Comissionat de Llengua

La nova comissionada de llengua a Barcelona: "Hem de garantir els drets lingüístics dels catalanoparlants"

L'Oficina del Català, una fàbrica de continguts digital i impulsar els 'influencers' seran les prioritats de Marta Salicrú

Marta Salicrú i Jaume Collboni aquest divendres a l'Ajuntament de Barcelona.
18/07/2025
3 min

BarcelonaEn plena ressaca per la polèmica lingüística causada per una obra catalanòfoba contractada per l'Ajuntament de Barcelona i per discursos anticatalans virals a les xarxes, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha presentat aquest divendres la nova comissionada per l’Ús del Català a Barcelona, la periodista Marta Salicrú (Barcelona, 1980), fins ara directora de Ràdio Primavera Sound.

Inscriu-te a la newsletter Llengua En català i sense complexos
Inscriu-t’hi

Collboni ha destacat que "és una figura que mai havia existit a Barcelona" i que té la "responsabilitat de vetllar per l'ús social del català a Barcelona", que s'ha anat reduit acceleradament. L'alcalde ha assenyalat que és un càrrec que sorgeix de l'acord de base pressupostària que van signar amb ERC al maig i ha avançat que Salicrú formarà part del govern municipal —de fet, dependrà directament d'alcaldia—, però es coordinarà també amb ERC. El pressupost per a aquest àmbit serà de 4 milions aquesta legislatura.

Collboni li ha marcat dues prioritats: joves i continguts digitals. "Volem fer una política de promoció de la llengua diferent, proactiva, molt vinculada a la cultura i a les expressions creatives i artístiques de la gent jove. Per primera vegada es desplegarà una estratègia que prioritza un segment concret que ens ha d’ajudar a protegir i promoure la llengua pròpia del país. S’ha d’arribar a la gent jove amb un llenguatge nou", ha dit l'alcalde. Per això es va pensar en "un perfil diferent", ha dit per justificar l'elecció de Marta Salicrú, que s'ha especialitzat en producció i promoció de continguts audiovisuals, especialment el pòdcast.

Vídeos catalanòfobs

"El català creixerà si és la llengua compartida, sigui quin sigui el nostre origen i posicionament ideològic", ha afirmat l'alcalde en una possible referència a les últimes polèmiques lingüístiques vinculades al rebuig de la llengua entre alguns immigrants llatins. Quan l'ARA l'hi ha preguntat directament, Collboni ha afirmat: "Rebutgem expressions d'aquest tipus per ofensives i perquè són una manca de respecte a la societat que t'acull". També ha afegit que la millor manera de defensar la llengua és "en positiu, sense distincions, i fer-ho en els àmbits on la gent jove veu el català la forma natural de divertir-se, crear i relacionar-se".

Salicrú ha afegit que es tracta de "vídeos desafortunats". "El català és part de la identitat de Barcelona. Hem de garantir els drets lingüístics dels catalanoparlants de Barcelona i no permetrem que hi hagi persones que no ho entenguin i no permetin que puguem exercir els nostres drets a la nostra pròpia ciutat", ha afirmat. També ha apuntat que el sector comerç i restauració és un àmbit on cal actuar. Justament aquest divendres se sumen a les denúncies de vulneració dels drets lingüístics una queixa viral de l'escriptor Pep Antoni Roig sobre un conflicte en un bar de la ciutat.

Una fàbrica de continguts digitals (no un 'hub')

Els objectius més urgents de la comissionada, que ja s'havien acordat políticament via ple, seran crear l'Oficina del Català, impulsar una fàbrica de continguts digitals en català —no un hub: "Restringirem els anglicismes a quan siguin necessaris", ha dit— i avançar en l'aplicació de les 68 mesures per al foment del català aprovades la legislatura passada. També ha anunciat una convocatòria de subvencions dedicades al català i que el català puntuarà com a criteri en la resta de subvencions, com ja ho fa el gènere o els criteris mediambientals. Salicrú s'ha posat al servei del Pacte Nacional per la Llengua i ha demanat la complicitat de les entitats.

La comissionada ha fet èmfasi en el paper dels influencers i en l'ús del català que ja fan els joves en l'àmbit digital i en la cultura urbana: "Des del comissionat volem contribuir a donar-los mitjans i visibilitat perquè es consumeixi contingut digital en català, se'n generi més i en generin persones més diverses, que a més tinguin discursos que contrarestin els xenòfobs, patriarcals i catalanòfobs". "Els creadors de contingut hi tenim una eina. Hem de fer servir les noves eines, no pot ser que les polítiques lingüístiques quedin al marge del que passa al món quan hi ha un ventall de creadors que fan tan bona feina", ha afirmat.

stats