Un vaixell rus va portar a Beirut el nitrat d'amoni que va causar la brutal explosió

El govern imposa l'arrest domiciliari als oficials del port on va tenir lloc la tragèdia

Un vaixell de càrrega rus va transportar al port de Beirut les 2.750 tones de nitrat d'amoni que van provocar dimarts la devastadora explosió que ha deixat més d'un centenar de morts, 5.000 ferits i un nombre indeterminat de desapareguts a la capital libanesa, segons informen The Times i Al-Jazira. El material va estar emmagatzemat al port durant sis anys malgrat que les autoritats portuàries havien insistit reiteradament en la seva perillositat. Amb tot, mai ningú no va fer res.

El govern libanès ha imposat aquest dimecres l'arrest domiciliari a tots els oficials que s'encarreguen de supervisar l'emmagatzematge i la seguretat al port. El seu objectiu, ha assegurat, és depurar responsabilitats. No està clar quants oficials seran sotmesos a aquest arrest domiciliari, però l'exèrcit s'encarregarà que la mesura es compleixi fins que s'aclareixi què va passar exactament al port.

Almenys 100 morts i 4.000 ferits a Beirut a causa d'una forta explosió

Segons sembla, dimarts es va declarar un incendi a l'hangar número 9 del port, però les flames es van escampar ràpidament fins a l'hangar número 12, que és on hi havia el nitrat d'amoni. Després va passar la tragèdia: una explosió de tal magnitud que es va arribar a percepre a la veïna Xipre i va aixecar una enorme columna de fum en forma de bolet semblant a la que genera una bomba nuclear. Però per què era allà, el nitrat d'amoni?

Les 2.750 tones d'aquest perillós material van arribar a Beirut al novembre del 2013 a bord d'un vaixell de càrrega rus amb bandera de Moldàvia que es deia Rhosus, segons informen Al-Jazira i The Times. L'embarcació anava de Geòrgia a Moçambic, però va haver d'atracar a Beirut després de patir diversos problemes tècnics, segons han informat els advocats que aleshores van oferir assistència legal a la tripulació. En canvi, el capità rus de l'embarcació ha donat una altra versió dels fets aquest dimecres a Radio Free Europe: ha assegurat que el vaixell no tenia cap problema i que va ser retingut perquè no havia pagat les taxes duaneres.

La causa de l'explosió a Beirut: 2.700 tones de nitrat d'amoni

Sigui com sigui, les autoritats libaneses van prohibir al vaixell que continués navegant i els seus propietaris van acabar abandonant-lo, segons Al-Jazira. La nau pertanyia a Igor Gretxuixkin, un home de negocis rus amb residència a Xipre, una illa que s'ha convertit en "un paradís mediterrani per a les empreses russes que busquen baixos impostos i una regulació lleugera", informa The Times.

Inacció dels jutges

"A causa dels riscos associats" a la retenció del nitrat d'amoni a bord de la nau, les autoritats portuàries van descarregar el material, han explicat també els advocats. El perillós material va ser col·locat a l'hangar número 12 del port, que és una gran estructura grisa.

Segons Al-Jazira, que ha analitzat arxius públics i documents publicats a internet, les autoritats de la duana libanesa van alertar diverses vegades del perill que suposava mantenir aquell material al port i van sol·licitar una solució. De fet, van enviar fins a sis cartes als jutjats entre els anys 2014 i 2017 demanant què havien de fer amb aquell carregament. La solució que ells proposaven era exportar el material fora del Líban o donar-lo a l'exèrcit libanès, però els tribunals no van respondre a la seva petició.

Què se sap de les explosions a Beirut?

El responsable general del port de Beirut, Hassan Koraytem, ha confirmat aquesta versió en una entrevista aquest dimecres al mitjà local OTV. Segons ha dit, tot i que es van afartar de sol·licitar que aquest material fos traslladat a un altre lloc, "no va passar res". "Hem estat esperant en va durant sis anys que això es resolgués", ha insistit.

Una investigació preliminar sobre l'enorme explosió estableix que, efectivament, la inacció i la negligència en l'emmagatzematge de material altament explosiu seria la causa de la brutal explosió que ha deixat un paisatge apocalíptic a la capital libanesa. "Ha estat una negligència", han assegurat a l'agència de notícies Reuters fonts oficials que prefereixen mantenir l'anonimat. També han reiterat que cap jutge ni cap autoritat van fer absolutament res per retirar el perillós material del port.