La secretària general del PP va cometre l'error més greu de la seva carrera política el dia que va decidir posar una denúncia contra Luis Bárcenas i contra El País per atemptar contra el seu honor. Ahir es va veure obligada a retirar la demanda contra el rotatiu per haver publicat els documents de la suposada caixa B del partit i va haver de passar per un humiliant cara a cara amb l'extresorer del PP, empresonat a Soto del Real, amb qui es va comunicar a través d'una videocàmera. Bárcenas va ser diàfan: "És la meva mà la que entrega els sobres a la senyora Cospedal", va dir davant la cara de circumstàncies (només va esbossar un mig somriure) de la número dos del PP.
Gràcies a aquesta vista judicial, la ciutadania va poder sentir, de boca de qui va controlar durant molts anys els comptes del PP, com funcionava la mecànica dels sobresous, "tota una tradició" al partit, segons va explicar. Davant d'aquesta ofensiva, Cospedal només va poder negar el seu cas concret (Bárcenas l'acusa d'haver rebut 15.000 euros), però no es va atrevir a posar la mà al foc pels seus companys. El resultat és que la imatge del PP, ja bastant malmesa des de l'esclat de l'escàndol, va quedar ahir ferida de mort. María Dolores de Cospedal ha estat fins ara la persona que s'ha enfrontat d'una manera més contundent a l'extresorer (al contrari de Rajoy, que evita fins i tot pronunciar-ne el nom), i ahir va haver de sortir amb la cua entre cames del jutjat i va deixar la sensació generalitzada que Bárcenas és qui diu la veritat (o almenys una part important de la veritat).
El cas Bárcenas és només un dels múltiples que afecten el PP però, com ja hem apuntat en més d'una ocasió, representa un salt qualitatiu, ja que si es demostren les seves acusacions s'evidenciaria que, amb el repartiment general de sobresous, tota l'estructura del PP tenia un funcionament delictiu des de fa dues dècades. En un moment en què es comencen a veure en l'horitzó signes de recuperació econòmica, aquest escàndol és una taca en allò que el govern espanyol i el ministre Margallo anomenen la Marca Espanya. I després d'ahir queda clar que això és només l'inici de la guerra de Bárcenas contra el PP.