Les sèries més polèmiques

La sèrie adolescent que va ser acusada de pornografia

MTV va adaptar l'èxit britànic 'Skins', però va topar amb les associacions conservadores, que consideraven que la sèrie era "perillosa"

Alguns dels protagonistes de la versió nord-americana de 'Skins'
03/08/2025
3 min

BarcelonaCada diumenge d'estiu, l'ARA repassa alguna de les sèries més polèmiques de la història de la televisió. Encetem aquesta col·lecció d'articles amb Skins. Una de les dèries de la ficció televisiva és mostrar com és la vida dels adolescents de la manera més realista possible. Sovint, però, quan una sèrie l'encerta el resultat espanta o escandalitza el públic més adult. Això és més o menys el que va passar amb aquest títol, que va ser un gran èxit al Regne Unit, però que va fer córrer rius de tinta als Estats Units quan se'n va fer una adaptació.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La versió original de Skins es va estrenar el 2007 a Channel 4, canal reconegut perquè fa sèries incisives i innovadores (a Catalunya es va poder veure a través del 3XL). El drama seguia la vida d'un grup d'adolescents de Bristol i cada episodi se centrava en un personatge diferent. La idea de la sèrie se li va ocórrer a Bryan Elsley quan el seu fill, que llavors tenia 19 anys, es va queixar que a la televisió no feien res de bo. El noi li va proposar al pare "fer una sèrie sobre adolescents tal com són realment". L'edat mitjana dels guionistes de la sèrie era de 22 anys i això feia que es tractessin temes que interessaven al públic objectiu de la ficció, encara que fossin extrems. El ventall de trames tocava tota mena de qüestions delicades, des de famílies disfuncionals fins a problemes de salut mental, sexualitat, identitat de gènere, assetjament escolar o consum de drogues. Era una ficció avançada al seu temps, que va ser acollida amb furor per part dels adolescents britànics (i no només) i que va generar una espècie de culte. Alguns dels seus joves protagonistes, com ara Dev Patel, Nicholas Hoult o Kaya Scodelario van esdevenir autèntiques celebritats.

La gran popularitat de Skins va fer que es convertís en objecte de desig de la nord-americana MTV, cadena adreçada al públic juvenil. En comptes d'emetre'n la versió original, el canal va decidir fer-ne una adaptació, una estratègia que poques vegades ha sortit bé (honroses excepcions són The Office i Shameless). El trasllat al món ianqui va començar amb mal peu des d'un bon principi.

Les queixes dels conservadors

Acostumats a sèries d'adolescents en què els actors que interpreten els protagonistes sovint freguen els 30 anys, Skins destacava per apostar per intèrprets amb edats similars als dels seus papers, fet que donava una pàtina més de realisme. Quan el 2011 el creador de la sèrie va fer l'adaptació nord-americana va seguir la mateixa política i, en conseqüència, va fitxar actors que, en alguns casos, eren menors d'edat i tenien entre 16 i 17 anys. Això va encendre les alarmes de les associacions més conservadores del país.

Només emetre's els tràilers de la sèrie, el lobi ultraconservador Parents Television Council va començar una campanya d'assetjament contra MTV i la ficció. Entre altres coses, els activistes asseguraven que era "la sèrie juvenil més perillosa" que havien vist i van suggerir que s'investigués la producció per incompliment de les lleis contra la pornografia infantil, ja que molts dels actors eren menors. Espantada per la reacció de l'associació, MTV va optar per l'autocensura i per retocar algunes de les imatges més polèmiques, com ara una escena en què un dels actors, de 17 anys, apareixia en un carrer de Baltimore mostrant el cul. "El que sembla que no acaben d'entendre és que el personatge no està despullat. Els seus genitals estan totalment coberts i només es veu la seva part del darrere. Era el clímax d'una escena divertida", explicava a Deadline una font propera a la producció. Curiosament, quan es va fer l'adaptació nord-americana es va decidir rebaixar el to respecte a la versió original, que era molt més extrema pel que feia al llenguatge i la representació de qüestions com el sexe, les drogues, o les autolesions.

La pressió per part del Parents Television Council va ser tan forta que va provocar una allau de retirades de publicitat. Anunciants com Taco Bell, L'Oreal, Foot Locker, General Motors i Subway, entre molts altres, van decidir que era millor no associar-se amb una sèrie com Skins i van optar per vincular les seves publicitats a altres produccions de MTV.

La polèmica no va ajudar la sèrie, sinó que més aviat la va deixar tocada de mort. Tot i que va tenir una bona estrena en termes d'audiència, les dades van anar decaient gradualment fins que en el darrer episodi va obtenir un terç dels espectadors de l'inici i no va sobreviure a la primera temporada. El juny del 2011 MTV fulminava la sèrie, que en la seva versió original va arribar a tenir set temporades. "Skins és un fenomen televisiu global que, desafortunadament, no ha connectat tant com esperàvem amb el públic nord-americà", va argumentar la cadena juvenil.

stats