i la convivència pacífica". Entre els alliberats hi ha ciutadans espanyols, segons ha confirmat el ministre d'Exteriors espanyol, José Manuel Albares, que ho ha considerat "un pas molt positiu" per part de la nova presidenta encarregada, Delcy Rodríguez.

Rodríguez –germà de la presidenta interina– ha dit que els presos estan sent alliberats "en aquest mateix moment". Ha donat les gràcies a l'expresident espanyol José Luis Rodríguez Zapatero i al president del Brasil, Luiz Inácio Lula da Silva.