Audiències
Mèdia 30/12/2023

TV3 suma el catorzè any seguit de lideratge i eixampla la bretxa amb les privades espanyoles

A Espanya, Antena 3 revalida la primera plaça mentre Telecinco marca mínim històric

6 min
Aficionats del Barça veient la final de la Champions femenina.

BarcelonaEl consum televisiu tradicional va baixant, però les dades dels audímetres són encara la gran mesura per la qual es jutja l’èxit (o fracàs) d’un canal. Aquest 2023 es tanca amb una TV3 més líder en solitari, ja que els seus rivals retrocedeixen. Això passa en un any marcat per la desaparició de la privada 8TV, l’única d’àmbit català. A Espanya, Telecinco no només es queda sense recuperar el ceptre que li va ser arrabassat fa un any per Antena 3, després d’una dècada com a televisió líder, sinó que agreuja la seva crisi.

CCMA

No hi ha erosió per a la televisió pública catalana. El 13,9% aconseguit aquest 2023 és només dues dècimes inferior al 14,1% de l’any passat, però si es té en compte que la distància amb el segon classificat –Antena 3– augmenta dels 3,4 punts als 4,6, el regust és inequívocament dolç. Més encara quan a l’octubre es va posar en marxa la plataforma 3Cat i el fet d’estrenar alguns continguts en aquesta finestra digital no ha comportat una canibalització que hagi perjudicat TV3 en les dades dels audímetres. El canal tampoc ha de patir per Telecinco: el seu retrocés fa que la tingui actualment a 6 punts (eren 4,2 en l’exercici anterior).

Evolució de l'audiència televisiva a Catalunya 2023
En quota de pantalla (%)

Pel que fa als canals secundaris, s’endevina una lleugera recuperació, després d’haver marcat en els últims temps alguns mínims històrics. Així, el SX3/33 puja del 0,4% de quota de pantalla registrat el 2022 –en el que va ser el seu mínim històric– fins al 0,6%, després de l’augment d’inversió que ha fet la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) en programació infantil i juvenil. Tot i que l’èxode cap a internet és especialment acusat entre els més petits, 240.000 catalans encara visiten cada dia, en algun moment o altre, algun contingut del SX3/33. I, si es mira només l'audiència entre el públic infantil, la seva quota és del 8,3%, 4,7 punts més que l’any anterior. De fet, ha estat líder en aquest grup d'edat les tardes dels dies laborables (quan solia ser quarta opció).

També puja, del 0,7% fins a l’1%, l’Esport3. I són bones notícies perquè és el tercer augment consecutiu, després d’haver marcat un mínim històric del 0,3% el 2020. La nota negativa la dona el 3/24, que es deixa una dècima per aterrar en l’1,3%. Per bé que continua sent el canal temàtic més vist de la Corporació, el fet d’haver marcat un 2,2% de share el 2019 fa que el degoteig encengui un led d’alerta per al servei de notícies de la Corporació.

Més enllà de les dades quantitatives de Kantar, l'empresa internacional GfK mesura també la valoració qualitativa que fan els espectadors de la programació que veuen. TV3 és la que treu millor nota, amb un 8,4, el mateix resultat que l'any passat.

Resta de canals en català

El 2023 estarà marcat per la desaparició, a finals d’octubre, de la cadena privada 8TV. Va ser un final agònic, marcat pels deutes i la desintegració progressiva de la programació, la qual cosa va tenir un reflex en els audímetres: el canal s’acomiada amb un minso 0,6% el 2023 que no li va servir per sortir de la irrellevància tot i l’intent d’atraure els espectadors amants de la brega política que podien sentir-se insatisfets pel gir de TV3 en el sentit de dedicar menys temps a debats i tertúlies. Quant a la balear IB3, baixa una dècima i se situa en el 5%. També la valenciana À Punt es deixa una dècima, però en aquest cas per quedar-se en el 3% de quota de pantalla.

Grup RTVE

Després d’uns anys d’atonia i dades molt discretes, La 1 enfila aparentment la recuperació, a costa de les privades. Aquest 2023 el tanca amb un 7,8% que és un creixement significatiu comparat amb el 7,1% d’un any enrere, i més encara si es té en compte que aquell exercici va comptar amb els esteroides del mundial de Qatar, que només al desembre li van aportar un share del 10,3% suficient per impulsar-li la dada global tres dècimes. Això sí, La 2 fa un petit pas enrere al baixar del 2,8% al 2,5%. La resta de canals, estables: el 24h baixa una dècima del 0,7% al 0,6%, que guanya Teledeporte al pujar del 0,5% al 0,6%. I l’infantil Clan es queda igual a Catalunya, repetint el 0,5% del 2022.

Les privades espanyoles

Tot i el lideratge de TV3, els quatre canals de la Corporació sumen un 16,8% i això és menys que el 24% que aconsegueix Mediaset a Catalunya amb les seves set marques o el 22,4% assolit per Atresmedia, en aquest cas amb sis televisions. Les empreses del duopoli, però, veuen com els seus primers canals retrocedeixen. Antena 3 és segona, però del 10,7% de l’any passat ara es queda en el 9,3%. I Telecinco segueix el seu calvari, en aquest cas deixant el 9,9% del 2022 per un preocupant 7,9% que la situa a Catalunya tan sols una dècima per sobre de La 1, és a dir, fregant la quarta posició. En el duel dels segons canals, pocs moviments: La Sexta cau una dècima però encara domina amb un 5,8% la seva rival directa Cuatro, que suma una dècima per marcar un 4,3% i sortir així del mínim històric de l’any passat. Magre consol, sobretot tenint en compte que el canal temàtic Energy, també de Mediaset, millora del 3,5% i l’iguala, anotant el mateix 4,3% de Cuatro, però amb molt menys pressupost i programació pròpia.

Resultats a Espanya

Antena 3 va aconseguir coronar-se l’any passat per primer cop com a cadena més vista a Espanya, després de deu anys consecutius de domini de Telecinco. Enguany repeteix títol i, per bé que afluixa lleugerament (de 13,9% cau a 13,3%), el fet que la seva rival pateixi una patacada molt més important (de 12,4% a 10,4%) fa que sigui una victòria especialment dolça. La cadena de Mediaset, de fet, marca el seu pitjor resultat de la història i només lidera en la franja dels 25 als 44 anys. I, per comunitats autònomes, al País Basc i les Canàries. Una dada significativa és que solia ser la televisió preferida de les dones, i segona entre els homes: ara és segona entre les espectadores i quarta entre l’audiència masculina.

Això sí, Telecinco és líder en el cobejat target comercial, el grup de referència que prenen els anunciants a l’hora de decidir la seva planificació publicitària. I, a més, el bon comportament dels canals temàtics fa que Mediaset repeteixi un any més com a grup amb més domini sobre l’audiència: un 26,9% de share comptant les seves set marques. Atresmedia, amb una finestra menys, es queda en el 24,8%. Els segons canals de les privades, mentrestant, respiren una mica després d’haver registrat pèssimes marques l’exercici anterior: La Sexta suma dues dècimes fins al 6,3% i Cuatro surt del seu mínim històric, ni que sigui millorant una dècima fins al 5,2%.

A qui li ha anat molt bé aquest 2023 és a La 1, que puja del 9,1% al 9,7%, de manera que Telecinco li comença a sentir l’alè al clatell i amenaça amb desplaçar-la a la posició de bronze. La resta de canals s’han mantingut estables. La 2 baixa dues dècimes fins al 2,8%, Teledeporte en puja una fins al 0,7% i el 24h i l’infantil Clan repeteixen l’1,1% i el 0,9% del 2022, respectivament.

Dades de consum

Els minuts que dediquem al dia a veure televisió tradicional segueixen a la baixa i aquest 2023 marca un mínim històric de 181 minuts per persona a Espanya, 9 minuts menys que un any enrere. En una dècada, s’ha deixat de mirar una hora de televisió al dia, però que s’ha compensat (en grau considerable, però no del tot) per altres tipus de consums audiovisuals, com ara les plataformes o els videojocs, que queden fora del radar dels audímetres tot i fer-se a través de la pantalla televisiva. La dada catalana és la més baixa de l’Estat, amb 163 minuts per persona, mentre que la més alta correspon a Astúries, amb 206 minuts per persona. Les dones segueixen consumint quasi mitja hora més de televisió que els homes: 195 minuts contra 167. I, per grups d’edat, els joves d'entre 13 i 24 anys són els que més ignoren la televisió tradicional, ja que només la gasten 62 minuts al dia per persona, vuit minuts menys que un any enrere.

Plataformes

Tot i que els audímetres no donen dades de plataformes, la consultora Barlovento sí que analitza aquest sector del mercat, amb informes trimestrals. Segons l’última onada publicada, Prime Video, d’Amazon, és la que compta amb més usuaris registrats: un 53%. La segueixen Netflix (46,1%), Disney+ (31%), HBO Max (23,5%), Movistar+ (16,3%), DAZN (12,4%), Orange TV (6,2%), Atresplayer (6%), Vodafone (5,7%), SkyShowtime (5,1%), Filmin (3,9%) i Apple TV (3,5%).

En canvi, si es mira per quota de pantalla, és Netflix qui lidera. Això passa perquè molts usuaris estan donats d’alta a Prime Video perquè s’han fet membres del programa Prime d’Amazon, que permet lliuraments a casa gratuïts i més ràpids, però no vol dir necessàriament que consumeixin els continguts disponibles. Així, Netflix té un 26,2% de quota, pel 21,6% del seu rival. Ara, les tendències són oposades. Mentre Netflix ha baixat considerablement (tenia un 33,8% del mercat fa un parell d’anys), Prime Video ha pujat respecte al 18,4% de finals del 2021. La resta del rànquing és Movistar+ (12,4%), Disney+ (9,9%), HBO Max (7,3%), DAZN (4,6%), Vodafone (3,8%), Orange TV (3,1%), Atresplayer (2,1%), SkyShowtime (1,5%), Telecable (1,3%), Filmin (1,3%) i Apple TV+ (1,2%). En total, hi ha 29 milions d’usuaris d’OTT. El 77,6% d’espanyols tenen accés a continguts de pagament, però aquest és el percentatge més baix des del 2021, en una davallada que s’atribueix a l’augment de preus que molts d’aquests serveis han aplicat.

stats