La marca de Diane Keaton

Tot i que una carrera tan llarga com brillant s’expliqui per ella mateixa i no necessiti talls temporals per destacar-la, els que vam entrar a l’edat adulta els anys d'Annie Hall i Manhattan, recordem encara la força reveladora dels personatges que hi va encarnar Diane Keaton, i la notícia de la seva mort, aquest cap de setmana, demana un reconeixement explícit.

Inscriu-te a la newsletter PensemLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

A finals dels setanta, sortint aquí del fre i l’aïllament de la modernitat que va significar una dictadura tan summament carca com la del franquisme, tot en aquella actriu suggeria un canvi d’època cap a l’alliberament femení i, per dir-ho en una paraula d’ara, representava l’epítom de l’empoderament i de la igualtat en les relacions, i això incloïa la verbalització dels dubtes, els fracassos i les incomprensions afectives en les relacions de parella, obertes en canal davant l’espectador amb tant de dolor com sentit de l’humor.

Cargando
No hay anuncios

El món estava molt menys interconnectat que ara, i sentir els diàlegs de Diane Keaton amb Woody Allen era comprovar amb els nostres propis ulls que hi havia més món, que estava a Nova York, que ens portava uns quants anys d’avantatge i que notar-hi la connexió malgrat la distància era sentir-se una mica més intel·ligent i una mica menys sol en l’univers. 

Keaton hi va posar la seva elegància personal sense imposar-la, trepitjant fort amb la personalitat d’una dona independent, atractiva però fugint de manera militant de la sexualització cinematogràfica convencional, amb un vestuari portat per afirmar-se i per sentir-se a gust amb la pròpia pell, i si això agradava o no, no era el seu problema, era la seva marca. Ni els Estats Units ni Nova York són el que eren, però sempre ens quedarà el Manhattan de Diane Keaton i Woody Allen.