La BBC paga un salari més baix a les dones

Del col·lectiu dels 96 presentadors més ben pagats de la cadena, els set primers són homes. La diferència del primer a la vuitena classificada és superior a quatre cops

Discriminació salarial a la BBC per raó de sexe? Sí, sens dubte. Una denúncia tantes vegades llançada des dels diferents mitjans d’informació de la cadena pública britànica de ràdio i televisió en relació amb pràctiques que tracten les dones com a treballadores de segona classe va situar ahir l’emissora al centre de la polèmica i en el blanc de les xarxes socials. Perquè l’home que més cobra de les estrelles de la BBC guanya més de quatre vegades més que la dona que obté més ingressos, per una feina semblant: la presentació d’un programa de ràdio i un de televisió.

Les dades, fetes públiques ahir per primer cop en compliment de l’ordre del govern que obligava l’ens a desclassificar els sous superiors a 150.000 lliures anuals (169.470 euros), mostren que dos terços dels treballadors que superen aquesta quantitat són homes. De fet, de la llista, que formen 96 persones, 25 homes sobrepassen les 250.000 lliures (325.000 euros) mentre que només 9 dones hi arriben o en guanyen més.

A més de la ja esmentada bretxa salarial, la diferència entre el primer i la primera de la llista revela un diferent acostament cultural al que són els programes d’entreteniment, a qui van dirigits i qui els ha de posar cara i veu.

Chris Evans, el número 1 del rànquing, va cobrar l’any passat al voltant de 2,5 milions d’euros per conduir un popular xou de motor ( Top Gear) i per la seva participació en la BBC Radio 2. El número 2 dels més ben pagats és l’exdavanter centre de la selecció anglesa i del FC Barcelona Gary Lineker. Per un programa de resum de la jornada de la Premiership i per la seva intervenció als especials de l’Eurocopa de França es va endur el 2016 uns dos milions d’euros.

Motor i futbol, activitats associades al món masculí més que no pas al femení tenen, doncs, la màxima recompensa a la cadena.

Seguint amb l’estereotip que la informació posa en relleu, la dona que ocupa el primer lloc de la llista dels més ben remunerats, el vuitè de la classificació general, condueix un concurs de ball. És Claudia Winkleman, que percep entre 508.000 i 565.000 euros.

La reacció dels afectats ha sigut molt diversa, i en algun cas prou irònica. Gary Lineker, per exemple, va penjar al seu compte de Twitter el comentari següent: “Feliç dia del salari de la BBC. Culpo el meu agent i els altres canals de televisió que paguen més. On he posat el meu casc de llauna?”, es preguntava, una manera d’insinuar que s’hauria de protegir de la pluja de crítiques que rebria pel volum dels seus ingressos en un país on el sou mitjà no supera els 31.200 euros.

Però més que Lineker o altres de les estrelles que cobren més de 325.000 euros, qui s’ha endut la ira generada per la discriminació ha sigut la direcció de la cadena. El màxim responsable, Tony Hall, va entonar el mea culpa i va admetre que la BBC “ha d’anar més enllà en qüestions de gènere i de diversitat”. Hall també va prometre que al 2020 s’hauria posat fi a la diferència salarial.

Les dades parlen per si soles. Els primers cinc homes de la llista sumen un sou de 6,9 milions d’euros; les primeres cinc dones en guanyen en total 2,03 milions. Dins un mateix programa, amb funcions idèntiques, la diferència per sexes és enorme. És el cas dels presentadors de l’informatiu matinal de referència de la ràdio britànica, Today, de BBC 4, una mena d’ El matí de Catalunya Ràdio salvant les enormes diferències de continguts i mitjans. John Humphrys, un dels responsables de l’espai, rep entre 678.000 i 733.000 euros, quantitat que també inclou un concurs setmanal de televisió. Una de les dues dones de l’equip de cinc presentadors del Today que el colideren setmanalment, Mishal Husain, va guanyar l’any passat entre 226.000 i 289.000 euros. Husain fa intervencions esporàdiques en especials televisius.

Tempesta política

Les reaccions arran de la publicació de les dades salarials van arribar al Parlament. Un diputat del DUP, el partit unionista nord-irlandès que dona suport al govern tory de Theresa May , va assegurar que les revelacions posen en relleu una “desgràcia nacional, exemple del socialisme de xampany [una referència als anys del Nou Laborisme de Blair] que impregna moltes organitzacions del sector públic”.

Per contra, l’exlíder laborista Harriet Harman va fer una crida perquè la BBC “acabi amb la discriminació salarial amb fons públics”. La conservadora Anna Soubry es va mostrar en desacord amb la mesura de transparència impulsada pel govern. Una mesura vista pels sectors que defensen l’estatus actual de la cadena com un atac de la dreta més ferotge per posar fi als suposats privilegis de la BBC i a l’obligatorietat de pagar una llicència anual.

Més continguts de