ABANS D’ARA

Pascal, inventor de l’òmnibus (1912)

Peces històriques triades per Josep Maria Casasús

NOTA A LA VANGUARDIA 1912
23/02/2022

Peces Històriques Triades Per Josep Maria CasasúsNota informativa -traducció pròpia- publicada, dissabte 26 farà cent deu anys, al diari La Vanguardia (26-II-1912). És una de les escasses i rares mencions, ben anecdòtica, al filòsof, teòleg, físic i matemàtic Blaise Pascal (Clermont-Ferrand, 1623 - París, 1662) en la premsa generalista històrica catalana d’abast general. Aquest dijous 24 a les 18.30 h presenten a l’Ateneu Barcelonès la traducció al català dels Pensaments de Blaise Pascal que ha fet el filòsof Pere Lluís Font (Pujalt, Pallars Sobirà, 1934), membre emèrit de l’Institut d’Estudis Catalans, exprofessor de la Universitat Autònoma de Barcelona i patró de la Fundació Joan Maragall.

Inscriu-te a la newsletter PensemLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El Journal des Débats acaba de publicar un treball de Mr. Charles Samaran en què aquest autor intenta comprovar que l’inventor de l’òmnibus és el cèlebre filòsof i matemàtic francès Blaise Pascal, l’autor de la famosa obra Pensées sur la religion. A mitjans del segle XVII, les persones benestants de París que no tenien cotxe propi solien llogar, en cas de necessitat, un vehicle en una cotxeria, establerta al bulevard Saint-Martin. S’havia donat el nom de fiacre a aquests vehicles, perquè l’amo de l’establiment, seguint un costum de l’època, l’havia posat sota la protecció d’un sant, que en aquest cas era sant Fiacre. L’any 1661 Pascal va tenir la idea de construir cotxes de vuit seients que pel mòdic preu de 25 cèntims (5 sous) havien de dur els passatgers des de la Porte Saint-Antoine fins al Palau de Luxemburg, passant per un itinerari prescrit d’antuvi. Aquesta bona idea es va poder endegar aviat, gràcies a la protecció que li va dispensar el duc de Roannez, gran amic de Pascal, que a més de procurar-li la patent règia el va proveir dels fons necessaris per posar en marxa l’empresa. El 18 de març de 1662 -un dissabte- es va inaugurar a París la primera línia d’òmnibus amb set cotxes; quatre d’ells sortiren de la Porte Saint-Antoine, tres del Palau de Luxemburg. Dos comissaris de policia van lliurar als cotxers jaquetes blaves amb les armes del rei i de la ciutat de París i van declarar obert en nom del rei el servei d’òmnibus. En el seu primer viatge cada cotxe va ser acompanyat per una parella de guàrdies, perquè tenien por de manifestacions hostils del populatxo. Res d’anormal no va succeir, però. I els òmnibus no trigaren a esdevenir el vehicle preferit dels habitants de París.