La UE dona mòbils d'un sol ús a funcionaris destinats als EUA per evitar que siguin espiats

Brussel·les tem que els serveis d'intel·ligència estatunidencs espiïn els treballadors de les institucions europees, segons publica el 'Financial Times'

Von der Leyen en el ple del Parlament Europeu d'aquest dimarts.
14/04/2025
2 min

Brussel·lesLes desconfiances de la Unió Europea respecte als Estats Units de Donald Trump van en augment. La Comissió Europea entregarà a partir d'ara telèfons mòbils i ordinadors bàsics als funcionaris que estiguin destinats a territori estatunidenc o hi viatgin puntualment perquè temen que els serveis d'intel·ligència dels EUA els espiïn, segons publica el diari Financial Times.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Es tracta d'un símptoma més de com s'han enrarit les relacions amb els dos principals aliats occidentals des que Trump va tornar a la Casa Blanca. L'executiu comunitari només aplicava fins ara aquesta política als treballadors de les institucions europees que es desplacen a la Xina, a qui té considerat com un "rival sistèmic", o Ucraïna, on creuen que és més fàcil que els serveis d'intel·ligència del règim de Vladímir Putin puguin espiar-los mentre comparteixen informació molt delicada.

Malgrat que les relacions de la Unió Europea amb els Estats Units són molt millors que les que manté amb la Xina o Rússia, Brussel·les es troba en plena guerra comercial amb Washington i fa temps que es prepara per contrarestar els potencials nous aranzels que Trump amenaça amb aplicar. Entre d'altres, la Comissió Europea ja ha obert la porta a atacar les grans tecnològiques estatunidenques o excloure les empreses dels Estats Units de les licitacions de contractes públics de les administracions públiques comunitàries. A hores d'ara, però, la Comissió Europea nega a l'ARA la informació que ha publicat el Financial Times, tot i que admet que ha canviat les recomanacions a l'hora de viatjar dels funcionaris.

En tot cas, la nova normativa interna de la Unió Europea no haurà afectat encara el viatge del comissari europeu de Comerç, Maroš Šefčovič, que s'ha reunit amb homòlegs estatunidencs a Washington per negociar sobre l'ofensiva aranzelària que ha llançat l'administració Trump contra el bloc europeu. De fet, aquest dilluns és la tercera vegada que es troba amb autoritats de l'administració Trump a la capital dels EUA des de l'inici de la guerra comercial.

Així doncs, la primera vegada que els comissaris europeus i els alts funcionaris de la Comissió Europea hagin de seguir aquestes noves ordres serà en les trobades que mantindran la setmana que ve amb el Fons Monetari Internacional (FMI) i el Banc Mundial. Es preveu que es desplacin fins a Washington el comissari d'Economia, Valdis Dombrovskis; la titular de Serveis Financers, Maria Luís Albuquerque, i el cap de la cartera d'Aliances Internacionals, Jozef Síkela.

stats