08/02/2022

Truqueu passats uns minuts

1 min

El jubilat valencià Carlos San Juan està vivint els 15 minuts de fama que deia Andy Warhol. Va muntar una humil campanya a change.org titulada “Soc gran, no idiota” per denunciar el mal tracte que reben les persones grans quan han d’anar al seu banc a fer una gestió i resulta que ja ha reunit més de 600.000 firmes. L’entrevisten a tot arreu i ahir el van rebre al ministeri d’Economia, a Madrid, a la porta del qual el va saludar la vicepresidenta espanyola Nadia Calviño, i les patronals bancàries.

Li desitjo el millor, per descomptat, i estic segur que l’hauran rebut amb el millor somriure, però em temo que haurà de recordar insistentment als seus interlocutors que ell no és idiota, perquè dona-li a una gran empresa la possibilitat de relacionar-se amb tu a través del mòbil i ja li has vist prou el pèl. Els bancs estan tancant oficines i posen horaris insuficients per a l’atenció personalitzada. Els clients de carn i ossos i el problemes que la màquina no entén a la primera (“expliqui en poques paraules quin és el seu problema", "no l’hem entès, el passem amb una operadora", "les nostres línies estan ocupades, truqui passats uns minuts”) cada vegada els interessen menys.

Les administracions en general van pel mateix camí. T’acostumen a demanar un document que ja tenen o que té una altra administració amb la qual no parlen. Cobrar una factura s’ha convertit en una feina especialitzada que fa perdre molt de temps i fa passar les ganes de cobrar. Quan la digitalització no fa més fàcil la vida dels clients o dels administrats, és una trampa odiosa que fa perdre els nervis.

Antoni Bassas és periodista