PLATAFORMES

Qui entrarà el 2020 en l'olla a pressió de l''streaming'?

Es viurà un nou increment de l'oferta de serveis amb la incògnita de si hi ha prou mercat

La irrupció aquest any de Disney i Apple en el mercat de l' streaming ha augmentat alguns bars la pressió d'aquesta olla en què s'ha convertit el sector. I el 2020 encara escalfarà més la competència, amb l'entrada de nous actors de considerable potència. El problema és que el gruix del públic, previsiblement, no respondrà a l'augment de l'oferta augmentant proporcionalment la seva despesa en subscripcions, així que la lluita pel posicionament i la supervivència serà més ferotge. Es calcula que només el 18% dels subscrits a plataformes de streaming ho estan a tres o més serveis. Aquestes són, doncs, algunes de les plataformes que aspiren a desafiar aquesta estadística i que tenen previst arribar en l'any que comença d'aquí uns dies.

HBO Max

Tot i que a Espanya ha arribat com a canal en streaming, la HBO és encara als Estats Units fonamentalment un canal de televisió dels serveis de cable. Però aquesta marca, líder en prestigi, ho té tot a punt per fer el salt a l'arena de les plataformes, sobretot després que la teleco AT&T comprés Warner –on hi ha la HBO– l'any 2018. La data prevista per al seu llançament als Estats Units és el maig del 2020. Ho farà amb la marca HBO Max i aplegarà unes 10.000 hores de contingut premium, incloent-hi les sèries originals de la HBO i també l'ingent catàleg de pel·lícules i sèries de l'imperi Warner (Warner Bros., New Line, DC, CNN, TNT, TBS i Cartoon Network). Tindrà un preu de 14,99 dòlars al mes i, de moment, la companyia no ha anunciat quan arribarà a Espanya i si serà una millora inclosa en el servei actual o una opció complementària.

Peacock

A l'abril, un mes abans de l'arribada de HBO Max, un altre servei obrirà la parada. Es tracta de Peacock, que pren el nom del paó que apareix al logotip de la cadena NBC i té l'imperi Universal al darrere. Se servirà en dues versions: una de gratuïta, finançada amb anuncis, i una altra de pagament –amb un preu per determinar– per als que no vulguin publicitat. El catàleg consistirà en una barreja de programació nova original, reboots de les sèries propietats del grup i la incorporació de títols com The office o Parks and recreations, que ara es troben en plataformes de la competència. En total, 15.000 hores de contingut i els drets dels Jocs Olímpics de Tòquio 2020, que es mostraran preferentment a Peacock, segons ha anunciat la companyia.

Quibi

Qui té els plans més concrets és Quibi, una plataforma no convencional que buscarà adreçar-se, a partir del 6 d'abril, a un nínxol molt específic: el dels vídeos de petit format, pensats per ser consumits als mòbils o a les tablets. Per 4,99 dòlars amb anuncis, o 7,99 sense, intentarà mantenir-se a partir de sèries amb episodis de 10 minuts. El producte estrella és After dark, una sèrie de Spielberg que només es podrà veure quan el sol s'hagi post. Quibi, però, no se centrarà exclusivament en la ficció, sinó que explorarà també la resta de gèneres. La plataforma és, en el fons, un laboratori d'idees i formats que ha rebut 1.000 milions de finançament de gegants com Disney, NBCUniversal, Sony i Warner.

Disney+

Tot i que als Estats Units es va posar en marxa el 12 de novembre, el gran desenvolupament internacional del gegant de l'entreteniment familiar es farà durant el 2020. En el cas d'Espanya, caldrà esperar fins al 31 de març, que és quan desembarcarà al gruix d'Europa, ja que també arribarà al Regne Unit, Alemanya, França i Itàlia. De moment, però, no ha anunciat quin serà el preu de la seva oferta –als Estats Units és de 6,99 dòlars mensuals– i quin catàleg tindrà, que presumiblement serà una mica diferent de l'americà, per una qüestió de drets.

IMDb TV

A principis del 2019, Amazon va llançar només als Estats Units Freedive, un servei en streaming finançat amb publicitat que permetia veure pel·lícules de franc. Al juny li va canviar el nom a IMDb TV i va anunciar que es plantejava fer el salt internacional. Això arribarà aquest 2020, tot i que de moment només s'ha parlat de la implantació al Regne Unit. En uns moments en què es comença a témer que hi hagi una saturació d'ofertes de subscripció –i que els usuaris no puguin adaptar-se elàsticament a aquesta expansió–, la idea d'implantar serveis en streaming que funcionin per anuncis és una de les tendències que es dibuixen per al 2020.

Discovery

No n'ha donat més detalls, però Discovery prepara també la seva entrada en el sector. Aparentment ho farà amb canals concrets adreçats també a nínxols de públic molt concrets. Un d'ells se centrarà en documentals d'història natural, aprofitant l'acord a partir del qual el canal mostra fora del Regne Unit els famosos documentals de la BBC, i costarà menys de 5 dòlars al mes. Una altra idea anunciada és la de servir als foodies i gastrònoms, amb Food Network Kitchen, que costarà 6,99 dòlars al mes.

BBC

A part de la seva col·laboració amb Discovery, la BBC ha anunciat una reformulació del seu iPlayer, amb el qual pretén arribar al públic streamer. Però, probablement, si emprèn una acció internacional serà a través de BritBox, la plataforma que va crear amb la resta de televisions principals del Regne Unit: ITV i Channel 4. Amb un catàleg de 1.000 hores amb la millor ficció britànica, el servei de moment només s'exporta als Estats Units i el Canadà, però Paul Dempsey, cap de distribució global de BBC Studios, va afirmar el 15 d'octubre passat que hi havia més mercats on estaven estudiant si BritBox podia funcionar, sense especificar quins.