Audiències

Les critiquem però les mirem: l'audiència de les gales de premis remunta

Les retransmissions de cerimònies com els Gaudí, els Goya o els Oscars estan recuperant espectadors

Enric Auquer, Emma Vilarasau i Eduard Fernández amb els seus Gaudí
08/03/2025
3 min

BarcelonaÉs una tradició televisiva que molts espectadors segueixen, bàsicament, per criticar. Fins fa poc semblava que les gales de premis, fossin els Oscars, els Goya o els Gaudí, no donaven rèdits televisius i estaven de capa caiguda, però en els últims anys les dades d'audiència indiquen el contrari: la sagnia d'espectadors s'ha aturat i, en alguns casos, fins i tot s'ha detectat un repunt de l'interès. L'exemple més clar i proper són les cerimònies dels Gaudí i dels Goya d'aquest any, ja que totes dues han millorat la seva quota de pantalla.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La nit en què El 47 es va convertir en la gran guanyadora del cinema català va ser seguida per 263.000 espectadors i va obtenir un share del 18,4%, la millor dels darrers nou anys. Són també unes xifres superiors a les de l'edició del 2024, quan la gala, que s'emet per TV3, la van veure 210.000 persones i el share va ser del 14,8%. Malgrat que no arriba als màxims que va obtenir la desena edició dels Gaudí –l'any del triomf de Carla Simón amb Estiu 1993, la gala va tenir 377.000 espectadors i un share de 17,4%–, sí que es pot considerar un indicador que les gales ja no generen el desinterès o el rebuig del passat.

El cas dels premis Goya, que s'emeten a través de La 1, és encara més evident. Després del mínim que van registrar el 2021, quan es van quedar en un trist 15,6% de quota de pantalla, les audiències han experimentat un clar i progressiu ascens. La cerimònia presentada per Leonor Watling i Maribel Verdú va registrar un share del 24,4%, el millor dels darrers cinc anys, tot i que encara està lluny del màxim obtingut el 2019, que va ser del 26,2%.

Una tendència també internacional

L'augment de les audiències detectat a l'estat espanyol també té un reflex internacional. La darrera gala dels Oscars, que es va emetre per la televisió a través del canal ABC i per primera vegada també per estríming a través de la plataforma Hulu, ha experimentat un repunt que se suma al creixement progressiu dels darrers quatre anys. Segons la consultora Nielsen, l'audiència total de la cerimònia sumant les diferents finestres va ser de 19,69 milions d'espectadors, 200.000 espectadors més que el 2024, quan 19,49 milions d'espectadors van seguir l'entrega de premis. Cal assenyalar que les xifres d'aquest any són les millors dels darrers cinc anys: el 2020, l'última gala abans de la pandèmia, 23,64 milions d'espectadors van veure la victòria històrica de la pel·lícula sud-coreana Paràsits. L'audiència va baixar radicalment amb la pandèmia: el 2021, l'any de la primera cerimònia des de l'inici de la covid, va viure el seu mínim històric amb 10,4 milions d'espectadors. Superat aquell mal moment, les audiències s'han anat recuperant progressivament.

També ha experimentat una millora la celebració dels Emmy, que cada any premien les sèries més destacades. En l'última edició, que va tenir lloc el setembre de 2024, 7 milions d'espectadors van veure com Shogun guanyava el premi a millor sèrie dramàtica. Aquesta xifra significa un augment del 55% respecte a l'any anterior, quan els premis van viure el sotrac més gran de la seva història i es van quedar amb 4,46 milions d'espectadors. Una altra gala que pot presumir d'una bona recuperació és la dels Globus d'Or, que aquest 2025 ha tingut una audiència de 10,1 milions d'espectadors, un 7% més que la de l'anterior edició, que va registrar 9,4 milions de seguidors. En el cas dels Globus d'Or, el repunt d'audiència no és només important televisivament sinó que també indica una petita recuperació de prestigi després dels escàndols protagonitzats per l'Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood, que era l'encarregada d'organitzar els premis fins llavors.

Malgrat que les xifres de seguiment de les gales estiguin millorant, cada cop és més habitual que algunes d'aquestes cerimònies, normalment les menys populars, s'ofereixin a través de plataformes d'estríming. Un dels casos recents és la celebració dels Premis del Sindicat d'Actors, que enguany es va poder veure exclusivament a través de Netflix amb Kristen Bell com a mestra de cerimònies. Les darreres setmanes, els mitjans nord-americans apuntaven la possibilitat que sigui aquesta mateixa plataforma la que emeti la gala dels Oscars després del desacord econòmic entre l'Acadèmia del Cinema dels Estats Units i Disney, grup propietari d'ABC, que ofereix la gala de premis des de la dècada dels 70. L'actual acord entre l'Acadèmia i el grup de comunicació és de 100 milions de dòlars l'any. Disney no està disposat a pagar més per la cerimònia, mentre que Hollywood busca augmentar els ingressos. Amb 300 milions de subscripcions arreu del món, Netflix sembla l'única plataforma amb capacitat per respondre a les demandes econòmiques dels Oscars.

stats