19/01/2024

Informe PISA: on són els llibres?

3 min
Imatge d’arxiu d’una aula
de l’Escola Decroly, 
al districte 
de Sarrià-Sant Gervasi 
de Barcelona. 


La tempesta que ha desfermat el resultat a Catalunya de les últimes proves PISA ha estat de campionat. Poques vegades s’ha vist que l’educació ocupi un lloc tan central i durant tants dies en tots els mitjans de comunicació. I no n’hi ha per a menys. Hi ha preocupació i hi ha urgència per trobar raons, causes i solucions. Hi ha hagut centenars d’articles, intervencions, entrevistes, tertúlies dedicades al tema. Hem vist lamentacions, esquinçaments de vestidures i anuncis de receptes i mesures per redreçar el camí, fins que recentment s’ha fet conèixer la composició d’una comissió d’experts que esperem que ens il·lumini.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Hi ha consens en el fet que les causes són múltiples, però es pot fer una simplificació barroera i dir que hi ha dues grans tendències: els que opinen que la innovació educativa ha fet mal i defensen tornar a models deixats enrere que han demostrat ser més eficaços i els que creuen que la innovació és el camí i que cal aprofundir-hi més, amb més preparació i més mitjans. 

Hi ha un detall que s’acostuma a deixar de banda en els debats i les anàlisis sobre què ha passat, i creiem que té importància. Un element que ha perdut presència i protagonisme en l’ensenyament en els últims anys és el material educatiu fet per editorials especialitzades. Els llibres, si voleu. Hi ha hagut un corrent amb molta influència (fins i tot afavorit pel mateix departament d’Educació, en ocasions) que ha fet creure que “els llibres” són una mala influència, que arrosseguen mestres i alumnes cap al pitjor de l’educació tradicional, encarcarada, memorística, etc. I que ha defensat que és més adequat treballar sense materials, o si de cas amb els que poden fer els mateixos docents... amb els seus mitjans i en les estones lliures. Respecte a això últim, i amb tot el respecte per tothom: sense comentaris. 

Entenguem-nos, sisplau: no parlem dels “llibres de text de tota la vida”. Els arguments antillibres ens els sabem molt bé, però no són del cas: formen part d’un discurs antic i caduc, tant com els vells llibres que critica. És com si ara critiquéssim el tren perquè fa molt fum, o les màquines d’escriure perquè no estan connectades i no són pràctiques. Parlem d’una altra mena de materials: moderns, flexibles, adaptables i actualitzables, en suports diferents... i sobretot rigorosos i fets per especialistes i professionals.

Fora de context pot sonar estrambòtic, però afirmacions com les següents no són estranyes en boca de mestres i educadors quan es parla d’educació al nostre país (i es diuen amb orgull): “Hem abandonat els llibres per millorar l’aprenentatge i el treball a l’aula”, “Com que volem innovar, treballem sense llibres”. Els llibres i les editorials, una xacra a evitar.

És un fet que en els últims deu anys l’ús de continguts i projectes educatius fets per professionals s’ha reduït de manera important. Algú pot argumentar que aquest fet hagi tingut un impacte positiu en l’aprenentatge? I a l’inrevés? Té alguna conseqüència no desitjada? Què fan servir els docents i els alumnes dels centres que han decidit prescindir del que fan les editorials? I això que fan servir, té la qualitat necessària (de rigor en els continguts, de plantejament didàctic, gràfic...) i és prou útil?

Crec que és un element a tenir en compte (també) en les anàlisis del passat i les propostes de futur: el fet de fer servir materials educatius de qualitat té efectes positius o negatius? Qui els ha d’elaborar i quin paper han de fer?

Xavier Carrasco i Nualart és editor
stats