02/09/2017

Innovar per millorar l’ensenyament, incloure perquè ningú se’n senti fora

2 min

El curs escolar comença el dia 12 amb molts reptes sobre la taula. Alguns venen d’abans, com és el d’avançar en l’escola innovadora per fer que aquest moviment de renovació pedagògica sigui un revulsiu que generi un canvi significatiu, i positiu, en l’ensenyament a Catalunya. D’altres, sense ser del tot nous, s’han tornat urgents, com és la necessitat d’aconseguir que l’escola sigui cada cop més inclusiva, de manera que l’alumnat no se senti marginat dins o fora del centre i es redueixi així el risc que es desenvolupin conductes de risc que puguin portar a comportaments violents o autodestructius.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Els recents atemptats a Barcelona i Cambrils han sacsejat la societat catalana i en particular la comunitat educativa. Els terroristes havien estat escolaritzats sense grans problemes i els seus educadors no van detectar evidències d’inadaptació. No podem carregar la responsabilitat a l’escola, perquè els processos de captació sectària són sibil·lins i difícils de controlar. Però sí que és important que mestres i professors tinguin més eines per treballar tant la prevenció de conductes de risc com el procés de dol, a més de mantenir la gran feina que han fet fins ara per potenciar el respecte a la diversitat i combatre qualsevol tipus de racisme. És important destacar que l’escola innovadora situa l’alumne al centre del procés educatiu, un bon marc per treballar en aquesta línia.

Avui presentem un dossier especial que enllaça aquests dos grans àmbits. D’una banda, un diccionari de conceptes perquè tothom es pugui familiaritzar amb les noves maneres de fer que defineixen el que coneixem com a escoles innovadores. Ho hem fet amb l’ajuda d’experts, tant els que s’alineen amb la proposta d’aquest moviment com els que són crítics i demanen més pluralitat en les formes d’ensenyament i no fer una esmena a la totalitat dels mètodes tradicionals.

És important que tots, i sobretot els pares i mares, coneguin a fons els reptes i les múltiples possibilitats que tenim. La revolució educativa està en marxa i cal seguir-la de prop per poder-ne analitzar els èxits i també detectar-ne els errors i, si cal, reformular el rumb. És una aventura necessària i apassionant en què s’ha d’implicar tota la societat de manera crítica i responsable. I, sobretot, cal vetllar perquè tothom tingui les mateixes oportunitats.

stats