Guerra d'Ucraïna

Trump dona una setmana a Zelenski per respondre al pla de pau per a Ucraïna

El líder ucraïnès adverteix de la gravetat del moment en un discurs a la nació: "Hem d'escollir entre la dignitat i perdre un soci clau"

Moscou / WashingtonDonald Trump afegeix pressió i, directament, llança un ultimàtum sobre Volodímir Zelenski perquè accepti el seu pla de pau per posar fi a la guerra d'Ucraïna. En una entrevista a Fox News Radio, el líder de la Casa Blanca li ha donat una setmana perquè signi l'acord, abans de dijous que ve, Dia d'Acció de Gràcies, ja que li sembla "el moment adequat". És la primera vegada que el president nord-americà es pronuncia sobre la proposta que compta amb el seu aval per acabar el conflicte.

Inscriu-te a la newsletter InternacionalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Trump també ha declarat que Kíiv està perdent territori i que és molt probable que acabi perdent tot el Donbàs. Segons el Financial Times, la part nord-americana ha amenaçat Kíiv amb deixar de compartir intel·ligència i entregar armes si no s'avé a refrendar la proposta. Es tracta de les mateixes mesures de pressió que ja va aplicar Trump a principis d'any mentre també estaven negociant l'acord d'explotació de terres rares. Alhora, però, també ha promès imposar "sancions molt poderoses" contra Rússia aviat, fet que complicaria encara més la venda de petroli rus, i ha descartat que Vladímir Putin tingui intenció d'atacar els països bàltics.

Cargando
No hay anuncios

Durant la trobada a la Casa Blanca amb Zelenski i els líders europeus, Trump ja va plantejar la cessió de territoris ucraïnesos com una condició de pau. Idea davant la qual el líder ucraïnès es va mostrar obert. En aquella trobada, Zelenski va explicar als periodistes que Trump li havia mostrat un mapa amb la línia de front i les zones de combat a Ucraïna, així com les que se suposa que hauria de cedir a Rússia. L'ucraïnès anava amb tota la comitiva europea per intentar arrabassar del president estatunidenc un compromís amb donar garanties de seguretat, però l'esborrany del pla que ha presentat Washington les esvaeix completament i immobilitza Europa. La proposta prohibiria la presència de tropes de l’OTAN dins d’Ucraïna, cosa que faria descarrilar un pla europeu destinat a garantir la seguretat del país després de la guerra.

Aquesta tarda Zelenski ha mantingut una conversa telefònica de gairebé una hora amb el vicepresident dels Estats Units, J.D. Vance i el secretari de l'exèrcit, Dan Driscoll.

Cargando
No hay anuncios

Zelenski: "Un dels moments més difícils de la nostra història"

Una estona abans, Zelenski havia reconegut que Ucraïna s'enfronta amb "un dels moments més difícils de la seva història". En un discurs a la nació, amb posat molt greu, el dirigent ha lamentat la pressió sota la qual es troba Ucraïna, obligada a travessar moltes de les seves línies vermelles: "Hem d'afrontar una elecció molt difícil: perdre la dignitat o arriscar-nos a perdre un soci clau", ha dit adreçant-se a la ciutadania. I ha plantejat la següent dicotomia: "O bé 28 punts difícils [de l'acord], o bé un hivern extremadament dur –el més dur de la història– i més riscos. Vida sense llibertat, sense dignitat, sense justícia".

Cargando
No hay anuncios

Per tot plegat, el líder ucraïnès ha demanat als seus ciutadans que romanguin units en aquests moments complicats i s'ha compromès a no "trair" el seu país. "Esperaran una resposta nostra. Tot i que la veritat és que ja vaig donar aquesta resposta", ha apuntat, en referència al jurament que va fer quan va ser investit president el 2019, en què es va comprometre a defensar la sobirania i la independència d'Ucraïna.

Zelenski s'ha mostrat obert a continuar treballant de manera reposada amb Washington per "buscar solucions constructives" amb els seus "principals aliats". "Presentaré arguments, persuadiré, oferiré alternatives, però definitivament no donarem a l'enemic cap motiu per dir que Ucraïna no vol la pau, que està interrompent el procés i que Ucraïna no està preparada per a la diplomàcia", ha assegurat. Alhora, ha llançat la pilota a la teulada d'Europa: "Recordem que Europa ens ha fet costat. Esperem que Europa ens faci costat".

Cargando
No hay anuncios

El president ucraïnès ja ha mantingut consultes amb els principals aliats europeus amb l'objectiu d'aportar modificacions al pla nord-americà. Juntament amb el líder francès, Emmanuel Macron, el britànic, Keir Starmer, i l'alemany, Friedrich Merz, Zelenski ha agraït els esforços de mediació de Trump i ha recordat que qualsevol acord que afecti la Unió Europea requereix el consens dels aliats.

Tots quatre han insistit en el fet que l'actual línia de front entre els territoris controlats per Ucraïna i Rússia hauria de ser el "punt de partida per a qualsevol entesa" i que "les forces armades ucraïneses continuen sent capaces de defensar eficaçment la sobirania d'Ucraïna". Un plantejament que contradiu tant el pla com l'opinió de Trump.

Cargando
No hay anuncios

Putin s’obre a negociar el pla

Mentrestant, Putin ha confirmat per primera vegada que ha rebut el pla de pau de Trump. En una reunió del Consell de Seguretat, ha explicat que el text pot servir de “base” per a un acord, però que no ha estat discutit en detall amb Moscou i que cal temps per analitzar-ne tots els punts. Segons el líder rus, l’esborrany que li han fet arribar ja es va debatre abans de la cimera entre presidents d’Alaska, a l’agost, i ara només s’ha “modernitzat”.

Cargando
No hay anuncios

Putin ha volgut remarcar que res s’ha mogut des d’aleshores, que els Estats Units els van demanar flexibilitat per a resoldre el conflicte i que ells han complert. Per això ha acusat Zelenski d’haver entorpit fins ara les negociacions de pau negant-se a discutir les seves demandes.

Ara bé, finalment ha afegit que, tot i que Rússia està preparada per a les converses de pau, també l’afavoreix la dinàmica actual al front, que condueix a l'assoliment dels seus objectius per mitjans militars, i que, per tant, si les converses no arriben a bon port, podria continuar lluitant.