RAC1 lidera però baixa i Catalunya Ràdio li retalla 148.000 oients
Ustrell fa el seu millor resultat i escurça distàncies amb Basté, que retrocedeix fins als 619.000 seguidors
BarcelonaLa rivalitat entre les dues principals ràdios en català s'escalfa. Així ho indiquen les dades de l'EGM (Estudi General de Mitjans), que segueixen atorgant un lideratge còmode per a RAC1, però amb Catalunya Ràdio menjant-se-li prop de la meitat de la distància que els separava ara fa un any. Així, la ràdio del Grupo Godó marca 845.000 oients (en tenia 947.000) mentre que la pública en registra 637.000 (eren 591.000 el desembre del 2023). Això vol dir que la distància, en un any, passa de 356.000 a 208.000 seguidors, és a dir, que el marge s'estreny en 148.000 persones. La SER és tercera, amb 423.000 lleials, un resultat també en retrocés perquè en tenia 476.000 ara fa dotze mesos.
En el xoc dels matinals hi ha el mateix efecte. Jordi Basté condueix encara el programa més escoltat de Catalunya amb 619.000 oients, però se'n deixa 85.000 respecte de la mateixa onada de l'any anterior. En canvi, Ricard Ustrell puja des dels 410.000 als 426.000. És el seu millor registre des que comanda les regnes del matinal a la pública, però encara queda lluny dels màxims aconseguits per Laura Rosel (466.000) o Mònica Terribas (574.000). En tot cas, li permet situar la distància entre tots dos programes en els 193.000 seguidors, la més baixa des que Terribas va acostar-se fins als 179.000, ara fa just quatre anys.
Els caps de setmana també intensifiquen la batalla d'audiències. Ho fan sobretot en dissabte, ja que Roger Escapa aconsegueix un dels seus millors registres des que presenta El Suplement i marca 417.000 seguidors (en tenia 363.000). Com que Xavier Bundó, al Via lliure de RAC1, cau dels 541.000 als 460.000, això fa que la distància sigui només de 43.000 seguidors. El diumenge és indiscutiblement per a Bundó, ja que amb 530.000 oients (+37.000) supera de manera clara el seu rival (325.000, tot i que en puja 25.000).
Per programes, RAC1 pateix un retrocés del qual només se'n salven, els laborables, el No ho sé (millora dels 83.000 als 89.000 seguidors) i el Tu diràs (de 104.000 a 115.000). En canvi, a les franges diürnes la privada pateix més: La competència cau dels 180.000 als 137.000 seguidors, el Vostè primer de Marc Giró recula dels 132.000 als 90.000 i el 14/15 passa dels 98.000 als 57.000. Fins i tot Toni Clapés cau a les tardes, dels 352.000 als 306.000, però segueix regnant amb comoditat. De fet, tot i aquests retrocessos, els programes de la privada són líders i només cedeixen la primera plaça de dues a tres del migdia, quan la primera hora del Catalunya migdia de la pública s'alça al damunt del podi.
A Catalunya Ràdio, mentrestant, l'operació d'integrar el Que no surti d'aquí al programa d'Ustrell per sumar-se una hora més que el seu rival ofereix un resultat agredolç. Aquest espai li aporta 81.000 oients al magazín matinal, mentre que quan era un programa independent, una hora més tard (i quan hi ha menys consum de ràdio), n'aconseguia 67.000. Ara bé, Quim Morales a aquella franja, ara fa un any, marcava 24.000 seguidors més. Aquesta temporada és El búnquer qui ocupa la franja d'una a dues després de ser un espai nocturn, en una decisió que va ser criticada per un dels seus conductors, Jair Domínguez. El canvi, en tot cas, rep la benedicció de l'EGM: el programa ha aconseguit 78.000 seguidors (millora la marca dels 67.000 fidels seus predecessors del Que no surti d'aquí) i també supera els 67.000 aconseguits pel programa fa un any, encara a la franja nocturna. No només això, sinó que es queda a tan sols 2.000 oients dels que té Marc Giró a RAC1. El Catalunya migdia salta dels 98.000 als 110.000 seguidors i revalida com a informatiu més escoltat al país, mentre que La tarda de Catalunya Ràdio ensopega aquesta onada després d'enfilar uns quants bons registres, amb un lleu descens dels 106.000 als 93.000.
D'altra banda, el Tot costa obté la seva millora dada, amb 119.000 seguidors (+9.000) i Les dones i els dies, que ara s'emet dues hores abans, a les 9 del vespre, aconsegueix 66.000 oients, 1.000 menys que els que tenia El búnquer aleshores, però 10.000 més que els que la presentadora, Montse Virgili, assolia a les onze de la nit. És la millor dada per al programa i li permet liderar la franja, tot i que a l'altra banda de la Diagonal el No ho sé aconsegueix més audiència perquè és un format de dues hores i mitja. Aquest canvi d'horaris va permetre que Manel Alías guanyés aquest curs una hora per al Catalunya nit, i això es nota en els resultats, ja que l'EGM acumula franges. Amb aquesta estratègia, aconsegueix passar de 37.000 a 77.000 oients. L'incombustible La nit dels ignorants també puja, dels 55.000 als 58.000. Catalunya Ràdio també lidera els divendres al migdia, quan emet Crims, que registra 124.000 enganxats als true crimes de Carles Porta (tot i que les darreres setmanes s'han estat oferint reculls dels millors moments d'El búnquer).
Pel que fa als programes esportius, el Tot gira de dissabte supera el Superesports de RAC1 (137.000 contra 121.000), però no lidera ja que el Carrusel deportivo de la SER és primer, amb 155.000 catalans fidels al format. Els diumenges, en canvi, són de victòria clara per al programa de la ràdio de Godó, amb 222.000 oients (tot i que en baixa 26.000), mentre que Catalunya Ràdio es queda en 119.000 (que són de totes formes més dels dobles dels 47.000 que tenien fa un any, quan van marcar un molt mal resultat).
Catalunya Informació, per part seva, ha aconseguit 87.000 oients en aquesta tercera i última onada de l'any, que són 7.000 menys que un any enrere. La resta d'emissores de Catalunya Ràdio queden a més distància: iCat FM baixa dels 39.000 als 35.000 i Catalunya Música avança dels 26.000 als 30.000.
Resultats a Espanya
La Cadena SER continua sent la ràdio espanyola més seguida, amb 4.356.000 oients, tot i que baixa respecte de la mateixa onada de l'any anterior, quan en va marcar 4.610.000. Ara bé, com que la seva immediata competidora, la Cope, també cau (dels 3.720.000 als 3.511.000) les posicions relatives de tots dos queden més o menys equilibrades. El bronze és per a Onda Cero, que experimenta un avenç: el desembre del 2023 tenia 2.006.000 fidels, que s'han transformat ara en 2.131.000. Això sí, la lluita per la plata li queda lluny. Ràdio Nacional baixa dels 955.000 als 886.000 i EsRadio, de Federico Jiménez Losantos, puja de 680.000 a 697.000.
En la contesa entre matinals, Àngels Barceló pateix una patacada de gairebé el 8% de l'audiència, en passar de 3.349.000 a 3.080.000 seguidors. Però, de nou, troba consol en la caiguda també de Carlos Herrera, que baixa dels 2.832.000 als 2.608.000 (també 8% de caiguda). Carlos Alsina i el seu Más de uno, en canvi, reverteix la tendència descendent i salta dels 1.467.000 als 1.627.000 seguidors. Josep Cuní s'estrenava aquest curs com a presentador del matinal de RNE i ha aconseguit 709.000 oients. Són menys dels 769.000 que tenia fa un any aquest espai, però millora respecte dels 613.000 de l'onada immediatament anterior.
Ràdios musicals
Los 40 revalida el seu lideratge com a emissora temàtica més escoltada, gràcies als 344.000 catalans que sintonitzen diàriament, de dilluns a divendres, amb aquesta ràdio del grup Prisa. La plata va per a Flaixbac, que s'ha de conformar aquest desembre amb 271.000 seguidors. Ja a més distància, Rac105 és tercera amb 206.000, seguida per Rock FM (196.000) i Flaix (194.000).
Els consums digitals
Des de fa un temps, l'EGM mesura també els consums digitals i les dades permeten unes anàlisis interessants. Per exemple, en el cas de l'escolta en directe, RAC1 és molt superior, ja que dobla la pública: 203.000 oients contra 99.000. En canvi, Catalunya Ràdio es revenja amb el consum a la carta, ja que aquí deixa notar la inversió que ha fet en el món dels pòdcasts: té 159.000 oients diaris, per 63.000 de RAC1 (que és tercera, ja que la SER aconsegueix a Catalunya 85.000 seguidors, amb la seva oferta).