Péter Magyar acusa el govern Orbán de destruir documents secrets del ministeri d'Exteriors
El primer ministre electe vol implantar un límit de dos mandats i assegura que Viktor Orbán mai tornarà a ser primer ministre
Enviada especial a BudapestEscudat per divuit banderes hongareses i dues de la Unió Europea, el guanyador de les eleccions legislatives a Hongria, Péter Magyar, ha acusat el govern de Viktor Orbán d'estar destruint documents. En la seva primera roda de premsa, en què ha desgranat les grans línies del futur govern, el futur primer ministre ha lamentat que Hongria no tindrà una transició normal: "Hi havia rumors que el ministre d'Exteriors, Péter Szijjártó, havia desaparegut. Però m'acaben d'informar que ha reaparegut i que ara mateix és al ministeri i està destruint documents", ha denunciat. I ha detallat que han rebut la informació per part d'una persona des de dins del ministeri. "Sabem que han estat destruint documents, com en l'era comunista", ha criticat. Sens dubte, a les parets de la cancelleria hongaresa hi ha d'haver documentació comprometedora. "Hi ha moltes coses que no sabem: tractats internacionals, decrets governamentals confidencials, documents classificats que han signat i que no tenim ni idea de què són...", ha dit Magyar davant la premsa.
El líder que ha aconseguit desallotjar Orbán després de 16 anys al poder ha volgut enviar un missatge clar a Brussel·les: "Hongria serà un soci constructiu". "Volem fer que la veu d'Europa sigui més forta", ha afegit. El líder del partit Tisza, que aquest diumenge va aconseguir una majoria de dos terços al Parlament hongarès, ha transmès un to en general conciliador, excepte amb l'actual primer ministre, Viktor Orbán, i els "titelles de la màfia".
Orgullosos de la UE i de l'OTAN
"Els hongaresos han deixat clar que estan orgullosos de ser part de la UE i de l'OTAN", ha dit. "Defensarem l'estat de dret, els drets humans i serem un soci fiable i de confiança", ha afegit. Però també ha subratllat, en diverses ocasions, que el seu principal objectiu serà sempre defensar els interessos dels seus ciutadans: "Milions d'hongaresos van demostrar ahir que la història no s'escriu a Moscou, a Brussel·les o a Washington, sinó als carrers d'Hongria".
No ha amagat que el seu gran objectiu és recuperar "com més aviat millor" els fons europeus que corresponen a Hongria i que ara estan congelats. "He de ser molt ràpid", ha dit, referint-se a les negociacions per aconseguir el desbloqueig, i ha confiat poder-ho començar a discutir aquest mateix dilluns amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen. Ha recordat que Brussel·les demana quatre coses a Hongria per recuperar els diners: crear mecanismes anticorrupció, restablir l'estat de dret, garantir la llibertat de premsa i la llibertat acadèmica. "Són tot coses que pensem fer i que pensem fer ràpidament".
Com ja va insistir durant la campanya electoral, ha assegurat que Tisza utilitzarà la supermajoria al Parlament per modificar la Constitució i restablir els mecanismes de control del govern. A més, ha promès establir una limitació de dos mandats per al càrrec de primer ministre a Hongria. Per això, ha garantit que Viktor Orbán, que ha sumat 20 anys de primer ministre —els últims setze i quatre més entre el 1998 i el 2002—, no tornarà a ocupar el càrrec.
Quan li han preguntat si creu que l'actual primer ministre hauria de ser jutjat i empresonat per la corrupció dels seus governs ha contestat que "no és tasca del primer ministre o del líder d'un partit valorar si ha d'anar a la presó o no".
"Cooperació pragmàtica" amb Rússia
Un altre dels elements claus en la política internacional d'Hongria és la seva relació amb Rússia, després de molts anys amb un govern proper al Kremlin. Magyar ha afirmat que optarà per una "cooperació pragmàtica" amb Moscou, argumentant la proximitat dels dos països i la dependència d'Hongria amb els hidrocarburs russos. "No podem canviar la geografia. Estem exposats a Rússia per l'energia, però sí que revisarem tots els contractes existents, els renegociarem i, si cal, els cancel·larem", ha dit.
Ha dit que el govern de Tisza pretén diversificar les seves fonts d'energia: "Hi ha moltes coses que no podem canviar; Rússia continuarà on és, però intentarem diversificar el màxim possible". Ha admès que dependre del gas rus suposa un problema de seguretat evident: "A Hongria, tothom coneix l'ós rus, l'hem patit en moltes ocasions... sabem exactament com és i Europa ha de preparar-se per protegir-se i defensar-se".
Magyar ha dit que ell no trucarà a Vladímir Putin, però que si el president rus li truca, li agafarà el telèfon: "Si ell vol parlar, li diré que ha de posar fi a la guerra i les matances (...) Suposo que serà una discussió curta".
Pel que fa a Ucraïna, ha dit que el govern de Tisza pretén tenir aliances amb tots els països veïns i, "si pot ser, una relació amistosa", i que espera poder resoldre "totes les disputes que Orbán ha creat per als interessos del seu partit". I ha afegit: Ucraïna és la víctima d'aquesta guerra". Amb tot, s'ha mostrat contrari a un procés ràpid d'adhesió de Kíiv a la UE.
També ha subratllat que buscarà una bona relació amb els Estats Units, malgrat que Donald Trump ha estat un dels principals defensors de Viktor Orbán: "Tots els líders poden decidir a qui donar suport, no hi ha cap problema amb això; però després de les eleccions, la cosa canvia".
Sobre Israel, s'ha limitat a dir que és un soci comercial important i que Hongria, que té una gran comunitat jueva, mantindrà la tolerància zero amb l'antisemitisme. "Hem d'examinar cada decisió", ha dit. I ha afirmat que el nou govern tornarà a sol·licitar l'entrada d'Hongria al Tribunal Penal Internacional. Orbán es va retirar del tribunal l'any passat després d'acollir el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, malgrat l'ordre de detenció internacional per crims de guerra a Gaza.