Apple fa finalment el 'sorpasso' a Samsung amb l'iPhone 17
Tot i l'èxit, l'empresa s'enfronta a una crisi existencial per la fuga de directius
BarcelonaApple ha presentat els millors resultats trimestrals de la seva història gràcies a unes vendes espectaculars de l'iPhone 17 bàsic. Aquest 2025 la marca superarà Samsung com a líder mundial de smartphones per primera vegada des del 2011. Però aquest èxit amaga una crisi amb múltiples facetes: l'èxode de directius més important des de la mort de Steve Jobs, la polèmica del liquid glass d'iOS 26 i la humiliació d'haver de pagar 1.000 milions de dòlars anuals a Google per fer servir la seva intel·ligència artificial.
Apple va publicar el 30 d'octubre els resultats del seu quart trimestre fiscal amb 97.400 milions d'euros d'ingressos –rècord per al trimestre que va acabar al setembre, +8%– i 26.100 milions d'euros de benefici net. Per al conjunt de l'exercici 2025: 395.200 milions d'euros d'ingressos (+6%) i 106.400 milions d'euros de benefici net (rècord), un envejable marge brut del 47,2%. L'única ombra és la Xina, amb una caiguda del 4%, fins als 13.800 milions d'euros, tot i que a l’octubre es va recuperar amb un creixement del 37%. Per al primer trimestre fiscal del 2026, Apple preveu créixer entre el 10% i el 12%. La consultora Counterpoint pronostica que Apple tancarà aquest any amb una quota de mercat del 19,4% i 243 milions de telèfons venuts i superarà els 235 milions de Samsung. IDC, una altra consultora, ho confirma: "El 2025 serà un any de rècord per a Apple gràcies al gran èxit de l'iPhone 17".
El model bàsic triomfa, l'Air decep
L'iPhone 17, sense cognoms Pro ni Air, s'ha convertit en el telèfon d'Apple que tothom vol comprar: segons Counterpoint, durant els deu primers dies les vendes de l'iPhone 17 bàsic als EUA i la Xina van superar en un 14% les de l'iPhone 16. La marca ha agafat el millor de la variant Pro i l'ha posat a 959 euros: pantalla de 6,3" sempre encesa i amb velocitat de refresc variable fins a 120 Hz; botó dedicat de càmera; processador A19 amb 8 GB de RAM; càmera dual de 48 mpx; vídeo 4K a 60 fps; bateria de 3.692 mAh, i 256 GB d'emmagatzematge, el doble que l'iPhone 16 pel mateix preu. Per 360 euros més, el 17 Pro (1.319 euros) hi afegeix teleobjectiu 4x/8x, gravació 4K a 120 fps amb ProRes RAW, refrigeració per vapor, 12 GB de RAM i bateria més gran. Coses que només aprofitaran els quatre fotògrafs professionals que encara no s'han comprat una càmera de debò.
Mentrestant, l'iPhone Air extraplà ha estat una decepció. L'analista Ming-Chi Kuo assegura que Apple n'ha retallat un 80% la producció prevista per al primer trimestre del 2026, i Consumer Intelligence Research indica que només representa el 3% de les vendes als EUA. El problema són els 1.219 euros que costa, només 100 menys que el Pro, per una sola càmera, bateria de 3.149 mAh i altaveu mono. Naturalment, la majoria dels compradors amb pretensions opten pel Pro.
Èxode de directius
A la seu de Cupertino, no tot són flors i violes. Apple pateix turbulències internes sense precedents. Alan Dye, vicepresident de disseny, va anunciar el 3 de desembre que marxava a Meta Platforms. Dye és el culpable del polèmic liquid glass d'iOS 26, anunciat a la WWDC del juny com "la renovació més profunda dels sistemes operatius d'Apple". La interfície amb elements semitransparents va ser molt mal acollida: text il·legible sobre fons transparents, excés d'animacions que provoquen nàusees i botons tàctils massa petits que vulneren les directrius d'accessibilitat. Un usuari deia: "Apple acaba de reinventar Windows Vista. Ves quina revolució". La marxa de Dye s'ha produït just després que Apple hagués d'afegir a iOS 26.1 l’opció de desactivar els efectes més molestos.
Però la llista de baixes no acaba aquí. John Giannandrea, cap d'IA, es jubilarà a la primavera després de rebre crítiques pels retards en Siri; també pleguen Jeff Williams (director d'operacions), Kate Adams (assessora jurídica), Lisa Jackson (iniciatives mediambientals) i Luca Maestri (director financer). Bloomberg deia fa pocs dies que Johny Srouji, l'arquitecte dels xips propis que són la joia de la corona d'Apple, es plantejava marxar, però dos dies després va enviar un comunicat al seu equip: "No tinc previst marxar en un futur immediat". Es veu que Cook li ha ofert un augment de sou substancial i la pastanaga del càrrec de director de tecnologia.
En paral·lel, Tim Cook acaba de fer 65 anys, i creixen els rumors sobre el seu relleu al capdavant d'Apple. Segons el Financial Times, el consell d'administració ha "intensificat els preparatius" per fer una transició el 2026. El candidat més ben situat sembla ser John Ternus (50 anys), vicepresident d'enginyeria de hardware. Cook podria continuar com a president executiu, a l'estil de Jeff Bezos a Amazon.
Per si no n'hi hagués prou, Apple, la marca que presumeix de fer-ho tot a casa, ha hagut de trucar a la porta del seu rival amb el talonari a la mà. Segons Bloomberg, Apple pagarà a Google 1.000 milions de dòlars per un model Gemini d'1,2 bilions de paràmetres, vuit vegades més gran que el model actual d'IA d'Apple. Sembla que arribarà a Siri a la primavera, amb iOS 26.4. Després de comparar Gemini, Claude i ChatGPT, Apple va triar el model de Google per uns tractes econòmics més favorables i per la relació preexistent: Google paga a Apple més de 20.000 milions de dòlars cada any per ser el cercador preferent dels iPhones. L'empresa insisteix que Google no veurà cap dada dels usuaris i que l'ús de Gemini és temporal, mentre desenvolupa el seu propi model d'1 bilió de paràmetres per al 2026. És una ironia que Cook s'esforça a minimitzar en cada presentació.
Guerra oberta amb Brussel·les
Parlant de Cook, el conseller delegat d'Apple ha protagonitzat diversos atacs contra la UE, amb una virulència impròpia d'un directiu que sempre s'ha caracteritzat per la seva afabilitat en públic. El juny del 2021, l'home ja advertia que "la llei de mercats digitals (DMA) destruiria la seguretat de l'iPhone. La prova és que Android té 47 vegades més programari maliciós". "La DMA ens posa molt difícil fer negoci a Europa", insistia fa poques setmanes. Les conseqüències: Apple Intelligence va arribar a la UE amb sis mesos de retard, i funcions com la duplicació de la pantalla del telèfon a l'ordinador i la compartició avançada de pantalla encara no estan disponibles per als europeus. De fet, fins aquest mateix dilluns no s'ha activat a la UE la funció Live Translation de traducció en temps real –no, en català no– amb els auriculars AirPods.
Brussel·les ha cosit Apple a multes: 1.800 milions d'euros pel cas Spotify (març 2024), 14.400 milions d'euros per enginyeria fiscal a Irlanda (setembre 2024) i 500 milions d'euros per vulnerar la DMA a l'AppStore (abril 2025). Apple ha apel·lat argumentant que "la decisió va molt més enllà del que exigeix la llei". Que un CEO digui públicament que els governs democràtics fan nosa diu força del moment que viu Apple.
L'empresa continua guanyant molts diners, però sembla haver perdut la seva aura d'invencibilitat. Els productes continuen sent excel·lents, però menys màgics. Si l'iPhone 17 és un èxit no és perquè Apple hagi revolucionat res, sinó perquè qui vol un iPhone ja no vol pagar 1.500 euros. Aquest seria un bon resum: èxit comercial en plena crisi existencial. Apple es troba en un punt d'inflexió, i està per veure si el capítol següent serà tan brillant com els anteriors. Ja no es tracta de la capacitat de vendre més iPhones, sinó de poder mantenir la seva cultura d'innovació mentre afronta la successió de Cook i l'èxode de directius més nombrós de la seva història.