04/07/2016

Vueling, una posició dominant al Prat que té conseqüències

2 min

Cancel·lacions, retards, falta d’informació, llargues cues als taulells i centenars de queixes a les xarxes socials de gent afectada. El caos que està provocant Vueling al Prat i a altres aeroports ha tingut el seu moment àlgid aquest últim cap de setmana, coincidint amb l’inici de vacances de moltes persones, però ja venia de lluny. Fa setmanes, per no dir mesos, que hi ha un degoteig constant de queixes per la impuntualitat i mal servei de la companyia catalana. De fet, els treballadors, a través del seu comitè d’empresa, ja havien avisat que els plans de la direcció de la companyia per a aquest estiu eren inassumibles. Ha sigut, doncs, un caos anunciat i previst que encara continua -des de divendres hi ha hagut 76.000 afectats- i que no sembla que tingui una solució ràpida. Si, com diuen els treballadors, el problema és de mala planificació de les operacions -s’han programat molts més vols dels que pot assumir la plantilla actual-, serà difícil que es pugui solucionar d’una setmana per l’altra.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Després d’un cap de setmana d’infern, finalment les administracions han donat senyals de vida. Ahir la Generalitat va convocar d’urgència una reunió amb els responsables de la companyia per demanar explicacions pel caos, i l’Agència Catalana de Consum va anunciar que enviaria personal a l’aeroport per informar els passatgers del seus drets. Per la seva banda, el ministeri de Foment, a través de l’Agència Espanyola de Seguretat Aèria (Aesa), va anunciar l’obertura d’un expedient a Vueling per aclarir l’origen de les cancel·lacions i retards. Aviació Civil també ha citat avui a la seu de Foment el president de la companyia, Javier Sánchez-Prieto, per conèixer els seus plans per regularitzar la situació.

Aquest és el punt clau. Què pensa fer la companyia per solucionar aquests problemes? Més enllà d’excuses vagues, és urgent que prengui mesures extraordinàries per solucionar el desastre. Vueling opera quasi un 40% de tots els vols que hi ha al Prat. Té, doncs, una posició dominant a l’aeroport de Barcelona. Caldria revisar si aquesta dependència excessiva és bona per als usuaris catalans. En tot cas, seria important que hi hagués un control estricte sobre una companyia que és clau per assegurar la mobilitat aèria a Catalunya. Sobretot si, com sembla, no té clares les seves responsabilitats.

stats