Polèmica a Polònia per l'indult del president Duda a un activista d'extrema dreta
Robert Bakiewicz, impulsor de les polèmiques “patrulles ciutadanes” antiimmigrants, va ser condemnat el 2023 per agredir una dona que defensava el dret a l'avortament
BerlínEl president sortint de Polònia, Andrej Duda, ha indultat el controvertit activista d'extrema dreta Robert Bakiewicz, condemnat per agredir físicament una activista durant una marxa en defensa del dret a l'avortament, en un gest que ha generat polèmica al país. Duda, que acaba el mandat a l'agost, va fer ús del seu poder presidencial per aixecar parcialment la pena imposada a Bakiewicz per haver agredit l'octubre de 2020 Katarzyna Augustynek, una coneguda activista d'esquerres que defensa els drets de les dones i el col·lectiu LGBTI+, coneguda entre els polonesos com a "àvia Kàsia", durant una protesta.
L'ultradretà va agafar una bufanda amb els colors de l'arc de Sant Martí que portava l'àvia Kàsia i la va llançar a terra. Després d'allò, dos seguidors seus van arrossegar l'activista per les escales d'una església que estava ocupant en forma de protesta, segons recorda la cadena de televisió TVP World, i Bakiewicz va ordenar expulsar-la, segons declaracions de la mateixa Augustynek. L'activista d'extrema dreta va ser condemnat el març del 2023 per l'agressió a 30 hores de serveis comunitaris al mes durant un any, a pagar una indemnització de 10.000 zlotys (aproximadament 2.350 euros) a la víctima i a fer públic el veredicte.
Bakiewicz és una figura controvertida a Polònia. L'exlíder de l'organització d'ultradreta Campament Radical Nacional (ONR) va ser un dels principals impulsors de la marxa anual que celebra el Dia de la Independència organitzada a Varsòvia per l'extrema dreta i els nacionalistes polonesos. També és el promotor de l'anomenat Moviment per a la Defensa de la Frontera, unes polèmiques "patrulles ciutadanes" antiimmigrants que aquest estiu vigilen la frontera entre Polònia i Alemanya. El seu objectiu és detectar i expulsar immigrants irregulars que pretenen entrar a Polònia després d'haver estat presumptament expulsats per Alemanya, malgrat que aquests patrullers ultres no tenen cap mandat legal.
"Un senyal polític"
La decisió de Duda d'indultar Bakiewicz ha estat criticada pel primer ministre polonès Donald Tusk i altres membres del seu govern. "El president està acabant el seu mandat de mala manera", opinava Adam Szlapka, portaveu de l'executiu polonès. Szlapka va considerar "indignant" que el president hagi indultat "un home ple d'odi, menyspreu cap als altres i també cap a les institucions estatals".
"L'indult concedit pel president Duda a Bakiewicz no només és un escàndol humà i moral. També envia un senyal polític que tot l'equip, incloent-hi [el president electe Karol] Nawrocki, [el líder de l'oposició Jaroslaw] Kaczyński i [l'eurodiputat d'extrema dreta Grzegorz] Braun, no s'aturarà davant de res per recuperar el poder. És hora que ho sàpiga tothom", advertia el primer ministre Donald Tusk a la xarxa X. Duda va respondre-li a través de la mateixa xarxa social: "Un escàndol moral i humà, primer ministre Donald Tusk, és l'anarquia que vostè ha estat implementant des de [la seva arribada al poder] el 13 de desembre de 2023".
L'ultraconservador cap de l'estat va considerar que els polonesos han demostrat a Tusk el que pensen de les seves polítiques quan el passat 1 de juny van elegir president de Polònia l'ultranacionalista conservador Karol Nawrocki, a qui Duda i el partit conservador nacionalista Llei i Justícia (PiS) van donar suport durant la campanya electoral. La victòria de Nawrocki, que succeirà Duda al càrrec el pròxim 6 d'agost, representa un cop dur per al centrista liberal Tusk i la seva agenda reformista, perquè el nou president té la intenció de frenar-la.