Comença el desmantellament a la Cuba de després de Fidel Castro
Fidel Castro ha mort al llit després de més de 630 intents de la CIA de desfer-se’n i d’un llarg crepuscle físic que el va obligar a presenciar i dirigir l’adaptació del castrisme des d’una omnipresent ombra. Ha mort sense haver renunciat al control social ni a una estructura de clientelisme polític que va garantir més de mig segle de dictadura. La mort de Fidel és un pas més en la transició iniciada a Cuba. Probablement el pas més determinant, malgrat que la desaparició física dels referents morals i polítics del castrisme ja havia començat. L’últim congrés del Partit Comunista de Cuba, a l’abril, ja va escenificar el comiat dels vells guardians de la Revolució del 1959, però també una certa resistència a accelerar els canvis econòmics i socials que necessita l’illa.
Cuba continua en mans d’un règim vertical, amb una economia en estat crític i un procés de liberalització que avança amb comptagotes per culpa de les resistències polítiques. El sou mitjà d’un cubà volta els 10 euros al mes, falten medicaments i s’importen gairebé el 80% dels aliments. El règim resisteix. Els canvis tenen més a veure amb les necessitats d’una illa que s’ha anat quedant sense els subsidis necessaris -primer de Rússia i després de Veneçuela- que no pas amb la voluntat real de fer evolucionar el socialisme cubà. Hi ha hagut una tímida reforma migratòria, que permet sortir de l’illa i també que alguns exiliats hi tornin. Però, fins avui, el règim s’ha negat a reconèixer l’existència de presos polítics malgrat que la Comissió Cubana de Drets Humans assegura que, com a mínim, hi ha 93 persones detingudes o condemnades “per motius polítics”.
Cuba va veure amb esperança el desglaç entre Barack Obama i Raúl Castro l’abril del 2015. L’encara president dels EUA recordava ahir que “els pròxims dies els cubans veuran el seu passat i el seu futur”. El passat és la mort del símbol. Al futur hi ha l’obligada renovació política a l’illa però també la incertesa de la futura presidència de Donald Trump. Cuba acomiada avui l’enemic d’onze presidents dels EUA. L’home que va dir “la història m’absoldrà” deixa, però, un poble que necessita superar l’autoritarisme del seu règim i el fracàs econòmic amb què ha acabat. El procés de desmantellament està en marxa.